Gå til innhold

vikeplikt ? jeg eller samboer som har rett?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det vikeplikt for fotgjengere i gangfelt?

Samboer mener det har kommet ny regel som sier at man ikke har vikeplikt?

aldri jeg hørt noe om......

Videoannonse
Annonse
Skrevet

har alltid vært og er fortsatt stopp-plikt for fotgjengere i gangfelt. Om dette skulle blitt slutt på kan de jo bare kutte ut alle gangfeltene...

Skrevet

Man har alltid vikeplikt og stoppeplikt for myke trafikanter

Skrevet

Her jeg bor har de gjort nettopp det. De fjerner gangfeltene fordi det skjer så mange ulykker i dem...

Logikk...???

Skrevet

Mykere trafikanter har ALLTID "forkjørsrett", og da har den som hardere trafikant vikeplikt, ja.

Ingen ny regel for dette nei. MEN de må gå på fotgjengeroverganger, eller andre lovlige steder for å bli tatt hensyn til.

Likevel har en ikke lov å kjøre over noen som går, bare fordi de har vinglet seg ut i kjørebanen.

Skrevet

Signerer 18:37 her, en har ALLTID vikeplikt for myke trafikanter.

Skrevet

Er de ikke en regel sier at syklister skal gå over fotgjengerfelt? At sjåfører egentlig ikke har stoppeplikt hvis de sykler over?

Det hadde tatt seg ut å drite i å stoppe..

Skrevet

Jo, men du kan likevel ikke kjøre dem ned. En syklist er fortsatt en myk trafikant.

Skrevet

Dette er nok en myte. Jeg jobber i politiet og har nettopp jobbet med en slik sak der sjåføren hadde en slik holdning da han kjørte på syklisten (som holdt på å stryke med). Sjåføren er nå tiltalt og vi skal møtes i retten. Syklister kan godt sykle over gangfelt, men de må da sykle i "gangfart".

Anbefaler dermed å stoppe!!!!

Skrevet

Haha... Ærlig talt.... Håper du tuller. Hva mener så samboeren din er meningen med gangfelt da?

Skrevet

Det har også vært rettssaker der syklister har blitt dømt (til å betale skadekostnadene) for å kjøre på biler i gangfelt. De tror også nemlig at de ikke er pliktige til å stoppe.

http://www.adressa.no/nyheter/trondheim/article1329716.ece

Sitat:

Du skal ikke gå mange skrittene i Trondheim for å se at «alle» sykler på fotgjengerfeltene. Men tror du bilistene har vikeplikt, tar du deg feil.

– Det gjelder bare om du går av sykkelen og triller den over fotgjengerfeltet, sier Richard Sanders i Syklistenes Landsforbund

Skrevet

Ja man skal stoppe for fotgjengere i gangfelt. Er det et gang-og sykkelfelt, skal man også stoppe for syklistene.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...