Gå til innhold

Hvorfor celleprøve kun hvert 3 år?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg skjønner meg ikke på det norske systemet, for å kunne overleve livmorhalskreft, må man oppdage det så tidlig som mulig.

Jeg bor i Tyskland og her blir det tatt celleprøve 1x i året, har hatt flere gyns som har sagt at det er egentlig å anbefale 2x pr år for å virkelig være på den sikre siden.

Mens i Norge skal fastlegen gjøre dette hvert 3 år (fastlegen min hadde fått slag hadde jeg kommet til ham med gynekologiske problemer, det er jo gynekologer som er eksperter på dette)

Noen som vet om hvorfor man i Norge kun skal ha prøve hvert 3 år?

Hadde jo vært interessant å finne ut om dødeligheten av livmorhalskreft er høyere i Norge enn her i Tyskland

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er vel fordi celleforandringer på/i livmorhalsen som regel bruker veldig lang tid før det evt. utvikler seg til kreft. Screening av befolkningen koster penger, derfor vil ikke Staten at man skal ta celleprøve unødvendig ofte.

Skrevet

Det er fordi vi ikke bruker penger unødig. Ved å tilby hvert 3. år har staten gjort "noe" + det nok er best økonomisk. Det er jo den økonomiske delen som teller mest her i landet, spesielt når det gjelder kvinnesykdommer.

Skrevet

Ja det er helt utrulig at det kun taes celleprøve hvert 3.år.

Tanta mi tok celleprøve for 3 år siden, da var det litt forandring.. Så fikk hun innkallelse nå nettopp, altså 3 år etterpå for å ta ny celleprøve. Og det var ikke noe positivt svar. Hun har fått livmorhalskreft på en alder av 27 år:(

Skrevet

Men ved celleforandring blir man jo innkalt på ny etter 6 mnd. Gikk hun ikke tilbake igjen før det hadde gått 3 år? Uansett helt tragisk historie :( Ei venninne av meg fikk vite at hun hadde livmorkreft for ett år siden i en alder av 21 år (!!!). Verden er ikke alltid rettferdig dessverre. Skal krysse fingrene for at det går bra med tanten din!

Og fastleger får da ikke slag dersom man går til de med gynekologiske problemer?? Herlighet, det skulle tatt seg ut! Jeg vil gjette på at de fleste andre kvinnene som har samme fastlege som deg også tar celleprøver hos ham/henne. Men selvfølgelig, det er jo ingenting i veien for å velge å gå til gynekolog dersom man heller ønsker det:)

Celleprøver burde vel minst bli tatt hvert 2. år, men det er jo som de andre sier... Det handler om penger! Men man vil vel ikke få nei dersom man bestiller time til celleprøve oftere? Eller?

Skrevet

haha.. Og nå leste jeg en gang til og så at du selvfølgelig mente fastlegen i TYSKLAND, ikke her i Norge. Beklager, min feil!! =)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...