Gå til innhold

Nå trenger jeg litt sykdomshjelp...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Lille Magnus på 2 år og 5 mnd har vært av og på syk siden onsdag.

Torsdag kastet han opp tre ganger, etter å ha stått opp, midt på dagen og til kvelden. Spiser lite/ingenting men drikker godt. Diare på kvelden - ikke så rart etter å kun ha fått i seg drikke det siste døgnet.

Feber til kvelden men sover godt gjennom natta. Fredag trodde vi alt var greit, litt feber da han sto opp men ellers fin form. Spiser en halv skive og holder på den. Midt på dagen får han voldsom diare og kaster opp rett etterpå. Lørdag er han slapp - lite næring de siste dagene, men drikker fortsatt godt. Ikke uttørket eller dehydrert på noen måte. Men han kaster ikke opp og holder på maten, spiser en skive og en og en halv potet, smoothie og drikker godt igjennom dagen. Trodde at det var over da. Men på søndag kaster han opp igjen. To ganger. Og i dag mandag har han kastet opp den andre frokosten (det gikk en liten time før han ville ha mer mat - og den andre brødskiven kom opp igjen...). Ett par av gangene han har kastet opp etter at han har spist har han ville ha mer rett etterpå - og holdt på det. Så noe næring har han fått. I tillegg drikker han godt.

Men han er jo ikke akkurat i storform. Svigermor er selvfølgelig bekymra langt inni hjerterota over barnebarnet som er sååååååå sykt. For oppkast og diare er så innmari farlig for så små barn.

Jeg mener jo at, ja, selvfølgelig er han slapp og ikke i sin vanlige form når han har spist så lite de siste døgnene. Men han drikker godt, og får i seg noe mat. Han er fortsatt fin i huden og ikke dehydrert på noen måte. Han er slappere og sutrer mer enn vanlig, men leker og er ute. Han ligger ikke som ett slakt på sofaen og klager over vondt.

Dette ble visst veldig langt. Saken er at jeg er litt i tvil over hva vi gjør videre. Fortsetter oppkasten utover dagen så ringer jeg legevakta - men det er langt å kjøre og han har historie der så de vil garantert ha han inn. Og jeg tror ikke vi har tålmodighet til å sitte der å vente på tur, noen av oss (små, syke barn først i køen, my ass!!)

Det hadde vært mye enklere hvis han hadde vært i dårligere form!! For er det på bedringens vei? Eller er det noe han burde få behandling for? Kan det være en langvarig omgangssyke? Har det noe for seg å ta en crp? Det kunne vi i så fall gjort på jobb uten å vente på tur..

Næ, det er ikke lett å være mamma og pappa til ett sykfriskt barn.... Hva hadde du gjort?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei, vet ikke hav jeg skal råde deg til, men er han i grei form hadde jeg ventet til i morgen så slipper du legevakten.

Nei dette med sykfriske barn er ikke gøy, har selv hatt barn som er kjempe dårlige hjemme og når vi kommer på legevakten får de en opp periode.

lykke til, og god bedring.

Skrevet

Han er i "god" form nå. Går å gomler brødskiver og drikker vann.. Håper det varer.. Nei, kommer nok ikke til å ringe legevakta med mindre han kaster opp mer i dag.. Det begynner jo å bli på tide å holde på næringa. Selv om jo magen tar opp ganske mye næring på kort tid(? mener å ha lest det en plass) og det har gått over en halvtime( og gjerne mer) mellom "måltid" og oppkast mange av gangene.. Og etter allmentilstanden å dømme så er han jo ikke "underernært"....

Skrevet

Mest sansynlig er det en rotavirusinfeksjon. Ikke veldig mye å gjøre med. Går over etter 3-7 dager. Væsketap er det farlige med omgangssyke hos barn. Har han gode tissebleier og holder på væske??

Les denne du:

http://m.nhi.no/?url=http%3A//nhi.no/foreldre-og-barn/barn/sykdommer/rotavirusinfeksjon-17595.html

Jeg ville sett det ann så lenge han ikke er dehydrert eller får andre symptomer.

God bedring til lillegutt :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...