Anonym bruker Skrevet 25. april 2011 #1 Skrevet 25. april 2011 Vi har ikke fått barnehage fra høsten for vår yngste lille snuppe (født 5 dager for seint, men det er en annen debatt...) og nå har svigers sagt at at de gjerne kan passe henne litt utover høsten. Dette høres jo på mange måter veldig snilt og fristende ut, så er vi helt gale og veldig utakknemmelige om vi takker nei? De er supre besteforeldre, men vi synes de nettopp bør få lov til å være besteforeldre. Noe som innebærer at de skal få lov til å skjemme bort ol. De har sagt selv at de ikke klarer å være strenge, noe jeg mener man må være når man har ungen hver dag hele uka. I tillegg har jenta ei storesøster på 2 1/2 som jeg er sikker på at kommer til å bli fryktelig sjalu hvis hun må i barnehagen, mens lillesøster får være hos bestemor og bestefar hver dag. Hun elsker barnehagen, men det slår jo ikke å være hos bestemor og bestefar der hun får gjøre akkurat hva hun vil og får full oppmerksomhet hele tiden. I tillegg synes jeg det er alt for uforutsigbart når de sier at de gjerne vil passe henne litt utover høsten, vi har behov for pass i ett år vi, hvis det ikke plutselig dukker opp en barnehageplass da. Jeg frykter også at hvis vi takker ja til dette tilbudet så har vi brukt opp "barnevaktkvota" og vel så det hvis vi skulle ønske oss barnevakt en kveld. Og vil de ha overskudd til å være besteforeldre for den eldste jenta vår etter en lang dag med lillesøstera? Nå nyter de pensjonisttilværelsen med seine morgener og turer til utlandet, noe som selvfølgelig ikke vil være så lett for dem hvis vi takker ja til at de skal være "barnehage". Nå virker svigermor veldig snurt fordi vi prøver å skaffe dagmamma, redusere egen arbeidstid eller løse ting på en annen måte enn å la veslejenta være hos dem hver dag. Heldigvis er det mannen min som står hardest på at vi ikke skal ha henne hos svigers hver dag... Hva synes dere folkens?
Anonym bruker Skrevet 25. april 2011 #2 Skrevet 25. april 2011 Jeg ville nok ikke hatt besteforeldre som dagmamma for en lengre periode. Ser de samme probleme som deg og at det blir for nært. Ville hatt barnet hos en vanlig dagmamma, med fast avtale, kontrakt og vanlig betaling. Langt mindre komplisert med en slik løsning.
Jojo x3 Skrevet 25. april 2011 #3 Skrevet 25. april 2011 Jeg kunne brukt besteforeldre som dagmamma hvis jeg ikke fikk plass i barnehage. Men ikke uten at de tilbudte seg tror jeg, det har jo dine gjort så da må de jo ha lyst. Jeg har hatt dagmamma til mine unger en periode for samme grunn som deg (ikke barehagep) med både positive og negative erfaringer. Med tanke på det negative jeg opplevde ville jeg heller hatt en kjent dagmamma eller besteforeldre. Terskelen for å spørre om kvelds- og nattbarnevakt ville nok blitt litt høyere den perioden. Uansett er det jo kun fram til du får barnehageplass.
Anonym bruker Skrevet 25. april 2011 #4 Skrevet 25. april 2011 Forklar dem akkurat hvorfor dere ikke ønsker å bruke dem, så forstår de det nok. Si det dere trenger er noen som kan passe henne hver dag uten at dere får dårlig samvittighet og uten at storesøster blir sjalu og ikke vil i barnehagen. Fortell at dere ønsker at de fortsatt skal ha muligheten de har nå til sene morgener og utenlandsreiser, uten at de skal få dårlig samvittighet for at de da lager et problem for dere. Og så kan dere legge til at hvis de ønsker det av og til, så kan de veldig gjerne få lov til å passe henne og/eller storesøsteren uten at det er noe problem. Da skjønner hun (forhåpentligvis;-) ) at det ikke er for å være slemme at dere leter etter en annen dagmamma, men fordi dere ønsker at de fortsatt skal få ha den friheten de har i dag.
Anonym bruker Skrevet 8. mai 2011 #5 Skrevet 8. mai 2011 Jeg bruker og har brukt mamma som dagmamma nå i flere år. Og fungerer kjempebra. Barna stortrives og jeg vet de har det bra der.
Anonym bruker Skrevet 12. mai 2011 #6 Skrevet 12. mai 2011 Moren min er dagmamma til ungen min, og de storkoser seg sammen. Da vet jeg at barnet har det bra, og jeg har ingenting å bekymre meg over. Jeg hadde ikke vært i tvil engang:)
Anonym bruker Skrevet 12. mai 2011 #7 Skrevet 12. mai 2011 jeg ser ikke problemet.... Min mor har tatt seg "bestemor" permisjon i 6 mnd for begge barna mine.... det gikk helt fint når hun passet yngste mens den eldste var barnehagen.. så jeg ville definitivt sagt ja...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå