Gå til innhold

Lærere og ferie

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvorfor har lærere så mye mer ferie enn pedagogiske ledere i barnehage? Hva er det som gjør at den ene yrkesgruppen har 5 uker ferie i året mens den andre har 12? uker? Vet at lærere sier at det meste er avspasering, men vet ikke om jeg tror på det......

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Om du tror på det eller ikke er jo ditt problem.

Skrevet

Hvor mange prøver retter en i bhg tror du?

Skrevet

Det er - selv om du ikke tror på det - på grunn av arbeidsavtaler som tar høyde for at de jobber lengre arbeidsuke enn de fleste og tar ut kollektiv avspasering i som "ferie."

Hvorvidt hver enkelt faktisk jobber så mye at det tilsvarer fritiden de får, tror jeg varierer voldsomt. Jeg kjenner nok av dem som definitivt gjør mer enn de antagelig lønnes for.

Skrevet

Er du sjalu eller? da skulle du ha valgt å bli lærer da vet du.

Men tror nok mange av lærerene jobber mye hjemme men andre ikke. kjenner begge typer.

Men hvordan ville et klasserom sett ut uten hva læreren bruker av tid og penger ?

Skrevet

Tydelig at du aldri har jobbet i skole ihvertfall. Jeg har prøvd begge deler, og jeg vet hva jeg snakker om når jeg sier at det er laaaaangt mere ettermiddagsarbeid som lærer.

Skrevet

"Hvor mange prøver retter man i bhg"

På skolen begynner gjerne barna sent, og slutter tidlig. Ihvertfall på de minste trinnene der de har samme lærer i alle fag.

Hos oss varer skoledagen fra 0830 til alt fra 1200 til 1330. Det er da en del timer fra full arbeidsuke, så jeg vil tro lærerne bruker den tiden til å rette prøver.

Skrevet

Jeg jobber som pedleder i barnehage og har ganske mye avspasering..

Dvs jeg har 5 uker ferie som alle andre og en uke ferie som jeg har overført fra i fjor....... 5 dager av spasering for veiledning av student...8 dager avspasering for veileding av lærling.... jeg har 5 dager avspasering for ekstraarbeid med planarbeid.. ( det er ekstra akkurat i år ved innføring av nye planer...) jeg har 4 dager avspasering pga foreldreveiledningsgrupper på ettermiddagstid... jeg har 3 dager avspasering som kompensasjon for tid brukt på foreldresamtaler..... ( fordi nesten ingen foreldre hadde muligheter til å komme i MIN arbeidstid...) 3 dagers avspasering for pålagt overtid ( personalmøter ol...) og så har vi de dagene som jeg må strekke vakter pga lite bemanning...der er jeg allerede oppe i 21 timer..så poff..der var 3 dager også ..og ved kjapp regning blir dette...

5 uker ferie og ...31 dager..... altså.. 11 uker og en dag.... så jeg er vel som ped.leder ikke langt etter en "vanlig" lærer......

Men tror det er veldig "usynlig" for foreldre hvor mye pedleder egentlig er borte fra avdelingen..fordi man ikke er vant til å se alle i barnehagen på jobb samtidig liksom..

Skrevet

HEHE....er det virkelig noen som tror at når elevene går hjem f.eks 13. 13.30, så har lærerne "fri" til å gjøre hva de vil? F.eks rette prøver etc??

det er mye møtevirksomhet, planer, forberedelser, vurderingsskjemaer som skal gjennomføres pr. elev, nye mål skal lages. Og ikke minst, de som underviser på de laveste trinnene må ofte fylle opp stillingene sine ved å undervise på høyere trinn når de yngste barna har gått hjem... Rektor har bundet opp tiden så mye at retting gjør jeg hjemme, fordi det rett og slett ikke er avsatt mye tid til det i min arbeidsplan, men jeg har derimot 10 timer pr. uke som kan disponeres hjemme hvor jeg kan rette, foreberede og evaluere undervisningen min...

For meg som har småbarn som skal hentes i barnehage, hjem å få middag, leke og kose + legging, blir det til at retting og forberedelser for neste dag/uke gjøres etter barnas sengetid.

Skrevet

En lærers arbeidsuke er på 43,25 timer i de ukene vi jobber. 33,25 timer er bundet til skolen. Dvs. undervisning, inspeksjon/tilsyn, møtevirksomhet, samarbeid med andre lærere og instanser, pedagogisk utviklingsarbeid som ikke omhandler for/etterarbeid, men skolen som helhet etc. 10 timer i uken er avsatt til for/etterarbeid og individuell pedagogisk oppdatering.

Oftest får vi ikke startet med individuelt arbeid før ca 15.00 - 15.30. Etter det skal alle gode opplegg lages, prøver, rettinger, individuelle planer til dem som trenger det etc.

Det finnes selvsagt lærere som ikke jobber 43,25 timer hver uke (dessuten kan vi jobbe 50 en uke og 35 en annen), men de aller fleste lærere jeg kjenner jobber mye mer enn de 43,25 timene.

Skrevet

Det er ikke mer vanskelig enn at lærere har et helt årsverk presset inn på 38 uker, dvs vi har ca 45 timers arbeidsuker. Og den fine avspaseringen jeg hadde mandag, tirsdag og onsdag forrige uke (de tre dagene som ikke var felles fridager i påsken) brukte jeg til å rette prøver. Og i dag har jeg brukt mye tid til å forberede undervisningen til i morgen, selv om det faktisk er en fridag.. Mannen min trodde også at lærere hadde mye fri, helt til han møtte meg. Det er utrolig mye hjemmearbeid, da det sjeldent er satt av tid til forarbeid og retting i arbeidstiden. Om elevene skal få rettet prøvene sine må jeg gjøre det på kvelden, eller i høst-/vinterferie om de kommer rett før disse ukene. Som lærer har du kun helt fri tre uker i juli. Ukene etter skolen slutter er det klagebehandling som gjennomføres og eksamensretting. Og ukene før skolen begynner igjen er det møter og forberedelser til fagene du skal undervise det året. Sånn er det i alle fall på videregående...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...