*juble juble* Skrevet 24. april 2011 #1 Skrevet 24. april 2011 Er det faktisk ett navn på ekte?? Hvor kommer det fra??
Anonym bruker Skrevet 24. april 2011 #2 Skrevet 24. april 2011 Etter et kjapt googlesøk (veldig enkelt btw) fant jeg ut at det var ihvertfall et par stk som ble født på slutten av 1800-tallet/begynnelsen av 1900-tallet som het det. Så også at noen hadde det som etternavn, bl.a. på 1500-tallet. "Dette var også den tida i Norge da etternavn ble tatt i bruk som fornavn. Mest vanlig var det i Nordland, men vi hadde litt av det over hele landet. Slik kunne Meyer, Arktander, Parelius, Jentoft og Luther bli brukt som fornavn. Skikken ble stoppa med navneloven i 1923. I dag er det mulig å hente fram noen av disse som ble mest brukt som fornavn, og noen fører allerede familietradisjonen videre på den måten. I listen nedenfor er det eksempler på navn som kan bli godkjent. Den gamle norske skikken med å bruk etternavn som fornavn kan du lese om i boka Hva er et navn? på siden 73 til 76, og på side 150 til 152. På side 122 og 123 kan du lese om reglene for å få slike navn godkjent nå. Forslag – Etternavn som ble brukt som fornavn på 1800-tallet og tidlig på 1900-tallet inntil de ble forbudt å bruke: Arktander." http://www.uib.no/lle/ressurser/tjenester/personnavn/hva-er-et-navn/navneforslag/rundt-1900
Gjest ->>- Skrevet 24. april 2011 #3 Skrevet 24. april 2011 Det er vel mest kjent som et etternavn, som i slekten Arctander. Sofus Arctander var borgermester i Oslo og fikk den såkalte Arctanderbyen oppkalt etter seg. Google kommer opp med en Arktander (som fornavn) født i 1914, men han kan jo godt ha vært oppkalt etter nevnte borgermester.
Anonym bruker Skrevet 24. april 2011 #4 Skrevet 24. april 2011 Det er i hvert fall et etternavn. Jeg stoppet en **** Arctander fra å være utro en gang i min ungdom. ;-)
*juble juble* Skrevet 24. april 2011 Forfatter #5 Skrevet 24. april 2011 Takk =) lurte litt på navnvalget, men nå har jeg jo faktisk fått ett ganske fornuftig bilde på det hele. Morsomt med navn....
Gjest Skrevet 25. april 2011 #7 Skrevet 25. april 2011 Morfar hadde en venn som het Arktander og jeg vet som to babyer som heter hhv. Parelius og Jentoft. Jentoft er det flere som heter her jeg bor.
bumbel Skrevet 25. april 2012 #8 Skrevet 25. april 2012 Hei. Min sønn heter Arktander Mathias. Han er oppkalt etter sin tipp-tipp oldefar som het Arktander Oliver. Videre har vi funnet ut at navnet var vanlig på 1500-1600 tallet og betyr barsk kriger fra nord. Navnet kan ofte sees avbildet på våpenskjold fra denne tiden, det er da en mann ved siden av en bjørn.
♥Nemi♥ Skrevet 25. april 2012 #10 Skrevet 25. april 2012 Var på en gravgård i lofoten, hvor veldig mange het Arctander til fornavn:)
Frøken Ubesluttsom Skrevet 25. april 2012 #11 Skrevet 25. april 2012 Kjenner et par stykker som heter det til etternavn da.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå