Lykke (ö;) Skrevet 24. april 2011 #1 Skrevet 24. april 2011 Jeg har en 100% fast stilling, men har det siste året jobbet ekstra i en annet privatfirma(ringe vikar). Har til tider jobbet 170% stilling. Tenkte å trappe ned litt nå siden jeg merker at jeg begynner å bli litt sliten av all jobbingen. Men er det noen som vet om man regner ut permisjonspenger av fast og ekstra inntekt eller om det bare regnes ut fra din faste inntekt. Har holdt ut litt ekstra i håp om å få litt bedre råd i permisjonstiden, men har hørt rykter nå om at det er kun fast inntekt som regnes som permisjonsgivene. Finner ikke noe sted på nettet heller om dette. Blir veldig glad for svar.
Håpefull77 Skrevet 25. april 2011 #2 Skrevet 25. april 2011 Sjekk med NAV. Men jeg mener at om du har ujevn inntekt er det et snitt av siste mnd som gjelder. Men du får nok ikke mer en 6 G (ca 450 000 kr) om du tjener så mye. Inntekten din fra ekstrjobben er jo skattepliktig og pensjonsgivende. Så det vil jo være urettferdig om ikke det telte som permisjonsgrunnlag. Jeg mener det skal være flere måter å beregne permisjonspengene på og at NAV plikter å beregne hva som gir deg mest. Men det er jo ikke sikkert de gjør det. Ta en tlf og hør, og sjekk litt på NAV sine hjemmesider. Foreta også en egen beregning ut i fra opplysningene du får, slik at du er sikker på at du får rett. Har hørt om folk som får feil!
Guttemamma75 Skrevet 25. april 2011 #3 Skrevet 25. april 2011 Det stemmer IKKE at nav plikter å beregne hva som gir deg mest, nav plikter å beregne en inntekt som best mulig representerer det du taper ved å ikke være i jobb.. Det er uansett en grense oppad på 6G som tilsvarer 450 000 i årslønn, så har du mer enn dette i lønn vil du uansett "tape" på å være i permisjon. Velger du 80% dekning får du 80% av 6G...... (mange som tror de er "lure" og velger 80% dekning og at de da får like mye penger som ved 100% dekning pga de tjener over 6 G.. Det stemmer IKKE:..)
Mamma, mammaere, mammaest <3 Skrevet 25. april 2011 #4 Skrevet 25. april 2011 Mange arbeidsgivere betaler det som er over 6G. Min arbeidsgiver gjør dette, noe som gjør at jeg aldri vil "tape" penger på å gå i permisjon. Dvs, jeg velger 80 % og vil dermed ha 20 % mindre betalt enn vanlig, men ikke på grunn av G-begrensningen. Til spørsmålet i HI. Dersom du ikke har fastlønn, men varierende inntekt, så vil man ta et gjennomsnitt som gjør at de tar hensyn til at du har høyere inntekt enn bare den faste stillingen. Akkurat hvordan de regner, kommer litt an på situasjonen, så for å få et bedre svar må du kontakte nav. Dette gjelder jo for maaaaange av de som jobber i helsevesenet, der de gjerne bare har en 50% fast stilling, men jobber totalt 100% på grunn av ekstravakter. De får jo permisjonspenger for mer enn bare sin faste 50% stilling.
Lykke (ö;) Skrevet 26. april 2011 Forfatter #5 Skrevet 26. april 2011 Tusen takk for alle svar, ble jo ikke helt klok så får nok ta en tlf til nav, men håper som flere av dere sier at det ekstrajobben gir mer permisjonspenger.
Gjest fanten Skrevet 27. april 2011 #6 Skrevet 27. april 2011 Utgangspunktet for NAV er det du tjener når du går ut i permisjon. Det har ikke noe å si om så og så mange prosent er fast og så og så mange prosent er ekstra. Du skal ha penger også for ekstrajobben, dersom du står i denne jobben når permisjonen begynner. Dvs opp til 6 G selvfølgelig.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå