Gå til innhold

Glukosebelastning ved bmi over 26.... ikke lenger vanlig?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg fikk barn i 2010, og det ble da tatt glukosebelastning av meg i uke 26 fordi jeg hadde bmi over 25.

Nå er jeg gravid igjen, i uke 27-28, men har ikke hørt hverken legen eller jordmor nevne dette med glukosebelastning..

Har de sluttet med dette igjen - evt hvorfor? Eller bør jeg selv sørge for at det blir gjort iløpet av kort tid nå?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg trodde kravet var BMI over 27, men joa - det er i retningslinjene fremdeles. Uten at det nødvendigvis er noe alle leger og jordmødre later til å ha fått med seg.

Skrevet

Over 27 var det sikkert ja. Ble selv usikker da jeg skrev innlegget, derav ulikheter i overskriften og innlegget ;-)

Takk for svar. Skal ta en telefon til legesenteret på tirsdag og forhøre meg litt da.. better safe than sorry! :-)

HI

Skrevet

jeg har BMI over 27 (trur den var 28 eller 29) men jeg har ikke tatt glukosebelasting. jordmoren ba meg be legen om å ta ei slik, men legen svarte at jeg hadde høg BMI ut i fra standaren, men pga høyden min kunne det ikke regnes slik. og dermed ble den ikke tatt.

helt greit det tenkte jeg :)

Skrevet

når jeg skulle ha var grensen 30... ulik praksis?

Skrevet

Jeg hadde 27 og måtte ta hvertfall....

Skrevet

Anonym 20:59:

Du hadde høy BMI ut fra standarden, men pga høyden din kunne det ikke regnes slik...? Ehh... tror legen din har misforstått noe. Høy BMI er høy BMI, uansett høyde eller vekt! ;-)

Virker som om det er ulik praksis ute og går ja... tåpelig! :-/

Skrevet

vet ikke helt hva som han mente, men var noe med ekstrem høyde ble det vanskeligere og regne ut. har en nøye legen, men han var ikke så nøye med vekten.

kan ha noe med at jordmoren regnet med vekten før graviditeten, uten og ta hensyn til et vekt tap på over 10 kg.

Skrevet

Dette er mitt andre svangerskap og har i begge begynt svangerskapet med bmi på over 30 - har aldri måttet ta glukosebelastning og har aldri fått påvist sukker i urinen eller forhøyet blodsukker ved vanlig måling... Ingen av mine leger har sett behovet for sånn måling..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...