Gå til innhold

Pollenallergi og medisin


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Hei. Er det noen som vet noe om hva man kan ta av medisiner med pollen allergi når man er gravid?

 

Det er jo helligdager, med kraftig utbrudd av bjørkepollen i Oslo. Jeg sliter virkelig. Tenker å finne et apotek om det er noe vits i...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har vært hos legen og fått resept på en pollenallergimedisin som heter Loratidin. Fikk øyendråper også. Var på legevakten og fikk astmamedisin i går for pusten var så dårlig. Bra det går an å ta medisiner for dette!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ved siste graviditet ble jeg anbefalt å ta såkalte 1.generasjons antihistaminer, dvs medisiner som har vært på markedet leeenge da disse var godt nok utprøvd. Problemet er at disse ofte ikke er like effektive og har fler bivirkninger enn de nyeste preparatene.

 

Nå sa legen at jeg kunne ta hvilke medisiner jeg ville da faren for evt bivirkninger er minimale ift plagene man har med pollen. Det er også en relativt kort periode man benytter disse preparatene.

 

Når det gjelder astmamedisiner har legen sagt at jeg må vurdere om jeg skal ta eller ikke ift hvordan formen er. Vanligvis tar jeg ikke noe, men om jeg blir tungpust vurderer jeg det som værre enn evt bivirkninger (som jo også er større ved høye doser over lang tid). Har samme innstilling til bruk av paracet i svangerskapet.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skal ta 1. generasjons antihistaminer. Beste antihistaminet under graviditet er: Deksklorfeniramin. Tabelettene som inneholder dette antihistaminet heter Poleramin. Fra felleskatalogen: Graviditet/Amming: Overgang i placenta: Lang klinisk erfaring indikerer ingen risiko for skadelige effekter på svangerskapsforløpet, fosteret eller det nyfødte barnet. Preparatet bør likevel ikke brukes under graviditet hvis ikke fordelen oppveier en mulig risiko. Overgang i morsmelk: Ukjent. Det er ikke klarlagt om barn som ammes kan påvirkes. Preparatet bør ikke brukes under amming.

 

Dersom man er i krise og ikke får tak i noe på resept kan man bruke postafen som er et kvalmestillende preparat mange gravide får i 1. trimester. Det inneholder også et antihistamin som heter: Syklizin. Fra felleskatalogen om Postafen: Graviditet/Amming: Overgang i placenta: Skal kun brukes under graviditet hvis det er strengt nødvendig. Behandlingen bør da vare kortest mulig, med maks. dose 50 mg. Overgang i morsmelk: Går sannsynligvis over i morsmelk. Preparatet bør ikke brukes under amming.

 

Men Poleramin er det beste og sikreste altså. Det er ganske viktig å bruke antihistaminer ved allergi også, fordi man lettere kan få bihulebetennelse og bronkitt. Får du det må du ta antibiotika, og det er uansett verre enn å ta sikre antihistaminer.

 

Bare husk at noen antihistaminer faktisk kan være farlig for babyen i 3.trimester. Eks: Vallergan (antihistaminet heter alimemazin)

Fra felleskatalogen: Graviditet/Amming: Overgang i placenta: Farmakologiske effekter (dopaminantagonistiske) på mennesker indikerer at fentiazinderivater (alimemazin) brukt sent i graviditeten kan gi nevrologiske forstyrrelser hos barnet. Dyrestudier viser ikke teratogen effekt. Forstyrrelser i læring og motorikk er observert hos avkommet etter bruk av dopaminantagonister til drektige dyr. Preparatet bør ikke brukes i 3. trimester. Overgang i morsmelk: Går over i liten grad. Det er lite sannsynlig at barn som ammes blir påvirket ved bruk av terapeutiske doser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for utfyllende svar. Jeg fikk Poleramin hos legen, men jeg blir så trøtt at jeg ikke tør å ta full dose altså 4 pr dag.

Uansett, det hjelper litt.

Takk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...