Gå til innhold

Er dette god nok grunn til sykemelding?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Først om fremst: viss du ikke takler skrive feil bør du ikke lese, har fått mye pepper for det når eg skriver....

Eg har jobbet på ett sykehjem og nå i hjemmetjenesten i ca 1 år nå. Har jobbet 100 % siden august, og merket i haust når eg var på sykehjemme hvor mye det slett på ryggen, ikke bare di tunge løftene men også påkledning og dusjing f.eks..

Eg hadde 1 uke feri i februar, og da blei rygger bedre, begynte så i hjemmetjenesten og det gjikke en stund før eg skjente noe igjen, men nå den siste mnd så sliter eg i ryggen, og noe i beina, ikke bare på jobb men kjenner mye vondt når eg går hjemme å gjør husarbeid og holder på med sønnen min på 2 år. Dette gjør mye på humøret, blir gjerne litt iritert og klager mye.. Er ellers sliten og trøtt, så burde nok gå ned i stilling, men vi trenger di pengene vi kan få.. Kan eg f.eks sykemelde meg i 2 uker pga dette som eg ha skrevet nå? slik at ryggen får en pause?

å gå til fysioterapaut hadde vel også hjulpet?

Syns på en måte at det kansje er litt pinlig å sykemelde meg, si eg er ung og "alle" på jobben sier at du er jo så ung og i god form, så du får vell ikke vondt i ryggen så lett"

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kanskje det ville hjelpe deg mere å få et treningsopplegg for å styrke kjernemuskulaturen og lære hensiktsmessige arbeidsstillinger? En pause, uten at det skjer noe annet vil ikke hjelpe deg på sikt.

Skrevet

Ikke for å være veldig slem men jeg gav opp å lese innlegget ditt ikke pga skrivefeil men at du skriver på dialekt.

men uten å ha lest alt det er jo opp til legen om han vil sykemelde deg.

Skrevet

Du må jo ta ansvar for at kroppen din er i form til å utføre den jobben du er ansatt i..... hva blir neste steg? uføretrygd for at du ikke vil / gidder finne en annen jobb??

Finn en jobb som kroppen din takler..eller tren og styrk kroppen din slik at du klarer det du skal......

Lykke til1

Skrevet

Det som hjelper mot ryggsmerter er å bruke ryggen, ikke å sette seg ned.

Skrevet

Tror heller du burde få trening med hjelp av fysioterapi. Og kanskje du bør få god opplæring i gode teknikker for å forflytte pasienter. Dessuten så bør dere ha hjelpemiddler på jobben din.

Skrevet

Takk for mange svar! :)

Eg har fått opplæring i gode teknikker hvor man løfter og forflytter. Å det er ikke det som er problemet, det er å dusje pasienter, kle på dem f.eks det blir litt vanskelig å skaffe oss hjelpemiddler for akuratt det.. Å dusje de som bur hjemme må du jo nesten inn i dusjet selv for å få vasket de = dårlig arbeidstilling.. og når du ska kle på en person er det også en dårlig arbeids stilling. Er spesielt da eg skjenner det ivertfall

HI

Skrevet

Er det ryggskole i din kommune? Kontakt evnt denne for opplæring til løft osv.

Har man vondt i ryggen av jobben så er det mye pga feil bevegelser/løft osv. Når man er ung så er det ikke nødvendig med sykemelding pga dette,men opplæring og opptrening.

Skrevet

Du kan sikkert få en kort sykmelding grunnet i ryggsmerter, men det vil jo - som flere påpeker - ikke hjelpe på lengre sikt. Du blir ikke friskere av å ha fri litt.

Henvisning til fysio-/manuellterapeut, jevnlig trening og fokus på å unngå belastende arbeidsstillinger er nok mer tingen.

Skrevet

Ta deg en tur til kiropraktor, og få deg øvelser å trene ryggen med.

Noen bruker ryggen sin så grunnleggende feil at de omtrent er dømt til å få skader. Dette kan kiropraktoren hjelpe deg med.

Det blir ikke bedre av å ikke jobbe. Når det er sagt er det legen som sykmelder, det er ikke noe du gjør selv.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...