Gå til innhold

Overvekt og graviditet. Litt fortvilt over meg selv.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg veide 105 kg da jeg ble gravid denne gangen, ikke et bra utgangspunkt, har aldri vært så tung i hele mitt liv, men fikk en dyp depresjon etter sist svangerskap grunnet store komplikasjoner under svangerskapet og fødsel, mistet nesten barnet mitt og mitt eget liv.

Men er nå nesten meg selv igjen, utenom vekta som er 20 kg mer enn det jeg var før forige svangerskap.

Dette svangerskapet var ikke planlagt og det blir to tette. Men bestemte meg tidlig for å legge om livet mitt, jeg spiser mer mat (spiste fryktelig lite) og sunnere mat, ikke brus og godter utenom litt i helgene. Jeg er aktiv, går mye turer og er ellers i aktivitet hele dagen, sitter nesten ikke i ro.

Danset zumba og var med på gravidtrening på helsestudio, men måtte kutte det ut grunnet premature rier og bekkenplager.

Jeg er nå 26 uker på vei og har veid meg på badevekta hjemme, den har vist 104 kg og jeg var strålende fornøyd, MEN så kommer jeg på jordmorkontrollen og pang 109 kg (Må nok kjøpe meg ny vekt).

Og jeg som ikke burde gå opp i det hele tatt dette svangerskapet, jeg har vært så lei meg og føler meg misslykket, jordmoren min sa dette kunne være farlig for meg og babyen at jeg veide så mye.

Er det noen andre her inne som har veid så mye og som det har gått bra med?

Jeg er redd for at det skal oppstå komplikasjoner igjen, hun snakket veldig om svangerskapsdiabetes og at det kunne bli for stor belastning på hjerte mitt og veie så mye.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Visst du veide deg hos jordmor,litt ut på dagen, med tøy på... Så blir du fort noen kg mer...

Veide 128 kg da jeg ble gravid, gikk ned 7-8 kg til å begynne med..og la vel på meg ca 12 kg. Gikk så bra så..

Lykke til..

Skrevet

Vil bare sende deg en klem, og husk på å ta vare på deg selv. Spis små måltider ofte, og tenk heller på at du kan forsøke og gå ned igjen når barnet er ute.

Skjønner at du er redd for sv.diabetes, belastninger på hjertet osv, men det er dessverre ikke så mye du kan gjøre for det akkurat nå. Så lenge du spiser sunt og rører litt på deg, så bør du være fornøyd med det. Og når det kommer til vekten, så kan det jo være stor forskjell på din og jordmor sin vekt. Så se an hvor mye du har gått opp til neste kontroll, og husk at det skal mye til å ikke gå noenting opp i et svangerskap.

Skrevet

Du bør forholde deg til den vekten du begynte å bruke i starten av svangerskapet, ikke den på jordmorkontrollen. Jeg har ikke hatt noen problemer i hverken svangerskap, fødsel eller barsel som overvektig (over 100 kg). Men er realtiv aktiv og spiser lavkarbo.

Skrevet

Spiser du lavkarbo trenger du ikke være for svangerskapsdiabetes.

Skrevet

Ja det var litt ut på dagen og jeg hadde nettopp spist lunsj med mannen selvfølgelig, tenkte ikke så mye over det før tallet 109 lyste mot meg. Hun sjekket meg for ødem og skrev på 1-2 på helsekortet mitt, har litt vann i bena og hendene.

Jordmora som jeg har får det til å høres ut som om jeg kommer til å omkomme hvis jeg legger mer på meg, hun gir meg brosjyrer på brosjyrer, jeg har sikkert 15 liggende her hjemme om hvor farlig det er med overvekt i svangerskapet.

Hun vil gjerne jeg skal slanke meg og komme meg under 100 før fødsel så jeg får en bedre opplevelse.

Kjenner jeg begynner å få fødselsangst, er det virkelig så farlig å føde når man er overvektig?

Du som veide 128 hadde du ingen plager grunnet vekten?

HI

Skrevet

Altså på første kontroll hos jordmor veide jeg 105 kg, på kontrollen i uke 26 veide jeg 109.

Så 4 kg opp og det var hun ikke fornøyd med da hun vil jeg skal gå ned eller i det minste klare å holde vekten på 105.

HI

Skrevet

Ja det er mange ting rundt en graviditet som er farligere og som kan gå galt. Like greit å vite om det for da vil du strebe mot å ikke gå opp for mye nå og leve sunnere.

Jeg var 97,4 kg da jeg ble gravid og gikk opp 12 kg til 109,4 kg. Jeg hadde div ting jeg nok hadde sluppet om jeg var lettere og hadde en veldig lang og tung fødsel. Ungen hadde startvansker og jeg var veldig sliten, men det ente bra til slutt.

Skrevet

Dette er jo tøys og tull. Klart du ikke skal slanke deg i graviditeten! Jeg skal love deg at det er mange som er mye større enn deg som har klart dette helt fint. Det er selvfølgelig ingen fordel å være overvektig, men det får da være måte på press. Nei, her er det jordmoren din som er på jordet...

Jeg har fått beskjed om å holde meg i aktivitet det jeg klarer og spise sunt. Ikke la dette ødelegge graviditeten din. Gjør så godt du kan. Mer kan ingen forlange!

Klem til deg og lykke til!!

Skrevet

Får vondt av deg jeg :o( Selv hadde jeg BMI på 31 på begynnelsen av begge svangerskapene mine. Begge svangerskapene gikk jeg opp... henholdsvis 20 og 13 kg.

Det eneste jeg merket til det var en frekk jordmor, som jeg byttet ut, ved det første svangerskapet. I tillegg til at jeg tok glukosebelastningstest en gang per svangerskap. Fikk ikke noe utslag her. Hadde ikke noe særlig væske i kroppen, perfekt blodtrykk osv, under begge svangerskapene. Enkle og raske fødsler hadde jeg og. (3,5 timer*2), i tillegg til at barna var rundt 3700 gr, begge to.Jeg fikk beskjed om at siden jeg hadde et godt kosthold ( hadde nettopp gått ned 33 kg før jeg ble gravid første gang), og jeg var fysisk aktiv, så var det det som hadde noe å si. Jeg hadde en fin livsstil, til tross for at jeg fortsatt hadde en del kilo igjen. Jeg fikk beskjed fra både fødselslege og jordmødre om at jeg ikke skulle bekymre meg! (var under ekstra oppfølging av sykehuset pga fødselsangst.) MEN hun første jordmora jeg hadde var sånn som du beskriver... og sånn skal det ikke være!Mitt råd til deg er at du bytter jordmor!

Det stemmer at man har større risiko for noen komplikasjoner, men såååå ille er det ikke altså! Jordmoren min og fødselslegen på sykehuset sa at de rev seg i håret av sånne jordmødre som henne, som bare skapte unødvendig redsel og uro.Så lenge man spiser sunt og er aktiv under svangerskapet, så får man ikke gjort noe mer... og aller helst så går alt veldig, veldig bra! Vil ønske deg masse lykke til!

Skrevet

Greit nok å vite om farene, men å ha et sånt mas hengende over seg er jo ikke noe koselig.. Nei, gi blaffen i formaningene hvis du kan, og hvis ikke...bytt jordmor.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...