Gå til innhold

Dere som har barn. Som pumpet, SE HIT. !

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har så saaaatans vondt heele tiden på brystene/knoppene... Vurderer og kun pumpe meg og gi flaske.. har brystbetennelse, så prøvde pumping i går og i dag. - da jeg ikke klarer og amme grunnet veldig såre brystknopper.

Er det noen som har erfaring med dette? hvor ofte pumper/pumpet dere eventuelt? hvilken pumpe brukte dere? :o)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg hadde det slik med førstemann, kom hjem fra sykehuset på ettermiddagen, og på kvelden da var det så ille at jeg blødde skikkelig. Hadde ikke pumpe eller MME, så måtte amme helt til butikken og apoteket åpnet. Det var vondt det, så føler med deg! :-)

Kjøpte Avent Manuell pumpe, og den funket veldig bra for meg :-) Pumpa etter hver gang hun hadde fått flaske, hver 3/4 time, hele døgnet (var ikke så moro på natta, men måtte fordi det var veldig, veldig fullt.)

Jeg pumpa i 4 dager, og på slutten hadde jeg utrolig melkespreng og vondt. En gang vi var borte på besøk og jeg ikke fikk pumpa, hadde jeg lekket så det var melk over hele genseren min (og jeg hadde ammeinnlegg og alt!)

Etter 4 dager var det bra og jeg var ikke sår, men var vanskelig å få henne til å ta puppen igjen. Det gikk heldigvis til slutt, og jeg ammet i 17 mnd.

Jeg anbefaler ikke å pumpe fulltid hvis man kan amme, det var mye jobb, og jeg fikk så innmari mye melk. Tror man får lettere brystbetennelse også, fordi man ikke får tømt skikkelig. Men hvis du skal pumpe fulltid, ville jeg nok investert i elektrisk pumpe, ble veldig slitsomt med manuell i lengden ;-)

Uansett, Lykke til :-)

Skrevet

Jeg sleit med det samme problemet, var så vondt med amminga at jeg bare grein. Ingen hadde forberedt meg på at det skulle bli sånn. Etterhvert kjøpte jeg ei avent manuell pumpe, det funka utmerket. Pumpet og ammet omhverandre. Et problem ble at det ble mye melk, men samtidig var det godt å slippe å amme hele tida. Guttungen fikk mye morsmelk på flaske, og i og med han var veldig liten og jeg var redd for at han ikke fikk i seg nok mat var det en betryggende følelse å vite hvor mange ml melk han fikk til hvert måltid i tida før han begynte å legge godt på seg.

Men man kan risikere å få overproduksjon av melk og man kommer liksom litt inn i en ond sirkel med mer og mer pumping når man først begynner, så etterhvert kjøpte jeg også en el pumpe fra medela. Den var god den også.

Jeg ble aldri komfortabel med amming, var sår absolutt hele tida, så kommer til å gå for pumpevarianten denne gangne her også.

Men det krever en del, mye flasker, sterilisering/koking av flasker, plass i kjøleskapet og ikke minst tid til å pumpe. Det er jo mange som slenger frem puppen og ammer når man er ute blandt folk, ingen ser rart på deg da, men å pumpe blir liksom ikke helt det samme.... Det gjør man ikke hvis man er på besøk hos folk eller på kafe, hvertfall ikke flesteparten av oss, så man blir litt låst til å være hjemme. Jeg gikk derfor etterhvert over til mindre pumping og mer MME, og tok mesteparten av pumpinga på kvelden. Men det var da jeg hadde mest melk også, så på en halvtime på kvelden fikk jeg som regel ut tre måltid til småen.

Skrevet

Jeg hadde det slik med min første, og måtte til slutt gi opp ammingen. Da det startet på samme viset med nr.2 fikk jeg en nesespray som inneholdt oxytocin, som er et hormon som gjør at man lettere driver ut melka, i stedet for at barnet må suge så hardt for å få i seg de edle dråpene. Det var reine vidundermedisinen for meg og jeg kunne endelig amme normalt.

Da jeg fikk nr.3 hadde jeg alt ordnet meg en flaske nesespray og den fikk jeg som ventet god bruk for.

Skrevet

Jeg startet med å pumpe med den manuelle, men jeg ble så sliten av det. Jeg fikk tips om å leie på sykehuset. Jeg leide dobbel pumpe, noe av det smarteste jeg har gjort. Det gikk greit med den manuelle avent pumpa, men det var himmelsk å gå over til elektrisk :)

Jeg pumpet og ammet om hverandre. Jeg var også veldig sår, og pumpet 2 dager. Disse dagene ammet jeg ikke i det hele tatt. Så begynte jeg å amme annenhvert måltid og pumpe annenhvert. Jeg hadde mest melk om morran så pumpet mest ut da. Prøvde å ligge noen måltid på forskudd, og i tilegg pumpet jeg hver 3 time om nattan selv om baby sov, for å holde produksjonen i gang. Hvis det blir likt denne gangen, kommer jeg nok til å suplere med erstatning for jeg vet at det er enkelt å pumpe seg opp igjen. Det er vanskelig å pumpe ut nok når man ursliten og bekymra :)

Mitt råd er derfor pumpe, og er det ikke nok etter 10 min så suplere med erstatning, frem til du ikke er sår, og når du ikke er sår lenger så legger du inn et øke døgn. Dvs amme/pumpe hver 2. time også om nattan.

Jeg fikk veldig fort brystbetennelse når jeg pumpet, så skift litt stillinger på pumpa.

Skrevet

Hei på grunn av skolegang å sårhet var jeg nødt til å pumpe. Jeg fikk aldri til med manuell eller elektrisk pumpe. Synes det var fryktelig vondt, men lærte meg å bruke "gammel måten" jeg melket meg forhond. Jeg startet med å føre fingrene over det brune området noen ganger og gjore med fingrene slik som ungen gjør med munnen. Etter veldig kort til kom melken ned og da var det bare og melke seg som en "ku" holde brystet i honden pg føre melka ned.Funket veldig bra og jeg anbefaler det på det sterkeste. Brukte også nesesprayen når jeg var som sårest.

Lykke til:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...