Gå til innhold

Hvordan skrive en roman?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Begynne fra starten og skrive kronologisk?

Skrive litt her og der, for så å sy sammen etterpå?

Bør man ha en nesten ferdig plan, eller la seg inspirere etterhvert?

Noen tips? :)

Videoannonse
Annonse
Gjest Tutt1-2-3!
Skrevet

noen starter rett på og skriver kronologisk, andre klipper og limer.. Jeg skrev mitt første utkast kronoligisk, men fikk som tips og råd fra konsulenten min hos Cappelen Damm, å skrive synopsis for hvert kapittel først. Slik får man mer oversikt, og det er mindre sjanse for å sette seg fast, fordi man har en plan å følge! :)

Lang prosess, men morsomt!

Skrevet

Kan være lurt å melde seg på et skrivekurs hvis man ikke er vant til å skrive.

Men skal man skrive en roman så er det lurt å øve seg litt, feks noveller som man kan teste ut ved å sende til ukeblader ol.

Når man skal skrive en roman så er det lurt å ha en skisse å jobbe etter, selvsagt må man gjøre et grundig forarbeide i forhold til tidsepoke, mye må sjekkes for at romanen skal virke troverdig.

Men jeg tror at de beste romanene ikke har en klar slutt når forfatteren starter å skrive, de lever på en måte sitt liv og hendelser og personer dukker opp etterhvert som forfatteren skriver. Men man må ha en grunn ideè å starte med, og en hovedperson samt en forteller "stemme". Historiens fortellerstemme kan godt veksle, enkelte historier krever at man må få flere vinklinger for å forstå sammenhengen.

Hilsen en lidenskapelig bokorm som elsker bøker, men som selv ikke har ambisjoner om å bli forfatter.

Skrevet

Tusen takk for svar begge to! :)

Jeg har lenge gått med en liten forfatter i magen. Jeg vet ikke om jeg noen gang kommer til å få utgitt noe, men jeg har satt meg et slags mål om at jeg skal prøve. Så når jeg startet skrivingen hadde jeg gått og grublet på det så lenge, at ideene rant ut av meg til å begynne med, men det ser ganske usammenhengende ut nå. Jeg har vært avhengig av inspirasjon for å klare å sette meg ned og skrive, og har da skrevet usammenhengende små deler av boken, altså ikke kronologisk. De tilhører alle samme boka, samme forteller og hovedperson, samme tema, men de henger altså ikke sammen med hverandre (som de nødvendigvis må for å kalles en roman :P). Gruer meg litt til å måtte sy dem sammen, for jeg føler det blir mer "arbeid" enn moro...

Flere erfaringer?

Gjest Tutt1-2-3!
Skrevet

Mitt forslag er at du skriver ned ideene dine, og mailer de til noen forlag, så får de vurdere det! :D

Jeg hadde aldri trodd at jeg skulle komme noen veg, men det har jeg! Er leeeenge til en eventuell utgivelse, mye fordi jeg har lagt alt på is noen måneder pga mye jobbing. Men konsulenten min har troen på at det skal bli til noe etter hvert!

Den som intet våger... vettu!

Lykke til!!

Skrevet

Tusen takk! :)

Føler at mens alt er så uferdig, er det for personlig til å gi fra meg. Er ikke klar for å "selge" det riktig enda. Men takk uansett!

Lykke til med boken din også! :)

Skrevet

Jeg kan bruke et år på å sy sammen historien før jeg setter meg ned for å skrive selve romanen.. Det vil altså si at jeg vet hva som skal skje hvert kapittel, hvordan det hele skal begynne, hvordan persongalleriet er, mest mulig ferdig med research(for den har det med å spore litt av til tider, og kan føre til skrivesperre), og hvordan alle løse tråder til slutt skal nøstes opp til en slutt.

Mange ganger koker det bort i ingenting, jeg kan ha flere prosjekter som lever sitt eget liv i flere år, kjøper da skrivebøker der jeg putter inn relevante opplysninger og ideer, og om jeg til slutt ser at dette kan bli noe, så begynner jeg å skrive på boka, men jeg vil anslå at bortimot tre fjerdedeler av mine ideer aldri blir noe mer enn en idè.

Lykke til! :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...