seigdamererbest Skrevet 22. april 2011 #1 Skrevet 22. april 2011 Er de flere her inne med barn som må lære seg 3 språk? Hvor gammel var de når de begynte å snakke og hvilket språk foretrakk de?
NNN* Skrevet 22. april 2011 #2 Skrevet 22. april 2011 Mine barn er tre språkelige og det går fint. Gutten på 10 måneder snakker ikke ennå, men jenta vår som er 3,5 år, hun snakker alle tre språk flytende. Et språk med meg, et med papa og det tredje i barnehagen. Hun begynte å snakke litt etter de andre i barnehagen, men er på samme nivå med dem nå. Hun blander fortsatt litt, men det blir mindre og mindre. I barnehagen blander hun særlig når hun er veldig entusiastisk. Hun foretrekker ingen av språkene ennå, men jeg vet ikke hvordan det blir når hun begynner i skolen. Vi får se. Så langt synes jeg bare at det har vært positivt. Lykke til! Er spent på flere erfaringer, jeg også!
Gjest yrild Skrevet 22. april 2011 #3 Skrevet 22. april 2011 Hei :-) Min lille stump er 2 og 4 mnd og skravla går i ett!! Han er trespråklig: norsk, spansk og sveitsertysk. Han snakker helt klart mest norsk (mer enn 80 %), så spansk (med pappa) og sveitsertysk med dagmammaen sin og barn ute. Til høsten skal han begynne i spansk/sveitsisk barnehage og da vil jeg tro at norsken kommer litt i bakgrunnen. Han begynte for alvor å snakke når han var 14 mnd og er klar på at det er et mammaspråk, et pappaspråk og et språk som dagmammaen og datteren hennes snakker.
seigdamererbest Skrevet 22. april 2011 Forfatter #4 Skrevet 22. april 2011 Takk for svar! Jeg har en jente på 2 år og 5 måneder og hun sier bare enkelte ord, de fleste på norsk. Hun forstår helt tydelig hva både faren og jeg sier og det har ingen betydelse for henne hvilket språk hun ser tv/film på. Hun skal snart begynne på barnehage (farens språk) så jeg håper det vil gi fart på pratingen.
tìme'em Skrevet 22. april 2011 #5 Skrevet 22. april 2011 Mine er bare tospråkelige (i hverdagen), men kjenner mange trespråkelige. Venninnen til datteren min snakket fransk, engelsk og hebraisk i en alder av 2 år. Hun var ekstremt flink også, snakket alle tre språk perfekt. Et med hver av foreldre og et i felleskap.Men hun er nok spesielt tidlig ute vil jeg tro. Også har jeg en god venninne som snakker italiensk med far, japansk med mor og engelsk når alle tre er sammen. De har gjort det sånn siden hun var baby og hun lærte seg å snakke i normalt tempo. Jeg tror det er viktig å være konsekvent iallefall. At bare mor snakker sitt språk osv. Men det er ikke lett, det vet jeg.
kajak&Daniel Skrevet 22. april 2011 #6 Skrevet 22. april 2011 Sønnen min på 4,5 skal bli 3/4-språklig, men snakker foreløbig 2 språk. Faren snakker stortsett engelsk med han, men litt av morsmålet iblant. Jeg snakker norsk med han, og det er jo også det han snakker i barnehagen og alle andre steder, så dette er helt klart det dominante språket. Han var verken tidlig eller sent ute språklig. Selv om faren snakker engelsk med han, så svarer han på norsk da (med noen engelske ord innimellom), men nå i vår har de hatt 30 minutter med engelskopplæring i barnehagen hver dag, så nå har han begynt å si korte setninger på engelsk. Ellers snakker kjæresten min fransk, og kommer til å snakke det med småsøsknene hans, så han kommer til å snakke det også. Jeg syns det er artig å se hvor fort han lærer, og at han husker setninger på fransk etter bare å ha hørt de en gang...
Gjest Lykkeliten2 Skrevet 22. april 2011 #7 Skrevet 22. april 2011 barna mine snakker norsk, engelsk og spansk, (vel, hun yngste paa 3 snakker ikke saa masse spansk ennaa, hun begynner paa skolen til hoesten). De foretrekker engelsk, men de forstaar norsk, men paa minnes paa aa svare meg paa norsk ellers saa kommer det paa engelsk. Hun yngste ber meg "talk properly mummy.." naar jeg snakker eller leser norsk for henne saa hun er litt vanskelig..he he spansken kommer paa skolen og den har glidd inn med hun eldste nesten helt knirkefritt, men det er litt komplisert aa laere de alfabetet paa alle 3 spraakene. Hun eldste paa 41/2, laerer naa aa skrive og lese paa spansk, hun har ogsaa engelsk undervisning paa skolen, men der laerer hun mest aa snakke engelsk som en spanjol, men tykk aksent.. Norsken maa jeg ta meg av alene, da vi ikke har noe omgang med andre nordmenn ei heller noe saerlig av familie som kommer, ikke kommer vi oss saerlig ofte hjem til norge pa tur heller De er utrolig laerevillige de smaa og jeg er helt oppriktig imponert over alle de smaa barna som maa laere saa mange spraak samtidig,
kinaputten Skrevet 23. april 2011 #8 Skrevet 23. april 2011 dette er noe jeg også lurer på Min lille er kun 6 mnd men hører mange språk i hverdagen. Jeg er norsk, pappa er dansk, vi bor i spania og de fleste vennene våre er engelske og barnevakten er engelsk (naboen). Vi har heldigvis blitt kjent med andre nordmenn her nede med barn, så jeg håper at norsken hans blir "favoritten"
Huldretussa ' en av hver sort' Skrevet 24. april 2011 #9 Skrevet 24. april 2011 Har det ikke selv, men kjenner til flerspråklige barn. Er helt normalt at de begynner å snakke litt senere enn andre, men da kan de til gjengjeld to språk flytende. Om de skal lære tre språk kan det ta ennå litt lengre tid enn med to. Husk at barn er svært forskjellige, noen lærer å snakke tidlig, andre trenger mer tid. Det samme gjelder for flerspråklige barn. Om de kommer til å foretrekke et eller noen av språkene er nok sannsynlig om det er noen av de som blir mer brukt enn andre
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå