Anonym bruker Skrevet 22. april 2011 #1 Skrevet 22. april 2011 Hva synes dere om å jobbe svart? Kunne dere gjort det selv? Hadde dere anmeldt noen om du viste de jobbet svart? Hadde dere brukt svart arbeidskraft?
Anonym bruker Skrevet 22. april 2011 #2 Skrevet 22. april 2011 Syns det er galt. Nei kunne ikke gjørt det selv. Ja tror nok jeg ville det. Nei har aldri brukt svart arbeidskraft.
Anonym bruker Skrevet 22. april 2011 #3 Skrevet 22. april 2011 Hva synes dere om å jobbe svart? synes det er helt greit. Kunne dere gjort det selv? Å ja, både jeg og mannen min har gjort det. Hadde dere anmeldt noen om du viste de jobbet svart? Helt klart ikke! Hadde dere brukt svart arbeidskraft? Ja helt klart, har gjort det og kommer til å fortsette med det. HI
Anonym bruker Skrevet 22. april 2011 #4 Skrevet 22. april 2011 Forståelig for de som gjør det Kunne godt ha gjort det selv Kunne aldri funnet på å anmelde noen for d.. (her i bygda er snakkes det åpenlyst om) Ja, jeg kunne uten problem brukt svart arbeidskraft selv.
Anonym bruker Skrevet 22. april 2011 #5 Skrevet 22. april 2011 Hva synes dere om å jobbe svart? -tyveri fra felleskapet, på linje med trygdesvindel, underslag fra en større bedrift eller svindel Kunne dere gjort det selv? -nei Hadde dere anmeldt noen om du viste de jobbet svart? -jeg håper det, men det kom ann på hvor gode bevis jeg hadde og hvor mye det ville gå ut over meg selv. Hadde dere brukt svart arbeidskraft? -nei
Tante Blås Squaw Skrevet 22. april 2011 #6 Skrevet 22. april 2011 Nå er jeg forutinntatt så det holder, siden jeg kommer fra en snekkerfamilie. Jeg forstår veldig godt de som jobber svart, og ville aldri finne på å anmelde noen.
Gjest ->>- Skrevet 22. april 2011 #7 Skrevet 22. april 2011 -Forkastelig. -Nei. -Nei, men trolig tipset NAV om det. -Nei.
Anonym bruker Skrevet 22. april 2011 #8 Skrevet 22. april 2011 Hva synes dere om å jobbe svart? Kommer helt an på omstendighetene. Dreier det seg om å gjøre en liten jobb for en nabo eller en bekjent, så klarer jeg ikke helt å hisse meg opp over det. Kunne dere gjort det selv? Ja, jeg passet barna til en venn en liten periode. Hadde det vært en fast dagmammajobb hadde jeg nok blitt hvit, men for en to-tre måneders tid noen timer i uka, tok jeg rett og slett ikke brydderiet. Hadde dere anmeldt noen om du viste de jobbet svart? Tja, det kommer også an på omstendighetene. Hvis det dreier seg om en person som f.eks går på trygd fordi han ikke kan utføre en jobb og så gjør den samme eller lignende jobber svart, da kunne jeg nok funnet på å ta en telefon til NAV. Hadde dere brukt svart arbeidskraft? Kanskje, om det hadde vært en liten jobb som ikke krevde godkjenning av noe slag.
Anonym bruker Skrevet 22. april 2011 #9 Skrevet 22. april 2011 Hva synes dere om å jobbe svart? Kommer helt ann på hvorfor man jobber svart, er man fks dagmamma mens man er hjemme i permisjon med barnet, eller om man vasker huset til noen på si mens man jobber så ser jeg det som litt mer uskyldigt, men derimot om det er en som år trygd fra nav fordi han sliter med og jobbe eller andre grunner til at han ikke jobber hvitt, men så jobber svart så er det en annen ting Kunne dere gjort det selv? ja, dersom det handler om dagmamma jobb mens man er i permisjon fks eller vasking av hus ved siden av jobben Hadde dere anmeldt noen om du viste de jobbet svart? Dersom de mottar penger fra nav og ikke kan jobbe men likevel jobber svart Hadde dere brukt svart arbeidskraft? ja, hadde nok brukt svart dagmamma fks
Anonym bruker Skrevet 22. april 2011 #10 Skrevet 22. april 2011 Hvis noen er trygdet og ikke kan jobbe så er det rart at de kan jobbe 150+ svart. Mens hvis det er snakk om små jobber (under 20t i måneden) så er det helt ok for meg. Nja, hadde jeg hatt muligheten til å ta noen småjobber og samtidlig kunne ha spedd på inntekten så tror jeg faktisk jeg hadde stilt opp. Nei, det er veldig utbredt her og vet om 6 stk uten å tenke meg særlig om. Noen av disse er trygdet og "kan ikke" jobbe hvit, men de jobber jo utrolig mange timer svart og tjener følgelig fett. På grunn av at dette er så utbredt og snakkes åpent om så får noen andre anmelde, jeg vil ikke være budbringeren som blir skutt. Selv om jeg blir " garantert" anonymitet. Nja, det koster noe så jævlig å ha noen til å gjøre noe som helst hvit at det hadde jeg faktisk vurdert sterkt. Ville selvfølgelig ha vært med på prosjektet for å kunne lære litt selv også. Er virkelig en jomfru i nød når det kommer til handy arbeid...
Anonym bruker Skrevet 22. april 2011 #11 Skrevet 22. april 2011 Har en nabo, han er rørlegger. Jeg har kjøpt svarte tjenester hos han. Han er i jobb, får inn litt ekstra, jeg får jobben gjort til god kvalitet og er detnoe så kommer han igjen. Funker fint som fy. Ser det litt annerledes om det er i stort omfang av noen som mottar trygd, eller som ikke kommer seg inn på hvittmarked. Som er avhengig av inntekta, og som ikke får sykepenger. Ser ikke et stort tjueri fra felleskassa her. Så svaret mitt er at det kommer an på.
Anonym bruker Skrevet 22. april 2011 #12 Skrevet 22. april 2011 Hva synes dere om å jobbe svart? Syns det er dårlig gjort og de involverte parter burde skamme seg. Kunne dere gjort det selv? Kunne ikke jobbet svart, nei. Hadde dere anmeldt noen om du viste de jobbet svart? Ja, men kjenner ingen som gjør (bor i storby) Hadde dere brukt svart arbeidskraft? Nei. De som syns at svart arbeid er helt greit har etter min mening tvilsom moral. Svart arbeid er ikke noe annet enn å stjele og gjøre narr av alle de dumme som jobber og betaler for hvitt arbeid. Snekkere er ikke så dårlig betalt at de sulter, men utrolig mange som syns det er helt logisk å jobbe svart i tillegg. Og DA jobber de plutselig, jobben jeg får utført hvitt på dagen er jo bare for bedriften og ikke privat, så da kan man spare på kreftene...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå