Gå til innhold

Hvorfor anbefales det epidural til kvinner som har setefødsler?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det en spesiell grunn til det da det i utgangspunktet ikke skal være en verre fødsel enn vanlig hodeleiefødsel?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

MIn ukvalifiserte gjetning er at det skal gå fortere dersom man trenger et hastesnitt, da har man allerede epiduralen inne og det er bare å øke styrken, og man unngår den ekstra komplikasjonen narkose innebærer.

Skrevet

helt rett det du sier her ja...det settes pga om det sku skje noe uforusett midt under sete fødselen...om barnet sitter fast eller fødsel stopper opp m.m. og det må skje et haste keisersnitt....da er man allerede bedøvet....det er standar prosedyre att det settes epidural....

Skrevet

Hodet kan i noen tilfeller bli sittende fast ved setefødsler, da må epiduralen være på plass slik at man får foretatt keisersnitt så snart som mulig.

Skrevet

Var det jeg fryktet.. Takk for svar:-)

Skrevet

Du må ikke ha epidural hvis du ikke vil.. Det er noe de anbefaler bare men ikke som du må... Så feil å si at det er standard prosedyre... Skulle egentlig hatt setefødsel rundt disse tider så har forhøre meg bra på sykehuset.. Husk at hastekeisersnitt er ett ks utført innen 8 timer.. Ikke alltid det er veldig hast og da har de god tid til å sette epidural.. På seteleie er det gjerne ikke liv om å gjøre før de tar ks.. Grensa for ks er myyyye mye lavere enn ved vanlig fødsel..

Skrevet

I tillegg til det med muligheten for hastesnitt, tror jeg også det har noe med selve fødselen å gjøre, altså når barnet kommer ut. Ved setefødsel kommer jo ikke den største delen (hodet) først, derfor vil man gjerne at selve utdrivingsfasen skal ta litt tid. Om jeg har forstått det riktig... Derfor ønsker man at mor skal ha god smertelindring. Men jeg ville tatt opp dette med gynekolog. :)

Apropos epidural og hastesnitt: Jeg tok hastesnitt (hodeleie) med førstemann, og hadde allerede en velfungerende epidural inne. Anestesisykepleieren spurte anestesilegen om han ønsket å toppe opp epiduralen, men han ga veldig klar beskjed om at han skulle sette spinalbedøvelse. Så det at man har en epidural på plass, betyr ikke at man nødvendigvis benytter den ved et hastesnitt.

Skrevet

TrustNoOne: Hvis hodet blir sittende fast, er det ikke mulig ta ks, da har fødselen kommet for langt. Da er vel div håndgrep og tang utveien, ikke ks. Men god smertelindring for mor er jo klart en fordel hvis det blir nødvendig med en vanskelig tangforløsning av fastsittende hode i seteleie. Fastsittende hode er en veldig sjelden komplikasjon, men det er den mest fryktede komplikasjonen ved seteleie, og det er også årsaken til at man tar pelvimetri hos førstegangsfødende/hvis man har født komplisert eller født et lite barn vaginalt tidligere. Man må rett og slett være sikker på at det er fysisk plass til at hodet kan passere. Ved en fødsel i hodeleie vil man oppdage en situasjon med for smalt bekken ved at fødselen stopper opp (=egen erfaring), og da tas det ks - men det er jo verre ved seteleie, hvor den største fosterdelen kommer sist.

Hvis målet er å ta ks så raskt som mulig (=katastrofesnitt), vil man gi full narkose, ikke toppe opp en epidural uansett. Full narkose går raskere.

Men igjen, jeg ville tatt opp dette med en gynekolog hvis det blir spørsmål om setefødsel.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...