Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Lørdag 16 april satt jeg i sengen på morgenkvisten og funderte på menyen for middagsselskapet jeg skulle holde samme kveld - hadde som dere skjønner ikke hatt noen tegn på forestående fødsel og følte meg ganske så normal på alle vis..ingen kynnere, ingen maserier, ingen slimpropp.. Plutselig helt ut av det blå hørte jeg et "knekk" i ryggen og skjønte umiddelbart at vannet hadde gått. Både jeg og samboeren ble litt lattermilde og paffe. da var klokken ca 08.45. Ringe føden som ba meg komme inn på en sjekk for å forsikre at hodet var festet (pga mulig infeksjonsfare ved vannavgang uten rier). Jordmor i tlf sa jeg bare kunne ta en dusj og spise litt først. så jeg gikk i dusjen - merket da at smertene begynte å komme. først mensmurring så relativt raskt regelmessige tak nederst i magen..og de ble raskt verre. etter et kvarters tid kom de hvert minutt og var ganske intense, varte 40-50 sekunder, og jeg måtte ta i bruk pusteteknikk for å komme gjennom dem. da skjønte jeg at det begynte å haste litt så vi hev oss rundt og dro på føden. da vi kom dit var jeg så smertepreget og hadde så vondt at desperasjonen og panikken begynte å melde seg. jeg tenkte at hvis jeg bare har 1-2 cm nå og det er dette som er "vanlige" åpningsrier da kan jeg rett og slett ikke føde barn. svetten silte, jeg klarte ikke stå, gå eller prate. jordmor ville ha meg på 30 minutters CTG men jeg insisterte på at hun sjekket åpning. hun var motvillig først, var som hun ikke tok meg helt seriøst, men gjorde det tilslutt. 8-9 cm! jeg ble så lettet..over at jeg ikke var helt tussete men faktisk i den mest intense perioden av en fødsel smertemessig. så kom trykketrangen, og jeg var ikke på fødestuen engang..raskt over i seng, trillet raskt til heisen og opp - hele tiden mens jeg trykket. var så godt å presse mot!! kom inn på fødestuen, 10 cm åpning, fikk trykke som jeg ville, og følte jeg hadde "kontroll" på situasjonen. Opplevde ikke denne fasen som smertefull! Så etter ca 20 minutter kom lille ludvig - med hodet i tverrleie - men så fin og frisk som bare det. noen små pyntesting men til å være styrtfødsel (gikk 2,5 time fra start til slutt) var det ingenting. jeg var helt overveldet rett etterpå, kunne ikke fatte hva som hadde skjedd! Men nå en knapp uke etterpå har det begynt å synke inn. Det kanskje viktigste jeg har lært fra denne opplevelsen er at man MÅ danne seg sin egen oppfatning av fødsel, og hvis man klarer å ikke la seg skremme av alle skumle historier man føder kan man heller fokusere konstruktivt i den siste delen av svangerskapet - ikke alle har 30 timers fødsler, selv ikke førstegangsfødende! Så, masse lykke til dere som venter - det er en helt magisk opplevelse. stol på kroppen og bare gi deg litt hen!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Gratulerer så kjempe masse :)

Skrevet

For en flott fødeopplevelse, håper jeg får en lignende fødsel! Kos dere med gutten!! :-)

Skrevet

Kjempeflott at du ville dele den fantastiske fødselopplevelsen din med oss (-: Gratulerer så masse.

Skrevet

Gratulerer så masse :)

Skrevet

Gratulerer!! Høres ut som min førstefødte fødsel:) den var på 3.40t. Denne gang kan det gå enda raskere så jeg skal ikke på noen førrrom og ta CTG nei;)

Kos dere masse!!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...