Gå til innhold

Kan det gå så langt til advokat?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Om mine barn har gjort herværk på en annens famillie eiendom, der de blant annet har vært inni huset (innbrudd) knust vinduer, ødelagt dusjen/doen (pga fryst), ødelagt flere møbler, rota utover ting, spraya med brannslukningsapparat og tilslutt prøvd å tent på.. Og andre ting som: ødelagt flere ruter på flere biler, spil/lys/dører og riper i lakken..

Nå vil de selvfølgelig ha penger for det ødelagte.. det meste dekker forsikringen. Men de vil også ha penger for herværket på bilene og andre ting ute. Skal de få det? Altså, kan det gå så langt at de prater med en advokat om dette?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

du skal heller være glad i et slik tilfelle at det ikke er politi/barnevern de snakker med.

å ja, de kan gå til advokat ang. dette. innbrudd er straffbart

Skrevet

for et dumt spørsmål..

blir nesten like dumt som å spørre om man kan bli anmeldt av å rane noen..

Skrevet

Åh herregud, dette var jo allvorlig. Hvor gamle er barna? Er det bare dine barn som vært med på dette?

Såklart de skal få penger som dekker alt. Ja, jeg sier det samme; du skal være gla de ikke politianmeldt dette for det ville nok jeg gjort, spesielt hvis ikke foreldrene tar skikkelig ansvar her og rydder opp.

Skrevet

For at forsikringen skal dekke det, så må det anmeldes.

Og pga at barn er involvert, så har politiet plikt til å melde fra til barnevernet.

Dere har da så klart erstatningsplikt for det som er ødelagt, men om det er foreldre eller barnet selv, kommer an på barnets alder.

Skrevet

dette må jo være ett troll?

"Men de vil også ha penger for herværket på bilene og andre ting ute. Skal de få det?"

det er vel ingen som ikke vet at sånne ting må man erstatte??

og hvis du ikke er et troll så mener jeg at barna dine kanskje burde utredes av psykolog. eller kanskje de vanker i feil miljø..

sånne adferdsproblemer er ikke bra. og det er ikke normal oppførsel..

Skrevet

Hvor gamle er barna? Er de over 15 år er de strafferettslig ansvarlig for sine handlinger. De kan bli erstatningsansvarlige også før de har fylt 15 år, her er det ingen fast nedre grense, men avhengig av flere faktorer, blant annet barnas alder.

Du som forelder er erstatningsansvarlig på objektivt grunnlag, det vil si selv om du ikke har handlet uaktsomt - for opp til 5000 for "hver enkelt skadevolding". Dersom du har handlet uaktsomt kan du også bli ansvarlig for større beløp.

Det viktigste her er vel at du lærer barna at de må ta ansvar for egne handlinger? Hva med å kontakte konfliktrådet? Hør med den andre familien om de kan tenke seg å gjøre det på den måten.

Skrevet

Eh, selvsagt kan det gå så langt!

Man lar ikke dette gå upåaktet hen, fordi det er dine barn. Hadde mine barn gjort noe slikt så hadde dem værsegod fått lov til å gå tilbake for å rydde og vaske, reparere osv..

Tenk om det heller er politiet på døren neste gang..

Skrevet

Foreldre er juridisk ansvarlige for sine barn, også når de gjør ulovlige ting, så ja, du er erstatningspliktig for faenskapet avkommet ditt har stelt i stand.

Skrevet

Det er 3 unger som har gjort det (fordelt på 3 famillier)

I alderen 11-12..

Mannen i huset som eier huset der det er blitt gjort herværk har sendt meld til den ene foreldren at siden det er manglende svar på en meld.. (Ikke svart på flere uker) så vil han få advokaten til å ta seg av det.

Må legge til at jeg skreiv "Om mine barn", så er ikke sikkert det er mine barn det er prat om.

Skrevet

Uten at jeg skal si det sikkert så høres det for meg ut som dere vil være erstatningsansvarlige her ja. Det vil nok gjelde for et begrenset beløp ettersom det antakelig vil være på objektivt grunnlag. Hvor høy denne grensen vil være vil avhenge av hvor mange skadevoldende handlinger det er tale om.

Saken kan anmeldes selv om barna er under 15 år, og politiet kan sende saken over til barnevernet. Men de kan altså ikke straffes.

Jeg skjønner godt at huseier er fortvilet om han ikke får svar på meldingene sine. Som foreldre bør dere vel vise barna at de må ta ansvar for sine handlinger? Her høres det jo også ut som det er mulig å samarbeide/komme til enighet med huseier, om det er sånn at han fortsatt, etter flere uker, ikke har kontaktet verken politi eller advokat. Ta kontakt med ham så raskt som mulig, gå foran som gode eksempler for både barnet ditt og de andre barna sine foreldre. Prøv å ordne opp. Jeg anbefaler igjen konfliktrådet.

10.10

Skrevet

Selvfølgelig kan det brukes advokat til dette. Det ville vel normalt sett også være naturlig å anmelde forholdet til politiet.

Skrevet

Ja. Saken er anmeldt - men politiet i kommuna sa det ikke var vits å anmelde..

Tror det blir mye penger som må ut, så vil tro forelderen som er på talefot med huseieren har "kalde føtter"

Hi.

Skrevet

Har dine barn gjort dette? Bsarnevern og politi burde vært koblet inn, noe er alvorlig galt på hjemmebane når barn gjør noe slikt som du beskriver.............................................. Selvfølgelig skal du betale det barna dine har ødelagt, hadde du oppdratt dem ordentlig så hadde det aldri skjedd!!!!!!!!!!!!!!!!

Skrevet

En ting er også at barna kan bli pålakt å betale selv også om de har penger. Om barna for eksempel har en sparekonto der det er satt inn pengegaver fra dåp og fødselsdagsgaver eller foreldrene har spart på en barnekonto kan alle disse pengene brukes for å erstatte skaden.

Jeg håper i hvertfal dere finner en måte å erstatte skaden på og at dere får ungene til å forstå hva de har gjort og hvor alvorlig det er.

Skrevet

Hvorfor er det bare én forelder som er i kontakt med huseieren? Bør ikke alle foreldrene være det?

10.10

Skrevet

De andre foreldrene (Til de 2 andre barna) Åpner verken døra før huseieren eller tar telefonen når han prøver å ta kontakt..

Skrevet

Vel, da bør jo huseier kontakte advokat da.

Skrevet

Lurer på hva som får barn til å gjøre noe slikt..

Skrevet

12.49

Ja det må være noe veldig galt på hjemmebane ikke bare for at ungene gjør dette, men mest på grunn av at foreldrene ikke ordner opp.

Skrevet

Barnevern burde jo blandes inn..

Skrevet

1. Huseier anmelder selvfølgelig forholdet til politiet. Hva politiet foretar seg er opp til politiet selv

2. Huseier melder saken inn til sitt forsikringsselskap. De kommer på befaring og lager et overslag over hva som er ødelagt, kostnader osv. Huseier får dekket sitt tap gjennom sitt forsikringsselskap og hans forsikringsselskap sender regresskrav til forsikringsselskapet(ene) til forvolder (altså forsikringsselskapet til barnas forelder)

Huseier trenger absolutt ikke gå i dialog med foreldre eller barn hvis han ikke vil. men at han velger å gjøre det viser jo at han er interessert i dialog - noe disse foreldrene burde sette pris på.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...