Anonym bruker Skrevet 21. april 2011 #1 Skrevet 21. april 2011 Når "dukker" de ulike problemene opp hos ekstremt premature? Tenker da på f.eks cp? Sen utvikling? Motoriske og kognitive vansker? Noen som har eller kjenner noen med premature som kan fortelle om sine erfaringer? Hva med å ta igjen vekst? Kan det være sånn at de forblir veldig små hvis de ikke tar igjen vekst det første året? Vet om en på 10 mnd som er på str med en på 6 mnd og er veldig kort... Når kan man forvente at de ruller rundt? Sitter? Går? Barnet jeg har i tankene er født 13 uker for tidlig, men er korrigert heller ikke "normal" med tanke på vanlige milepæler... Er dette vanlig?
Anonym bruker Skrevet 21. april 2011 #2 Skrevet 21. april 2011 Det er stort sett vanlig å korrigere så premature barn frem til de er ca 2 år. Andre senskader vet jeg ingenting om da mitt barn kun sliter med astma. Er født 10 uker for tidlig,tok igjen jevaldrende ved ca 15 mnd. alder på vekt/lengde. Krabbet/satt ved omtrent samme tid. Gikk ved 20 mnd. men det motoriske var sent pga andre prob.
Anonym bruker Skrevet 21. april 2011 #3 Skrevet 21. april 2011 Hvordan og når oppdaget du astma da? Hva var årsaken til den sene motoriske utviklingen? Var dette noe dere forventet eller kunne dere ganske tidlig si at barnet deres kom til å bli sen?
Anonym bruker Skrevet 21. april 2011 #5 Skrevet 21. april 2011 Jeg kjenner en prematurbaby som kanskje har gått varig tilbake i utvikling etter en sykdomsperiode. Ikke kjekt...
Anonym bruker Skrevet 21. april 2011 #6 Skrevet 21. april 2011 Sykdomsperiode? tenker du da på influensa eller noe sånt?
Anonym bruker Skrevet 21. april 2011 #8 Skrevet 21. april 2011 Huff, ja det var fælt... Hvordan kunne det skje?
Anonym bruker Skrevet 21. april 2011 #9 Skrevet 21. april 2011 Enig. Det kan jo hende at babyen vil ta det igjen etterhvert, men det er skremmende å gå tilbake i utvikling slik. Regner med at det skjedde fordi premature er mer sårbare for sykdom. Barn som blir født til termin stanser ofte opp i utvikling under sykdom, men da utvikler de seg videre når de blir friske.
Mamma`n til Will& Ailo Skrevet 21. april 2011 #10 Skrevet 21. april 2011 Jeg kan jo fortelle litt om meg selv Jeg er født 3 mnd for tidlig og er døv på høyre øret , var blind på høyre øyet (men fikk tilbake synet når jeg var 12 år ) og har CP. Jeg gikk når jeg var 15 mnd , veide 7 kg når jeg var 2 år . De fant ikke ut at jeg var døv og blind før jeg var 7 år .Jeg kunne ikke si noe ,for for meg var det helt normalt å være . Visste ikke bedre . De fant ut at jeg hadde CP når jeg var 11 år ,men da hadde jeg slitt med det lenge .. Jeg skalv på hendene, i armen og hadde dårlig balanse . Dette gjorde at jeg sølte mye når jeg skulle feks helle vann i ett glass , spise med kniv og gaffel , mistet ting jeg hadde på skjeen . Hadde ikke så bra finmotorikk . På skolen hadde jeg problemer med det kognitive , se former, vansklige mønster, store problemer med matte , rettskrivning i alle språk, håndarbeid,sløyd . Dette er veldig vanlig senskader hos premature. Det er ingen som kan se at jeg har CP og er døv , så har mange ganger i både barndom , ungdoms årene og som voksen blitt beskylt for å være lat, treig, tiltaksløs ol.. Men sannheten er at jeg rett og slett ikke klarer eller bruker lenger tid på ting .. Dette kan være veldig vaskelig for andre å forstå og veldig vanskelig å leve med . Jeg vet ikke hvor mange ganger jeg har fått høre at : Jammen det kan ikke være så ille for det syns jo ikke !! Mange ganger ganger har folk alt for høye forventinger i forhold til hva jeg klarer å prestere , og det er ikke fordi jeg ikke vil, men fordi jeg får det ikke til ... Spes i skole og jobb .. Sen skadene kommer som regel når man begynner på skolen .
Anonym bruker Skrevet 21. april 2011 #11 Skrevet 21. april 2011 Sønnen til en venninne er født 8 uker for tidlig og han har senskadene dukket opp ettersom han har blitt eldre.. Han er ikke mindre enn de andre i klassen, men det dukker stadig opp nye ting. Han har epilepsi, antagelig migrene, øresus, konsentrasjonsvansker, søvnproblemer, sliter med de sosiale kodene, har språkproblemer og sliter med motorikken. Han er normalt intelligent og henger med de andre i skolearbeidet.
Anonym bruker Skrevet 21. april 2011 #12 Skrevet 21. april 2011 Jeg mistenkte astma rundt 6-7 mnd. alder pga mye "piping" i brystet da han lå på magen på gulvet.. ble også mye hosting,særlig på natten,ved forkjølelse. Var også født kraftig lungesyk,1 uke i respirator + 5 uker med c-pap. Fikk prøve astma med. når han var 8 mnd. og ble bedre,men lege ba meg slutte med det igjen etter 3 uker. Gutten ble alvorlig syk da han var 9 mnd. RS-virus respirator på nytt (14 dager) og nesten 5 uker på sykehus. Det var da han ble satt helt tilbake motorisk,måtte trene opp alt på nytt fra løfte hode stadiet. Vi fikk fysio da.. endelig.. dårlig oppfølging før det. Etter det fikk han astma diagnose og bruker daglig medisin for det. Ellers er han nå helt på høyde med andre barn motorisk,3 år nå
Anonym bruker Skrevet 21. april 2011 #14 Skrevet 21. april 2011 Når eventuelt cp oppdages varierer veldig avhengig av type cp og hvor sterk cp man har. Cp graderes fra 1 til 5. I tillegg er det ulike typer: diplegi, hemiplegi m.m avhengig av hvilke deler av kroppen som er mest rammet. Det hender at cp ikke oppdages før i skolealder, men som regel vil man kunne se asymmetri i kroppen og forsinket motorikk i slutten av første leveår. Man kan f.eks observere at barnet bare bruker f.eks høyre arm og ben til å krype (mens venstre kroppshalvdel er passiv). Innlæringsproblemer og andre kognitive problemer (rom og retningssans, gjenkjenne figurer o.l) blir ofte oppdaget i barnehagen, men forsterkes i skolealder. Barn født til termin (+-) er svært forskjellige med tanke på vekt, lengde og motorikk, det gjelder også premature. De som er 2-3 måneder premature trenger gjerne 1-2 år (noen ganger mer) på å ta igjen veksten.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå