Donna85 Skrevet 21. april 2011 #1 Skrevet 21. april 2011 Er 19+6 i dag og første gangsfødende. De siste ukene har jeg merket at magen plutselig blir stram/ hard for så å bli "normal" igjen. Fant ut at dette kan være det som blir omtalt som kynnere. Har ikke vært nevneverdig plaget, men merker jo når de kommer. Så til saken: tirsdag formiddag denne uken blir jeg pluselig veldig trøtt og sliten og legger meg på sofaen. Merker at disse kynnerne tar seg opp og etterhvert opplever jeg også takvise sammentrekninger ned mot symfysen. Blir jo litt bekymret, men tenker at det snart går over. de takvise sammentrekningene forsvinner, men ikke kynnerne. Ved leggetid har jeg mer kynnere enn "hviletid" og de varer lenge, men tok ikke tiden. Vurderer å kontakte lege/ føde, men tenker at jeg får gi det litt tid til. Ligger lenge våken den natta. Onsdag morgen har jeg ikke kynnere, men de starter like etter at jeg har stått opp. Tenker at jeg får se an dagen, før evt helsevesenet kontaktes. Magen føles tung og har kynnere gjennom dagen og kvelden, men ikke så hyppig. Sover bedre natt til i dag, men kynnere av og på fra jeg står opp. Magen føles fortsatt "tung" og kynnere er veldig merkbare når jeg må legge meg ned får å ta en hvil. Vurderer å kontakte føde/ legevakt, men vil ikke fremstå som overbekymret og hvem skal jeg egentlig kontakte? Og er det sånn at jeg bør kontakte helsevesen for dette? Er veldig takknemlig for tilbakemeldinger:-)
Alida*Englebarn Skrevet 21. april 2011 #2 Skrevet 21. april 2011 Hei:-) Kynnere beskrives gjerne som du beskriver dem men hard mage og slike tak i magen, men føler du det ubehagelig, at de kommer hyppig og er urolig så burde du kontakte jordmoren du går til eller legen. Legevakten om du kjenner at dette ikke er bra. Du trenger ikke være så redd for "å bry" helsevesenet, de er der for deg:-) Kynnere er normalt, men kommer og går de svært hyppig så undersøk med lege. Lykke til
Billie Jean Skrevet 22. april 2011 #3 Skrevet 22. april 2011 Jeg ville definitivt tatt kontakt med føde/legevakt. I forrige svangerskap var jeg et par turer på sykehuset for å utrede kynnerne. Det viste seg at det ikke var fare for fødsel eller forkorta livmorhals. Men det som var det viktigste av alt: Jeg ble beroliget. Det er ikke gøy å bekymre seg for at det ubehagelige og ukjente man kjenner på skal utgjøre en fare for tidlig fødsel, og det er viktig at du får snakket med fagfolk som har greie på det:) I dette svangerskapet har jeg like mye kynnere, men de plager meg ikke på samme måte, fordi jeg hadde det så mye sist og ble godt utredet. Bedre å ta kontakt en gang for mye enn en gang for lite! Lykke til:)
Nightelf venter nr. 2 :-) Skrevet 25. april 2011 #4 Skrevet 25. april 2011 Hei, det er viktig å kontakte jordmor eller lege i slike tilfeller, for når en får så hyppige sammentrekninger er det viktig å utelukke at det for eksempel ikke er urinveisinfekjon som "trigger" livmora til så hyppige kynnere. Da må du få behandling for UVI-en. I enkelte tilfeller (hvis kynnerne er kraftige og regelmessige) kan livmorhalsen forkortes, og dette kan være greit å få sjekket, i tilfelle du bør ta det ekstra med ro, f.eks sykemeldes. Dette ordner seg, men nevn dette for helsepersonell så snart som mulig.
Donna85 Skrevet 26. april 2011 Forfatter #5 Skrevet 26. april 2011 Tusen takk for svarene:-) Jeg var på legevakten nå i helgen og fikk avkreftet UVI. Legen trodde at dette kunne kalles "tidlige kynnere" ettersom jeg bare har kommet til uke 20. Fikk beskjed om å ta kontakt med fastlege, ellers sa han ikke noe annet. Har tatt det veldig med ro etter dette. Men merker at det kommer kynnere så fort jeg er i litt aktivitet; går tur, bærer ulike ting etc. Har egentlig ikke time hos lege før om 2 uker, så tenker å se det an fremover, men synes egentlig at dette begrenser meg mer enn jeg liker. Jeg får ta det med ro og ta en dag av gangen og glede meg over at lillegutt er en veldig aktiv krabat:-)
Alida*Englebarn Skrevet 26. april 2011 #6 Skrevet 26. april 2011 Det er bare å ringe fast legen, så sender de sykemelding til deg om du trenger det:-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå