Gå til innhold

Barnevernspedagog eller sosionom?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har søkt på begge deler, men er usikker på hva jeg skal ha på førstevalget.

Jeg vet ikke hvor jeg vil jobbe (hvis jeg skal jobbe), men vet at jeg ønsker å lære om velferdssamfunnet, psykologi, sosialt arbeid, sosialrett, miljøarbeid, barnevern og velferdspolitikk. Begge retningene har litt om alt dette og jeg vet rett og slett ikke hva jeg skal velge.

Jeg vet at man har veldig mange forskjellige arbeidsplasser å velge mellom når man er sosionom, men det er mer pedagogikk på barnevern og det kan være kjekt å lære med tanke på mine egne barn.

Hvilke erfaringer har du?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis det er bare med tanke på dine egne barn burde du kanskje lese om det på egenhånd, utenom utdanningen.

Skrevet

Ikke bare pga egne barn, vil gjerne ha papirer på det også hvis det skulle bli relevant i fremtiden.

Skrevet

Hadde definitivt valgt sosionom pga veldig mange flere valgmuligheter når det gjelder arbeidsplass. Hvis du ønsker å ha pedagogikken på papiret, kan du jo ta et ekstra år med det så har du begge deler og likevel flere jobbmuligheter.

Skrevet

Det var lurt, tusen takk for tipset :-)

Skrevet

Jeg er selv sosionom og har alltid jobbet steder med ca 50/50 av hver. Jeg har også vært leder lenge og vært med på jobbintervjuer, og vi bryr oss svært lite om folk er sosionom eller barnevernspedagog.

Men jeg ville uansett valgt sosionom, fordi du har da større valgmuligheter; voksenpsykiatri, rusomsorg, NAV osv. Sosionomer kan også stort sett få jobbene til barnevernspedagogene.

Skrevet

Barnevernsutdannelsen er mer individuelt rettet mens sosionomutdannelsen har mer kompetanse på nettverk og systemnivå.

Skrevet

Jeg ville absolutt valgt barnevernspedagog. Jeg er selv sosionom og angrer på dette. Grunnen er at barnevernspedagoger kan få så godt som alle jobber som sosionomer kan få. Men ikke omvendt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...