Gå til innhold

Noen eksperter på husleieloven?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Leiligheten jeg bor i er blitt solgt.

Har skjønt det slik at ett salg nødvendigvis ikke er oppsigelsesgrunn.

I kontrakten har vi 1 mnd oppsigelse.

Hvis jeg ikke godtar oppsigelsen,hva skjer da?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er vel sikkert 99% sjangse på at de som kjøper skal bo der sist og det er gyldig grunn til oppsigelse. Så ejg ville spart meg styre og bare begynt å lete etter nytt sted å bo

Skrevet

Ja,men er det de som kjøper som må si meg opp da?Og gjelder 3 mnd oppsigelse da? Er ikke kjempe lett og fnne seg boplass i distriktet her,så det er lettere sagtt enn gjort! ;)

Skrevet

Du skjønner at dersom dere har 1 mnd gjensidig oppsigelsestid, så spiller det ikke noen rolle hva du mener. Blir man oppsagt i henhold til utleiekontrakten så må du faktisk bare flytte.. du har signert den og dermed godtatt at det er ett vilkår. Så da må du belage deg på det.

Skrevet

Vi har hatt avtale om at jeg hadde forkjøpsrett på leiligheten ved salg,dette fikk jeg ikke.

Plutselig en dag var det solgt!

Du har tydligvis ikke `mer` peiling enn det jeg har.

Derfor spør her om det er noen som er `eksperter` ! :P

Etter litt googling fant jeg ut at det kun er oppsigelsesgrunn om det blir solgt til familiemedlemmer,ellers følger leieboer med på kjøpet..

Skrevet

Salg er ikke nødvendigvis oppsigelsesgrunn, men om kjøper ønsker å bo i leiligheten selv har du antakelig lite å stille opp med.

Det er kjøper som må si dere opp, og oppsigelsestiden i kontrakten gjelder, dvs. en måned.

Dersom leiligheten fortsatt skal være et utleieobjekt for den nye eieren vil saken antakelig stille seg annerledes. Dvs. dersom kjøper har kjøpt leiligheten for å leie den ut vil han/hun vanskelig kunne begrunne en oppsigelse med at de ønsker andre leietakere.

Skrevet

Det jeg da lurer på er hva skjer etter det? Noen som vet? 3mnd oppsigelse da?

Skrevet

Takk.

Men er du sikker på at kontrakten gjelder etter salg?

Skrevet

Hvis du leser husleieloven står det at det er 3 mnd oppsigelsestid som gjelder OM ikke annet er avtalt. Siden dere har avtalt 1 mnd er det en mnd som gjelder, kontrakten din er ikke ugyldig, den nye eieren overtar den.

Om den nye eieren skal bruke boligen selv, pusse den opp eller ha en av sine familiemedlemmer i den kan han kaste deg ut.

Han kan ikke kaste deg ut for å sette inn en annonse neste uke hvor han ønsker nye leieboere.

Skrevet

Leste den der ja.

Men det jeg var usikker på var om kontrakten med gamle huseier fortsetter og gjelde etter salg.

Skrevet

Jo det er den kontrakten du har skrevet under på som gjelder selv om leiligheten får nye eiere

Skrevet

1 mnd. oppsigelse er aldri gyldig selv om det står i kontrakten du har signert på.

En kontrakt kan aldri være dårligere enn loven og i loven er det 3mnd. oppsigelse som gjelder.

Skrevet

Hmm..er det rart man lurer på hva som er rett.. :)

Hvor kan jeg finne ut av dette tro?

Skrevet

Har du skriftlig forkjøpsrett, vis dette til megler.

Skrevet

Har du råd til å kjøpe huset så er det jo bare å slå i bordet med dokumentasjon på at du har tinglyst forkjøpsrett. har du ikke det så har du heller ikke forkjøpsrett.

Men sett at du har forkjøpsrett men ikke råd, vel da får du flytte. Eller snakke med ny eier om du kan få skrive ny kontrakt med dem.

Skrevet

18:05: Se § 9-6 siste ledd. Tremånedersfristen kan fravikes i avtale. Fristen i HIs kontrakt er gyldig.

Skrevet

Jeg mener det ja. Mener det bruker å stå i salgskontrakt at salgsobjektet overtas med de heftelser som er på det. En leiekontrakt er en slik heftelse. 17:41

Skrevet

Det du opplyste om i hovedinnlegget var at dere hadde 1 mnd oppsigelse. På bakgrunn av den informasjonen svarte jeg isted.

Nå som det er sagt, dersom dere har en skriftelig avtale om at du skulle ha forkjøpsrett ved salg, må du sende inn en skriftelig klage på det. Dersom det ikke foreligger en slik skriftelig avtale gjelder fortsatt oppsigelsestiden som er fastsatt i kontrakten.. den gjelder også ved salg..

Jo jeg har antagelig mer peiling enn deg, da jeg jobber i leieboerforeningen..

Skrevet

Jeg er jurist, og har jobbet mye med husleieloven tidligere. Forstår det sånn at du ikke har fått oppsigelsen ennå? Iht husleieloven skal oppsigelsen begrunnes og det skal opplyses om at du kan protestere skriftlig til utleieren innen 1 måned etter at oppsigelsen er mottatt. Da har utleier en frist til å gå til søksmål for å få oppsigelsen gjennomført. Mangler noen av kravene i loven er oppsigelsen ugyldig, og du behøver ikke forholde deg til den.

Uansett bør du protestere, og ballen ligger da hos utleier. Han må da reise søksmål innen tre måneder. Har sett flere saker i husleietvistutvalget hvor leietaker har fått bli boende fremfor eier som skulle bruke den som egen bolig. Dette beror på at retten/utvalget skal vurdere om oppsigelsen er rimelig, og evt sette den til side. I rimelighetsvurderingen trekkes partenes forhold inn, feks dersom det er vanskelig for deg å skaffe ny bolig under henvisning til leiemarkedet på stedet, barn i skolekrets etc, vurdert mot eierens behov for boligen - hvem har størst behov for boligen. Har som sagt sett saker hvor leietaker har fått bli boende pga større behov. Regn bare ikke med noe hjertelig forhold til utleier kanskje;)

ps dette gjelder ikke hvis kontrakten din har en henvisning til § 11-4, eller at du har færre rettigheter som følge av at utleier har leid ut egen bolig. Dette skal da stå i avtalen. Er ikke sikker på hvordan slik klausul står seg overfor ny eier. Lykke til!

Skrevet

20:40: Gjelder det også saker der ny eier har kjøpt bolig for å bo i den? Hvilken risiko løper HI om hun protesterer ifht. saksomkostninger?

Skrevet

Ja det gjelder også der ny eier skal bo der. Sjekket husleietvistutvalget sine sider for en stund siden, og det var en slik sak der. Litt vanskelig å søke der, så har ikke tid til å sjekke veldig mye på nytt. Her er eksempel på at leieren vant frem i en sak:

http://www.htu.no/kunder/htu/cms.nsf/print/E73EA5B92B564DE5C12574F300315A73?OpenDocument

Ville ringt og hørt med husleietvistutvalget. Dersom det er slikt utvalg der hun bor, koster det 1 rettsgebyr, evt utgifter til reise etc. Det må hun da evt dekke hvis hun taper. Går det i forliksråd først, er det vel noe av det samme. Kommer det for domstolene kan man alltid risikere saksomkostninger hvis man taper.

Skrevet

Jeg har det ikke skriftlig at jeg hadde forkjøpsrett,men har en 3.person som fikk opplysning av utleier om at jeg hadde forkjøpsrett om leiligheten ble lagt ut for salg.

Så tikker det inn en sms om at det skal være visning på gitt tidspunkt.

Etter visningen fikk jeg sms om at det var en som hadde lagt inn bud,jeg la da inn bud over denne.

Så gikk det to dager der jeg fikk en sms om at utleier hadde fått inn ett bud uten tidsfrist og at leiligheten var solgt!

Punktum fra utleier.

Har brukt endel tid på å oppruste leiligheten,og syns det er en trist sak dett her.

Ville gjerne kjøpe denne leiligheten som har vært hjemmet min over en lengere periode.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...