Gå til innhold

Når man mister blod under fødsel....

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvor kommer dette blodet fra?

Mulig jeg er fullstendig teit som ikke forstår dette ... men tror ikke jeg mistet noe blod under selve fødslene? Da jeg gikk i dusjen etter fødselen, derimot.. da kom det endel koagulerte klumper (sorry ekle detaljer). Og i et par uker deretter blødde jeg jo daglig, i større eller mindre grad.

Men selve fødslene mener jeg å huske var ganske blodløse? Barna har iallflal ikke hatt noe blod på seg, og jeg har ikke sett noe på jordmor, sengetøy e.l. ...?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

det er jo samme sted som det kommer i ettertid ;) Det er alt blodet so ligger i livmor (veggene osv) som kommer ut akurat som når du har mensen, bare mye mer, siden det har pakket på seg blod i 9 mnd, ikke i 1 uke :P Men det kommer også blod fra "såret" etter morkaka :) At du ikke har blødd mye under fødsel sier bare at kroppen din ikke slapp blodet fra livmor med en gang, men at det kommer litt etter.

Det at blodet er klumpete er jo fordi det er "gammalt" blod, og det er jo koagulert :)

Det finnes ikke dumme spm, bare dumme svar ^^ Håper mitt ikke faller innunder den kategorien, for ditt spm var langt fra dumt, det er ikke alt man tenker så mye over der og da :)

Skrevet

Barna ligger jo i en pose, morkaka, og blir derfra presset ut, hvorpå morkaka løsner fra livmoren og presses ut. Så kommer blodet, ettersom morkaka etterlater seg et stort sår i livmora ;-)

Skrevet

09.21, det pakker da ikke på seg med blod i livmora i løpet av de ni månedene? Den er mer blodfylt enn vanlig ja, men ellers er det jo morkaka som forsynes av blod der den er grodd fast i livmora.

Skrevet

Jeg blir så forundret når dere skriver "sorry ekle detaljer" osv på forumene (3 trimester også).

Skulle tro vi levde i en annen tidsalder da kroppsfunksjoner ikke var tillatt å snakke om.

Ingen av disse trådene jeg har lest har ekle detaljer, bare vanlige kroppslige problem under graviditet og fødsel. Når dere baller de inn i "- unnskyld for at dette er så heslig" blir det negativt lada, og det er det jo ikke!

Hyll alle blodige klumper, slimete slim og hovne vagina!

Skrevet

Det samler seg ikke blod i 9 mnd fordi vi ikke har mensen da ;)

Men det er riktig som fortalt her, morkaka er stor, større enn man skulle tro, og når den løsner etterlater den seg faktisk et stort kjøttsår som blør ganske mye. Men selvfølgelig forskjellig fra person til person hvor mye en blør. Når livmora trekker seg sammen stopper blødningen nesten opp siden såret også trekker seg sammen, men det fortsetter å blø/væske fra dette såret så lenge renselsen varer.

I tillegg kan man blø endel fra revner, etter klipping osv. Det skjedde meg ved første fødsel, ble klippet og revnet en del, det blødde godt.

Jeg opplevde også ved siste fødsel at livmoren ikke trakk seg sammen etter keisersnitt, da fossblør det myyye fra såret etter morkaka. Da de endelig fikk livmoren til å trekke seg sammen hadde jeg blødd så mye at jeg trengte to blodoverføringer..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...