Anonym bruker Skrevet 19. april 2011 #1 Skrevet 19. april 2011 Er det ikke heller litt flaut for de som ikke forstår norskedialekter, enn at det er de som snakker dialekt det er noe feil med? Ikke noe å skryte av at man ikke behersker eget språk, er det vel?
Anonym bruker Skrevet 19. april 2011 #2 Skrevet 19. april 2011 med så mange forskjellige uttrykk er det ikke bestandig lett å skjønne alt. og hvis en nå ikke gjør det da, er det vel ikke verre enn å spørre opp igjen.?
Anonym bruker Skrevet 19. april 2011 #3 Skrevet 19. april 2011 Er da vel ikke noe rart å ikke alltid forstå dialektene rundt om i dette landet. Du kan jo ta deg en tur til Valle i Setesdalen, og se om du klarer å forstå alt de sier. Jeg gjør ikke det, og svogeren min på syvende året er derfra.
Anonym bruker Skrevet 19. april 2011 #4 Skrevet 19. april 2011 eh... ok. så du mener det er flaut å ikke kunne beherske alle dialekter? vet du hva? det er det dummeste jeg har hørt på lenge!!!! vi har da ingen forutsetninger for å kunne forstå hver eneste dialekt i hele landet. jeg ville vært mer flau om jeg delte dine meninger.
Anonym bruker Skrevet 19. april 2011 #6 Skrevet 19. april 2011 Norge er på lengde med halve Europa, og ingen andre land har vel flere og mer ulike dialekter enn vi har her. Selvfølgelig er det komplett umulig å beherske samtlige dialekter. Vi har dialekter her som få mennesker snakker, og som selv de som bor i nabobygda har problemer med å forstå. Jeg tror hovedinnlegget her ble skrevet kun for å provosere. Hvis ikke er HI meget korttenkt. Selvfølgelig behersker ikke hun heller alle dialektene vi har.
Anonym bruker Skrevet 19. april 2011 #8 Skrevet 19. april 2011 Jeg forstår nesten alt, har vært på ferie i Sirdalsheiene og det ligner ganske mye. Men de vrir selvsagt litt mer på ordene i Setesdal. "kaopte" i stedet for kjøpte. I Sirdal sier de "kaupte". "noje" i stedet for nye. "sosse" i stedet for slike. Og mannen hennes heter visst "Sove"?
Anonym bruker Skrevet 19. april 2011 #9 Skrevet 19. april 2011 Mannen heter nok Såvi. Vanlig navn der, merkelig nok =)
Anonym bruker Skrevet 20. april 2011 #10 Skrevet 20. april 2011 Et eksempel fra den andre tråden om dialekter. Om jeg hadde sagt til gubben at jeg var sååå klar, og egentlig mente at jeg var dritsliten, så hadde han sikkert blitt rimelig skuffa om han trodde det ble noe på ham den kvelden;) Hvis man bruker ord som betyr noe helt annet på bokmål enn på ens egen dialekt, så bør man ikke bli så innmari overraska over at noen misforstår...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå