Gå til innhold

Feber i tre dager = lege - Hvorfor

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vet at det er en regel, men har aldri brydd meg om den. Fikk kommentar i dag om at jeg MÅÅÅTTE ta med jente mi til legen, siden hun hadde feber på femte dagen. Hun er forkjøla.

Hvorfor tredagersregelen egentlig?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Fordi immunforsvaret vårt som regel klarer slå tilbake en virusinnfeksjon på 3-4 dager.

Om feberen varer lenger enn dette er sannsynligheten stor for at det er en bakterieinnfeksjon og du trenger antibiotika.

Om barnet mitt hadde hatt feber i 5 dager ville jeg gått til lege for å sjekke om det kunne være noe mer alvorlig enn en forkjølelse. I barnehagen til mine barn har det f.eks vært flere tilfeller med smittsom stille lungebetennelse siste ukene, og å gå med lungebetennelse over tid kan faktisk skade lungevevet for godt.

Skrevet

Fordi det da kan komme av en bakteriell infeksjon og barnet kan trenge antibiotika.

Skrevet

Tull. Virusinfeksjoner kan ta flere uker, til og med mnd. å kvitte seg med.

Og det er ikke sånn at de nødvendigvis TRENGER antibiotika. En bakterieinfeksjon er ikke verre enn en virusinfeksjon, det er bare det at en bakterieinfeksjon KAN behandles.

Skrevet

På legevakta her får man ikke komme inn på det grunnlaget i alle fall. Det må være andre farlige symptomer i tillegg.

Skrevet

At det kan ta lang tid å bli kvitt en virusinfeksjon er allmennkunnskap, men det kan være skadelig å gå med en bakteriell infeksjon i kroppen (avhengig av hvor du er "angrepet"). Derfor tar man alltid en sjekk når barn har feber over tid, det kan selvfølgelig være en ufarlig virusinfeksjon, men hva om det er noe helt annet?

Er ikke lett for et barn å formidle hvor sykt det er, derfor tar vi det til lege for sikkerhets skyld.

Kan ikke skjønne hvorfor noen skal krangle på det...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...