Ariela Skrevet 19. april 2011 #1 Skrevet 19. april 2011 Jernnivået mitt lå nede på 9,2. Har hatt lite jern i flere mnd nå, og begynte på hemofer for ca 3 mnd siden. skal max ta 3 så jeg tok opp imot 3 hver dag i 1 mnd. Kom opp i 9,8 men fikk anbefaling om å gå over til noe sterkere. Begynte på noen nye, og mye sterkere tabeletter, men jernnivået mitt har vært stabilt på 9,8 i 3 mnd nå. Er 8 uker igjen nå og blir stressa over at jeg ikke får det opp. Er vel ikke særlig gunstig mtp. fødsel og blodtap? Flere med dette problemet? Tar c-vitamin også for å bedre opptaket. men merker at disse sterke jerntabelettene påvirker magen min. mye vondt i magen og sort avføring... Hard i magen... Sorry detaljer...
Summerheat85 Skrevet 19. april 2011 #2 Skrevet 19. april 2011 9,8 er i grenseland for fødsel, men hemofer er også lavdosejern..jeg måtte over på 100 mg jern for å øke hb hos meg (Prøvde niferex, men ble dårlig i magen, så gikk over på neo-fer mikstur som er mye bedre)...men vet du noe om hva jernlageret ditt er på?
Juliprinsessene Skrevet 19. april 2011 #3 Skrevet 19. april 2011 det finnes flere merker av høydose jern preparater så du kan jo prøve å bytte merke. ser at du også tar c-vitamin som hjelper opptaket. men ting som melk og kaffe kan hemme opptaket. så vist du drikker mye av det i timene rundt når du tar jern så kan det være grunnen.
Summerheat85 Skrevet 19. april 2011 #4 Skrevet 19. april 2011 Så kan du i tillegg få i deg mat som hjelper fordøyelsen, eller dulcolax som du får på apoteket...for min del hjelper det med yoghurt og kulturmelk, men det er vel mest fordi magen er følsom mot melkeprodukter...
Skobligokk Skrevet 19. april 2011 #5 Skrevet 19. april 2011 Lavt jernnivå her også, men legen min ga meg klar beskjed om å spise 1 Duroferon morgen og kveld (200 mg til sammen) for å få det opp, ellers holdt man bare jernnivået ved like. I pakningsvedlegget står det "Ved påvist jernmangel ved graviditet: 1 depottablett morgen og kveld. For å fylle jernlagrene bør behandlingen fortsettes ca. 2 måneder etter fødselen." Magen min klarer seg fint bare jeg passer på å ta linfrø, svisker og Idoform! :-)
*Anna75* >Frida&Alfred<3 Skrevet 19. april 2011 #6 Skrevet 19. april 2011 Hei. Jeg tenkte jeg skulle tipse om en klinikk i sverige som utelukkende driver med blod/järn mm. problematikk. Finner dem ikke på nett nå, men skal lete litt til.. De skriver bl.a. at det er veldig vanskelig å få opp jernnivåene på så kort tid som du/vi gravide prøver på og anbefaller jerninjeksjon da det skal være veldig effektivt. Noe å snakke med legen om kanskje? Leter litt til og poster link hvis jeg finner. Lykke til!
Catepiller Skrevet 19. april 2011 #7 Skrevet 19. april 2011 Kva gjør dei om dei ikkje får opp jernlageret før fødsel då? Har sjølv blodprosent på 8,5 og er 38 veker gravid, begynte på hemofer i går....kva om jenrlageret er like lågt når fødselen state?
*Anna75* >Frida&Alfred<3 Skrevet 19. april 2011 #8 Skrevet 19. april 2011 Her er link: http://jarnkliniken.se/behandlingsalternativ og et utdrag ur teksten: "Det tredje alternativet är att fylla sina järndpåer med hjälp av intravenöst järn, vilket är det effektivaste och snabbaste sättet att återställa sina järndepåer. Intravenöst järn ges i vätskeform rakt in i blodbanan med spruta. Man kan då återställa svår järnbrist inom 15 minuter. Man kan maximalt få 1 gram järn åt gången. Upptaget av intravenöst järn är det effektivaste av alla metoder." Jeg vet ikke hvordan dette fungerer når man er gravid, men hvis det blir aktuellt for meg å fylle på jern, skal jeg absolutt snakke med legen min om det.
Mia2011 Skrevet 19. april 2011 #9 Skrevet 19. april 2011 De er mer opptatt av blodprosenten enn jernlagrene, tor det eller ei. Jeg har jernlager på 8 og termin om en uke (tok siste blodprøve forrige uke). De stresser ikke, men gjorde det før, når jeg var gravid sist, for 13år siden så var det mere pes rundt det.. Har tatt Niferex (1tabl. à 100mg) siden jul, og det beste jeg har vært oppe på er 10 Var på 49 når jeg ble gravid, så det er svangerskapet som tar knekken på det for min del.. selvom jeg har slitt med det siden jeg var barn. Men du skriver ikke noe om det er blodprosenten (Hb) eller jernlageret (ferritin) som er lav?
Mia2011 Skrevet 19. april 2011 #10 Skrevet 19. april 2011 De er mer opptatt av blodprosenten enn jernlagrene, tor det eller ei. Jeg har jernlager på 8 og termin om en uke (tok siste blodprøve forrige uke). De stresser ikke, men gjorde det før, når jeg var gravid sist, for 13år siden så var det mere pes rundt det.. Har tatt Niferex (1tabl. à 100mg) siden jul, og det beste jeg har vært oppe på er 10 Var på 49 når jeg ble gravid, så det er svangerskapet som tar knekken på det for min del.. selvom jeg har slitt med det siden jeg var barn. Men du skriver ikke noe om det er blodprosenten (Hb) eller jernlageret (ferritin) som er lav?
fox`y Skrevet 19. april 2011 #11 Skrevet 19. april 2011 mine jernlagre ligger på under 5 å jeg har termin 6 mai. de er mere opptatt av blodprosent. men slet veldig med jernlagrene med de 2 første også, å fikk de ikke opp etter fødselen heller så var svimmel i laaang tid. hb min er på 10 nå.
Mia2011 Skrevet 19. april 2011 #12 Skrevet 19. april 2011 anna; før satte de sprøyter, hvertfall fastlegene, men jordmødrene er i mot det og mener at man skal bare se det ann.. Jeg fikk mye pes på sykehuset sist fordi legen hadde gitt meg sprøyter en gang i uka de siste 5 ukene.. så det er nok delte meninger om det temaet Nevnte det for min jordmor nå (har kun gått til jordmor) og hun sa nei, det var bare å vente å se det ann, til tross for at jeg kjenner jeg er sliten, typisk jernmangel sliten.. Men nå er det bare noen få dager igjen, så får ta tak idet da, hvis det ikke bedrer seg.
Kiki27 Skrevet 19. april 2011 #13 Skrevet 19. april 2011 Jeg tar noe som heter GraviJern med 15 mg jern pr. tablett. Fikk beskjed om at dette var passe for meg. Har fått opp blodprosenten til 10,5 men har i det siste glemt å ta tablettene og føler meg veldig slapp nå. Har selvfølgelig tatt i dag og skal bli nøyere fremover. Men jeg lurer på om 15 mg er veldig lavt - ser at folk skriver om 200 mg her!?
*Anna75* >Frida&Alfred<3 Skrevet 19. april 2011 #14 Skrevet 19. april 2011 Mia2011: Jaha, så det var gammelt nytt jeg kom med;).. jeg har ikke noen erfaring av de sprøytene selv, synes bare en sån klinikk burde vite, når de er spesialister.. Det er så vanskelig å vite hva man skal tro, når alle sier så forskjellig, ikke sant. Følte du forresten at det hjalp når du fikk intravenøst?
**3søtesmå** Skrevet 19. april 2011 #15 Skrevet 19. april 2011 Men hvordag veit dere hva jernlageret deres er på da? har dere bedt om at d blir sjekket? Mitt jernlager har ikke blitt sjekket mer enn den første gangen jeg tok blodprøver i uke 8 ca. Men blodprosenten sjekker de hver gang. Og den går litt ned for hver gang. Men har fått beskjed om å ta jern, men blir så hard i magen at jeg orker ikke ta det .
kokelimonke Skrevet 19. april 2011 #16 Skrevet 19. april 2011 Jeg har slitt med lav blodprosent/jernlager gjennom mine tre svangerskap og etter å ha prøvd diverse jernpreparater som ikke funker (dvs magen er ikke glad i de) tar jeg nå kun jernineksjon ved behov. I følge min lege er det den beste måten å få opp nivået på, det går rett i blodet og slipper å gå gjennom tarmsystemet. Jordmor var litt skeptisk når jeg nevnte det for henne, men det får hun bare være, det funker bra og kjapt og man slipper bivirkninger! (Legen fnyste av det det da jeg fortalte om jordmors reaksjon, de står nok litt på hver sin side disse to gruppene
kjærevene Skrevet 19. april 2011 #17 Skrevet 19. april 2011 Hei, har slitt med dette både forrige svangerskap og nå. I mitt forrige svangerskap hadde jeg kjempefin HB og jernlager når jeg startet graviditeten, derfor gjorde ikke lege noe med det når HB begynte å falle utover i svangerskapet. Legen mente at siden jeg hadde så høyt jernlager i starten gjorde det ikke noe at HB ble lavere og lavere. Men der tok de feil. For det som også hadde skjedd, og noe de ikke sjekket var at jernlageret også ble tomt. Etter en hard fødsel som endte i hastesnitt hadde jeg en blodprosent på mellom 5 og 6, var bevisstløs og lå på post op i over et døgnog fikk blodtransfusjoner. Ikke ønskelig i det hele tatt. Denne gangen skjer det samme, jeg har bra HB og høyt jernlager, men denne gangen ber jeg legen sjekke HB og jernlager, uansett om det var høyt i starten. Og igjen, fallende HB gått fra 11.8 til 10.0, og jernlager på 116 som har gått ned til 4. Jeg begynte med niferex 100 mg en gang daglig. Har nå fått HB opp til 10.9 og jernlager på 12. Føler meg mer opplagt nå. Anbefaler deg å spise leverpostei, drikke appelsinjus. Når du tar c vitamin eller drikker appelsinjus når du spiser jernholdig mat tar kroppen lettere opp jernet. Får du Hb opp på 10 så er det nok ok. De er ikke så opphengt i jernlageret, for det skal falle mot slutten av svangerskapet. Under en graviditet øker blodvolumet i kroppen, som gjør at jernlageret minsker. Håper det går bedre med magen, anbefaler deg å drikke mye vann, ta et glass biola om dagen, spis grovt etc. Det kan hjelpe mot treg mage.
Tauriel Skrevet 19. april 2011 #18 Skrevet 19. april 2011 spis masse kiwi vet om flere som gjør det før de begynner med jerntabletter. og det funker en kombinasjon av mat med jern i og jerntabletter øker blodprosenten og. er ikke helt sikker på hva annet enn kiwi og leverpostei som inneholder jern, men det kan sjekkes opp.
Mia2011 Skrevet 20. april 2011 #19 Skrevet 20. april 2011 Ja det hjalp ønsker meg det nå også, men sjekket også B12 og det var også lavt, så jeg får det neste uke, enten jeg har født eller ikke, det hjelper også Kikki: hvis 15mg gravijern klarer å holde det i sjakk erdet bra, tok også det i første trimester, men for noen så synker det drastisk mot slutten, gravijern er bare forebyggende i svangerskapet, det er ikke ment for å behandle jernmangel da måtte du kanskje tatt 6-8 stk og det tror jeg ikke magen din har gått av Ang. hvordan man vet at jernlager (ferritin) er lavt så er det ikke vanlig at det sjekkes annet enn i begynnelsen av svangerskapet, med mindre man føler seg sliten og får symptomer på jernmangel etter uke 20 Mange har stabile jernlager med vanlig kosthold, andre, som meg selv kan spise så sunt og riktig vi bare vil, allikevel synker det
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå