Gå til innhold

Må arbeidsgiver sende oppfølgingsplan til nav ved gradert sykemelding?

Anbefalte innlegg

Skrevet

På brevet jeg fikk fra nav står det at om man er 100% sykemeldt må man ha dialogmøte med arbeidsgiver innen 12 uker. Innen 12 uker skal også arbeidsgiver ha sendt oppfølgingsplan til nav.

Men det står ikke om oppfølgingsplanen også gjelder ved gradert sykemelding...

Jeg var 100% sykemeldt i 5 uker, så gikk jeg over på gradert sykemelding. Legen vil jeg skal gå gradvis tilbake for å unngå tilbakefall og ny full sykemelding, Er nå 70% sykemeldt, skal over på 50% noen uker, til slutt et par uker med 30% sykemelding før jeg er tilbake i full jobb.

Jeg er jo da i "arbeidsrettet aktivitet tilknyttet arbeidsgiver" som er kravet for å få sykepenger utover 8 uker. Men må vi sende oppfølgingsplan?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Like greit å skrive de papirene, synes jeg. Jeg er også gradert sykemeldt og sykemeldingen har vart en del lengre enn både jeg og arbeidsgiver regnet med i utgangspunktet.

Nå har jeg innsett at jeg ikke kan komme tilbake i jobben min og da etterspør uansett NAV disse papirene.

Det er jo arbeidsgivers plikt også, da, å fylle de ut. Kan få påpakk av arbeidstilsynet ved evt revisjon på sykefraværsrutinene.

Skrevet

Arbeidsgiver og arbeidstaker plikter å skrive oppfølgingsplan når arbeidstaker har vært sykmeldt i 6 uker med mindre det er åpenbart unødvendig. Dette er regulert i arbeidsmiljøloven. Oppfølgingsplanen er et "levende" dokuemtn som skal brukes og fylles ut hver gang du som sykmeldt har oppfølgingssamtale med din arbeidsgiver. Det er normalt å ha en oppfølgingssamtale ca hver 4 uke

Så JA. Det skal dere!

Skrevet

Takk for svar.

Jeg har googlet litt selv og fant dette på arbeidstilsynet sine sider:

Unntak fra plikten til å utarbeide en oppfølgingsplan

Det er ikke nødvendig å utarbeide oppfølgingsplan i de tilfeller der det er sannsynlig at arbeidstaker uansett vil vende tilbake til arbeidet uten at det er nødvendig med særlig tilrettelegging. Det vil heller ikke være nødvendig ved alvorlige sykdomstilfeller der det kan fastslås at arbeidstaker ikke vil være i stand til å vende tilbake til arbeidet. Arbeidsgiver må imidlertid uansett ta kontakt med sykmeldt arbeidstaker på et tidlig tidspunkt for å bringe på det rene om det faktisk dreier seg om et tilfelle der det ikke vil være behov for tilrettelegging.

Vil ikke dette gjelde meg? Jeg er jo på vei tilbake til jobb ved hjelp av en periode med gradert sykemelding, uten at det er nødvendig med tilrettelegging.

Arbeidsgiveren min var usikker, men mente ikke det var nødvendig så lenge jeg åpenbart var på vei tilbake og ikke gikk 100% sykemeldt lenger. Jeg får ringe nav i morgen og spørre for sikkerhets skyld, teit å la det gå til de stopper utbetalingen av sykepenger bare fordi vi ikke er sikre på dette.

HI

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...