Anonym bruker Skrevet 19. april 2011 #1 Skrevet 19. april 2011 Kan alle ta fostervannsprøver, eller er det bare for de over en viss alder?
Anonym bruker Skrevet 19. april 2011 #3 Skrevet 19. april 2011 Man kan ta en ultralyd rundt uke 12 for å sjekke nakkefold og neseben
Anonym bruker Skrevet 19. april 2011 #4 Skrevet 19. april 2011 De fleste tar UL i uke 11-13..,men jeg tror ikke en vanlig gynekolog ser det så godt, når jeg var der sa hun bare at hun ikke ser forhøyet nakkefold eller neseben, men jeg tror det er vanskelig å se...
Anonym bruker Skrevet 19. april 2011 #5 Skrevet 19. april 2011 Jeg har tatt tidlig ul rundt uke 12. I tillegge tok jeg blodprøve i USA med et av barna. Viste ikke en kunne teste slikt med blodprøve engang jeg, men det gjorde de. I tillegg ble det sjekket for en del andre tilstander som Trisomi ett-eller-annat-tall.
Anonym bruker Skrevet 19. april 2011 #6 Skrevet 19. april 2011 Men kan man ta disse blodprøvene her i Norge hvis man er gravid? Er ikke det kun hvis man er i risikogruppe?
Anonym bruker Skrevet 19. april 2011 #8 Skrevet 19. april 2011 I utgangspunktet er det kun gravide over 38 eller personer med arvelige disposisjoner eller som har fått barn med kromonofeil fra før som får tilbud om det man kaller en duo-test. Den innebærer UL og en blodprøve. Man ser resultatene av disse testene sammen med bl.a mors alder og ut en risiko for ulike trisonomier (dvs en bestemt type genfeil, hvorav Downs er en). Hvis disse testene viser stor risiko får man tilbud om fostervannsprøve som med relativt stor sikkerhet kan påvise genfeil hos fosteret. Man starter ikke med fostervannsprøve fordi den medfører abortrisiko. I utgangspunktet er det bare noen få sykehus som tar disse testene og jeg vet ikke om du kan "grine" deg til en slik test. Kun UL er ganske usikkert og selv om også private kan måle nakkefold skal det ses iforhold til andre ting. Hvorvidt private kan sende blodprøver til analyse (Rikshospitalet sender dem til Danmark) vet jeg ikke, men du vil ikke få den samme oppfølgingen som om du gjør det på sykehus.
Anonym bruker Skrevet 19. april 2011 #9 Skrevet 19. april 2011 ...regner ut en risiko, skulle det være -12:41
Anonym bruker Skrevet 19. april 2011 #10 Skrevet 19. april 2011 Nå er jo downs sydrom også trisomi ett eller annet (21). Trisomi 18 og 13 er mest vanlig etter trisomi 21.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå