Anonym bruker Skrevet 19. april 2011 #1 Skrevet 19. april 2011 HPV er noe man kan få hvis man har hatt mange partnere? Altså, hvis ei jente har mange partenere, har hun større sjans for å utvikle HPV enn ei som bare har en partner? Spiller kondom noen rolle her? Lurer på dette, og synes det er fint at jeg kan spørre anonymt, for jeg føler meg dum som ikke vet dette med sikkerhet.
Anonym bruker Skrevet 19. april 2011 #2 Skrevet 19. april 2011 Akkurat som sjansen for å bli forkjølet er større om du treffer mange mennesker i løpet av en dag enn om du treffer bare en, så er jo sjansen for smitte større om du har sex med mange. Men om den eneste ene du har hatt sex med er smittebærer, så kan du jo bli smittet likevel.
Anonym bruker Skrevet 19. april 2011 #3 Skrevet 19. april 2011 Ok, så det er mannen som er smittebærer som smitter jenta? Jeg vet virkelig ingenting om HPV, da jeg gikk på skole fikk vi bare info om HIV, klamydia og uønsket svangerskap. HI
Anonym bruker Skrevet 19. april 2011 #4 Skrevet 19. april 2011 Dess flere du har sex med dess større sjanse for at en av den har kjønnsvorter (hpv) og du blir smittet. Det sier seg selv. Samme som klamydia, hiv, gonore osv
Anonym bruker Skrevet 19. april 2011 #5 Skrevet 19. april 2011 Mannen som smitter jenta, må jo også ha fått det fra et sted. Hvis begge kun har hatt sex med hverandre, skal man ikke bli smittet med hpv (aner ikke om det finnes unntak). Hvis partneren har hatt sex før - uten kondom, spiller det ingen rolle om man selv aldri har hatt sex før - man kan bli smittet. En jenta kan altså være smittet av hpv og overføre det til en gutt som ikke er smittet fra før. Det går begge veier.
Anonym bruker Skrevet 19. april 2011 #6 Skrevet 19. april 2011 Men forandringer på livmorhalsen, disse celleprøvene, er det kun HPV som gir celleforandringer/livmorhalskreft? HI
Anonym bruker Skrevet 19. april 2011 #8 Skrevet 19. april 2011 70% av befolkningen vil få hpv en eller annen gang i løpet av livet
Anonym bruker Skrevet 19. april 2011 #9 Skrevet 19. april 2011 Ikke kun HPV, men i overkant av 90% av tilfellene.
Anonym bruker Skrevet 19. april 2011 #10 Skrevet 19. april 2011 Takk for svar! Men jeg som bare har hatt en partner, og han har bare hatt meg, er det da så viktig at jeg tar celleprøver hver tredje år? HI
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå