Gå til innhold

tar DU ansvar for barnets opplæring og oppforstring?

Anbefalte innlegg

Skrevet

http://www.udir.no/Artikler/_Satsingsomrader/_hjemskole/Elevers-og-foreldres-ansvar-og-rettigheter/

Det er foreldrenes hovedansvar at barna får den utdannelsen de har krav på. Skolen har selvsagt ansvar for hva som foregår på skolen, og at alle barna er ivaretatt. Men så fort barnet kommer ut av skoleporten og inn døra hjemme, så er det faktisk foreldrenes ansvar at barnet gjør lekser og lærere noe av det. Det er foreldrenes ansvar at barnet retter seg etter skolens ordensreglement og har "normal folkeskikk". Det er foreldrenes ansvar at barna har orden i sakene sine, og at de har alt av utstyr de trenger. Det er foreldrenes ansvar at barna har riktig og nok klær og mat.

Men hvor mange her inne tar ansvar for alt dette? Sitter dere med barna og gjør lekser, forklarer dere for barna hvis det er noe de sliter med, eller forventer dere at skolen skal gjøre alt når det kommer til lesing og skriving? Har dere lært barnet alfabetet, tallene frem til 10, noen få engelske ord, litt matte osv før barnet begynte på skolen? Har dere gjennomgått skolens regler med barna slik at de vet hva som forventes av dem på skolen? Følger dere opp hjemme hvis barnet har brutt regler?

Foreldre MÅ være delaktig i stor grad i barnets utdanning og oppfostring, slik at de kan ha et godt samarbeid med skolen og gi barnet det de har krav og rett til. Hvis det er vanskelig med lekser pga fritidsaktiviteter, så må fritidsaktivitetene trappes ned eller svaluttes. Barnets "jobb" frem til avsluttende eksamen i 10. klasse er å gå på skolen og lære noe av dette, og at må foreldre muliggjøre dette, og ikke legge ALT ansvar på skolen...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja det gjør jeg. Noe mer?

Gjør DU det forresten?

Skrevet

Hva er vitsen når dem ikke får karakterer før til ungdomsskolen? Ingen vil at de stakkars barna skal føle seg dum eller annerledes, så alle blir fortalt hvor flink de er uansett.

Skrevet

ja jeg tar ansvar og legger til rette for gode hverdagsrutiner som støtter opp om det de skal lære og lærer på skolen. jeg vil nemmelig at barna mine skal kunne velge å vrake hva de vil utdanne seg til og jobbe med. og vet at da må grunnareidet ligge til rette for nettopp gode rutiner og selvdisiplin og for å lære dette så må man jobbe med det fra de begynner på skolen.

ja vi setter oss ned med leksene sammen. snakker rundt oppgavene og jober med metode for å finne løsninger og svar.

til deg som ikke skjønner vitsen fordi karakterene først kommer på ungdomskolen. vel det er synd for barnet ditt kan bli hengende etter få dårlige leksevaner og da ikke gjøre det så godt som h*u ville gjort om dette var jobbet med og støttet hjemmendifra. ikke er det bare lekser dette gjelder.

jeg er selv dyslektiker og har nådd lenger enn mange trodde, men likevel jeg hadde strøket i masse om ikke jeg hadde gode rutiner for arbeid med skolearbeid.

foreløping har jeg kun en på skolen og hun er i følge lærerne blant topp ti i klassen sin og det er jeg stolt av. og håper hun fortsetter å klare seg så fint på sskolen fremmover. hun begynner snart på ungdomskolen. så får vi jo se da hvordan hun gjør det med karakterer der. men så lenge hun gjør så godt hun kan og har gode arbeidsrutiner så har hun mulighet til å nå langt tror jeg.

når det kommer til idret syntes jeg at det er viktig at barn driver med fritidsaktiviteter og sport. og tenker at dette er med på å fremme hennes prestasjoner bl.a. på skolen. men så er hun kun med på 2-3 treninger pr uke og må ha gjort unna fast mengde lekser om hun skal få gå på trening. det har aldri vert noe problem her. det er en regel men den har aldri her ført til tap av trening.

jeg har tro på at deg vi gjør og måten vi følger opp på er gunstig for vår eldste. og håper at hun fortsetter og følge dette også når pubertetern og guttene tar over interessen etterhvert.

Skrevet

Jeg jobber som lærer. Det er mange foreldre som ikke er klar over at det er de som har hovedansvaret for barnets opplæring.

Fint du minner foreldrene på det.

Skrevet

Selvfølgelig tar JEG ansvar for barnets opplæring og oppfostring, hvem skulle ellers gjøre det?

Foreldre som skyver ansvaret over på skole er jo helt på jordet, og tar en stor sjanse. Det er så mange ufaglærte folk, og merkelige lærere at jeg ville ikke satset på at disse skulle oppdra mine barn, uansett hvor lat jeg var.

Hilsen lærer.

Skrevet

Det finnes ingen lovhjemmel for å pålegge elevereller foreldre å gjøre hjemmelekser. Det kan man faktisk nekte. Det er skolens oppgave å lære elevene det de skal i forhold til opplæringsloven. Foreldrenes ansvarer begrenset til å sørge for at elevene møter opp, er uthvilte, har med mat ol.

http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/skole/article2908020.ece

At det kan være nødvendig å oppforre elevene til å gjøre lekser når skolen leggeropp til det er en sak, men jeg vil også si det er foreldrenes jbbb å arbeide for å få stoppet den uskikken det er fra skolen å pålegge elevene lekser. Barn har også rett på fritid og det er mange andre ting dehar godt av å gjøre annet enn lekser. Det er skolens oppgave å lære ungene å lese og skrive. Jeg tror ikke foreldesom går inn for å lære ungene bokstaver, tall, engelsk osv nødvendigvis gjør barna sine noen tjeneste. Det er en skm at skolen og lærerene er så dårlige at de må ha hjelp av foreldre for å lære ungenedet mest grunnleggende.

Skrevet

Ja, det erselvfølgelig illeat det finnesså mangeuduglige lærere slik at foreldrene må gjøre deres jobb i tillegg til sin egen (ikke ironisk).

Det er viktig at vi foreldre følger opp ungene våre og tar afære når lærerene og skolen ikke gjør jobben sin.

Skrevet

Og DER tenker jeg du illustrerte problemet godt, Anonym 10:22. Du mener altså at du som forelder ikke har noe som helst slags ansvar for opplæring av barna dine? Vel, nå har det seg slik at du selv har laget dine egne barn. Stat og kommune har visse pedagogiske tilbud (og pålegg), slik som skole og barnehage; du kan selvsagt velge å overlate denne delen av dine barns oppdragelse og opplæring utelukkende til det offentlige, mens du lukker øyne og ører og skriker LALALA. Imidlertid har DU som forelder ansvar for dine barns utvikling; det gjelder på ALLE områder. Om du driter i de områdene som har med utdanning, så får barna dine lide for det, uansett hvem sitt ansvar det er. Verdens beste lærer kan ikke veie opp for den stimulansen foreldre kan gi sine barn. Og jeg mener ikke at man skal sitte hjemme å pugge alfabetet, det finnes tross alt andre måter å lære på.

Du er kanskje også av den typen som mener det ikke er ditt ansvar hvordan barna dine oppfører seg på skolen - eller?

Skrevet

I klassen til vår frøken blir vi stadig minnet om at barna må ha med seg blyant og mat på skolen. -Og det er viktig at barna er uthvilt! Må si jeg føler med lærerne som sitter og er frustrert over trøtte, sultne barn. Vi er nøye med å følge opp, så jeg føler meg ikke truffet, men siden dette blir skrevet i omtrent annenhver ukeplan så er det sikkert et reelt problem. Hos oss ringer det på døra fra og med det øyeblikket jenta kommer fra skolen og lenge etter hun har lagt seg om kvelden. Har ofte lurt på hvorfor barna ikke går hjem og spiser etter skolen og gjør lekser før de får gå ut å leke. Og hva gjør disse 7- åringene ute klokka ni om kvelden. MANGE barn er mye overlatt til seg selv etter skoletid og da kan man ikke si at lærerne må sørge for å gjøre en bedre jobb. Man har da et felles ansvar som samfunn å ta oss av barna. En lærer eller ei mor alene klarer ikke å fostre opp sunne barn. Det kreves et helt samfunn i fellesskap..

Skrevet

10:22 skriver da bare som rett er, at lekser er en uting som ingen kan kreve at barna gjør (les linken!).

Skrevet

Siste anonym 15:17: Anonym 10:22 skriver: "Det er skolens oppgave å lære ungene å lese og skrive. Jeg tror ikke foreldesom går inn for å lære ungene bokstaver, tall, engelsk osv nødvendigvis gjør barna sine noen tjeneste"

Høres da virkelig ut som om dette gjelder mer enn lekselesing?

Hilsen Anonym 14:39

Skrevet

Jeg tenker som så; når du ikke vet det som forelder, skulle du helst ikke hatt barn heller !!

Skrevet

HI skriver at foreldre bør lære barna bokstaver, tall og engelske ord før de begynner på skolen. Det mener jeg ikke er positivt for barna med mindre barna selv viser interesse for dette. Etter min mening er det mye viktigere å lære ungene andre ting som å gå på ski, bruke en kniv, glede seg over gode historier, egenverd, respekt for andre osv. Foreldre som bruker tid på å presse ungene til ting de ikke er modne for gjør ikke barnasine mer lykkelige. Det er tross alt viktigere enn at barnet er flink på skolen i førsteklasse.

Skrevet

Jeg har ikke sakt at foreldrene ikke har noe ansvar, jeg har til og med sakt at det kan være nødvendig å oppfordre barna til å gjøre lekser siden det nå er slik skolen fungerer i dag. Jeg mener imidlertid det er noe foreldrene bør vurdere om de ønsker og at jeg og andre foreldre bør arbeide aktivt for å få skolen til å ta ansvaret for det som er skolens ansvar og ikke overlate skolens ansvar til foreldrene.

Skrevet

Jeg er heller ikke så sikker på om de er lurt å lære ungene bokstaver, tall, engelsk osv. Jeg satt alltid og så på min 2 år eldre søster gjorde lesker, syntes det var spennende, så jeg kunne ALT jeg egentlig ikke skulle ha lært enda da jeg begynte på skolen. Noe som gjorde at jeg holdt på å kjede vettet av meg på skolen og ble tidlig skolelei.

"Flinke" elever blir jo skoleleie nettopp fordi de ikke får noen utfordringer fordi skolen ikke makter å gi dem det - alle i samme forma og alt det der.

Så det at man er kritisk til å lære barna for mye i forkant av skolen, er på ingen som helst måte det samme som at man driter i barnas skolegang og ikke følger dem opp!

Hilsen 15:17

Skrevet

Jeg tenker at folk som påstår at andre ikke skulle hatt barn, absolutt ikke burde hatt barn heller!

Skrevet

15:17, med 7-åringen som må gjøre lekser før hun får gå ut å leke, her..

Har heldigvis ei jente som tar skolen lett, så langt, i allefall. Hun lærte mye før hun begynte på skolen og liker å sitte med skolearbeid.

Det er synd at systemet er sånn lagt opp at de som strever så lett faller utenfor og for noen er det nok i overkant mye lekser. Her må jo foreldrene samarbeide med skolen for å lette barnas byrder..

Skrevet

barna trenger jo ikke å vise interesse for å lære tall og bokstaver akkurat, det er jo rundt oss hele tiden. "Velg 2 biter sjokolade ikke mer" " Se, der er bokstaven din!" "Så mange år er du gammel" osv osv... Engelske ord er rundt dem hele tiden de også, så når de nærmer seg skolealder vil de for det første ha hørt det i BHG, og for det andre så klarer de veldig greit å omstille seg til at katt heter cat på engelsk.

Det er snakk om å ønske at barna skal ha litt faglig bagasje før de kommer til skolen, og det går faktisk ann å lære barnet alle de tingene du nevner som viktig i tillegg til å telle til ti og noen bokstaver.

Skrevet

en da spør jeg: Hva mener dere er SKOLENS ansvar iflt opplæringen av barnet da??

Skrevet

Oppbevaring i foreldrenes rbeidstid?

Skrevet

Ja, det føler jeg at vi gjør.

Samtidig føler jeg at skolen (vår) synes foreldre som bryr seg, som stiller spørsmål og krever svar, som vil delta aktivt i elevenes skolehverdag osv blir sett på som brysomme og krevende.

Jeg synes skolen (vår) er ekstremt dårlig på informasjon til oss foreldre. Mulig jeg/vi er kravstor, men det er lenge siden vi selv gikk i grunnskolen og mye har forandret seg på 30 år. vi har vårt første barn på skolen nå og jeg synes skolen forventer at foreldrene følger opp og er positive til skolen uten at de forteller i klartekst HVA de forventer, HVORDAN de vil vi skal gjøre ting osv

Man snakker så fint om skole-hjem samarbeid, men for vår del føler jeg bare at vi får utdelt ukeplan hver uke og må gjette oss til mye av hva skolen forventer vi skal bidra med.

Skrevet

Vi tar vårt ansvar ved å sende barna på skolen og legge til rette for at de er mottaglige for lærdom der. Det er vårt ansvar. Selve undervisningen er skolens ansvar.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...