Gå til innhold

Planlagt KS - blir dette da den nye "terminen"?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Lurer på dette ifht svangerskapspenger, kommer til å få vite om en ukes tid om morkaken har trukket seg opp eller ei og muligheten for at det da blir KS i stedet for vaginal fødsel.

For de som lurer så har jeg ikke lyst på ks, dette blir kun hvis jeg ikke kan føde vaginalt hvis morkaken er for langt nede.

Eller taper en uansett på KS f.eks 2 uker før termin?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har forstått det slik at man taper de pengene da. Jeg har en tante som måtte ta planlagt ks med begge barna sine, og da jobbet hun til dagen før hun skulle opereres, og permisjonen startet på operasjonsdagen. Hun tok da ks 4 uker før tiden med begge.

Skrevet

Du må føre opp ul-termin som termindato og føder man før termin, enten vaginalt eller ved ks, så mister man tilsvarende dager i perm.

Jeg hadde ks 10 dager før ul-termin og mister 10 dager permisjon.

Skrevet

I forhold til nav er ul termin uansett om man får planlagt ks før termin.. MEN man står fritt til å starte permisjonen inntil 12 uker før termin og kan dermed starte permisjon 3 uker før ks og få maks uttelling på permisjonsukene...

Skrevet

09:04, du har helt rett! Ringe til NAV i sted for sikkerhetsskyld, og det var dette som er rett fremgangsmåte. Altså, en kan velge å gå ut i perm 3 uker før KS og vil da ikke miste ukene en har krav på. Må søke om endring for å få dette.

HI

Skrevet

Mitt sykehus hadde tatt en feide med det lokale NAV-kontoret vedr dette, og fått presset gjennom at dato for planlagt ks ble oppført som termindato. Jeg fikk også dette skriftlig. For sikkerhets skyld skrev jeg i søknaden at dette var dato for planlagt ks, slik at de ikke kunne "ta" meg på dette i ettertid likevel.

Siden jeg tok ks 38+0, betydde det mer enn to ukers permisjon jeg ellers ikke ville hatt.

Jeg synes det er veldig merkelig at det er ulik praksis på dette på ulike NAV-kontor, og synes det burde være en selvfølge at datoen for et planlagt ks legges til grunn i permisjonsberegningen. Som jordmor på sykehuset sa - "termindatoen har jo ingen betydning for deg".

Skrevet

Ang det med å flytte permisjonsstart: Du vil uansett ende opp med å miste uker hvis du starter permisjonen mer enn tre uker før UL-termin, siden disse da trekkes fra tiden etter fødsel.

Skrevet

Anonym 09:19, man mister kun uker om man da faktisk føder på termin dato, føder man før termindato (3 uker etter oppstartet permisjon) begynner resterende del av permisjonen automatisk å løpe ved fødsel.. Så om man skal ha ks er dette det korrekte å gjøre, men om noen bare ønsker å starte permisjonen tidligere bare for å ha fri litt mer før fødsel og så føder på/etter termin mister man tid sammen med barnet..

Skrevet

Med førstemann gikk jeg to uker over tiden. Det var veldig surt fordi jeg mistet to uker av permisjonen med babyen - jeg gikk hjemme og kjedet meg uformelt i stedet. Nr to kom med planlagt keisersnitt en uke før termin, det betyr jo at jeg nå blir hjemme ned ham tre uker mer enn jeg fikk med nr en. Permisjon før fødsel er jo bare kjedelig uansett!

Skrevet

Ha ha - i phone-ordliste! Skulle selvfølgelig ikke si uformelt, men i forkant :-) 08:35

Skrevet

Jeg la med brevet med bekreftet KS-dato, i søknaden om foreldrepenger til NAV. Det var ikke noe problem i det hele tatt, tapte ikke en krone selv om KS var 11 dager før opprinnelig termin.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...