Anonym bruker Skrevet 18. april 2011 #1 Skrevet 18. april 2011 Jeg blir litt stresset av alt jeg leser om amming... det virker da som om det er fryktelig mye styr?! Dere som har ammet før, har kanskje noen gode råd og tips til oss førstegangs som begynner å bli litt bekymret nå når det nærmer seg slutten....
Anonym bruker Skrevet 18. april 2011 #2 Skrevet 18. april 2011 Drit i alle velmenende råd fra bestemødre, gamle tanter og naboer. Gjør det på din måte, og kos deg med ammingen. Ikke stress! Hilsen en som holdt på å gi opp de to første mnd, men som fortsatt ammer etter 17 mnd
Anonym bruker Skrevet 18. april 2011 #3 Skrevet 18. april 2011 - ha en flaske/glass vann på bordet i tilfelle du er av den typen som blir TØRST ved amming -finn en god stilling, ha en egen plass hvor du vet du sitter godt -i starten er det ofte greit å ligge i sengen å amme hvis man ikke er helt trygg på hvordan man skal holde baby + sitte komfortabelt - gå på do hvis det er lenge siden sist hehe, er grusomt å sitte der tissetrengt! Ikke vær bekymret De fleste klarer ammingen fint, så ikke gå rundt og tenk på det før du evt er der selv, men da er det mye hjelp å få!
Eeyore Skrevet 18. april 2011 #4 Skrevet 18. april 2011 Snakk med jordmoren din nå før fødsel :] Jordmoren min var veldig opptatt av at de som gikk hos henne til kontroll fikk en "realistisk" presentasjon av amming; ikke alle de skrekkhistoriene en kan lese nettopp på nett ) Ellers så er det beste tipset jeg har, er å ikke stresse med det. Noen sliter veldig med det når de ligger på sykehus pga press fra barnepleier osv. Ikke la ungen bli FOR sulten før du legger til, det er da lett at den blir utålmodig og irritert, og ikke vil/klarer ta puppen. Ta vare på puppene! Velg en god bh med brede skulderstropper og bredt feste rundt kroppen. Jeg har akkurat brukt 550,- på en ammebh hos mammatrend.no, og jentene mine har aldri hatt det bedre )
Anonym bruker Skrevet 18. april 2011 #5 Skrevet 18. april 2011 Ikke stress med det, ikke la alle fortelle deg hvordan det er best og amme, samme hvem det er. Det er du som må finne ut av hvordan det fungerer for deg. La det skje naturlig, ikke bekymre deg. Men et råd; finn frem alt du måtte trenge før du slenger ut puppen, fjernkontroll, mobil, vannflaske osv. Når barnet blir større og urolig kan det hjelpe at du har på et stort (tre)smykke som gjør at babyen ikke vender seg bort fra puppen. Men det er jo ikke alle som får urolige puppe-babyer da... Lykke til!
Anonym bruker Skrevet 18. april 2011 #6 Skrevet 18. april 2011 ikke les om amming,det blir som det blir med deg og din baby.IKKE ta sorgene på forskudd,slutt å bekymre deg, tenk positivt og tenk at what happens happens!
Anonym bruker Skrevet 18. april 2011 #7 Skrevet 18. april 2011 Ikke gjør deg avhengig av ammepute. Jeg syns det var veldig greit, men etterhvert tok hun ikke brystet uten å ligge på den, så jeg måtte dra med meg den eller finne masse puter der hvor jeg var. Det var virkelig stress og slitsomt.
Anonym bruker Skrevet 18. april 2011 #8 Skrevet 18. april 2011 Prøv å bytte ammestilling innimellom. Hvis du har minst to stillinger du klarer å amme i, så er det lettere å avlaste såre brystvorter. Med min første klarte jeg kun å amme med babyen liggende ved siden av meg i "tvillingstilling" og når brystvortene ble såre ble de aldri bedre fordi belastningen ble lik hver gang jeg ammet. Når jeg fikk lært meg en ammestilling til, så grodde de mye raskere. De fleste blir såre på brystvortene i begynnelsen og da er det lurt å lufte puppene mest mulig, ikke bare rett etter amming. Jeg sov med bh i begynnelsen fordi jeg lakk så mye og det ble for lenge for puppene å være pakket inn, så når jeg sluttet med det ble brystvortene mye raskere fine.
Anonym bruker Skrevet 18. april 2011 #9 Skrevet 18. april 2011 Mitt råd er: IKKE STRESS! Det kommer som oftest av seg selv, og om det viser seg at det ikke er så lett likevel, så tenkt: Pytt sann, jeg får ta å ringe til en som kan hjelpe.
Anonym bruker Skrevet 18. april 2011 #10 Skrevet 18. april 2011 IKKE STRESS! Å ikke gi opp.. Somregel er den første måneden veldig vanskelig. Men, det kommer seg.
Anonym bruker Skrevet 18. april 2011 #11 Skrevet 18. april 2011 Gå inn på ammehjelpen.no og les der. benytt deg også av tilbudet demmes om ammehjelper om du trenger det. Ikke stress, ta godt vare på deg selv og sørg for nok drikke og mat hvis ikke så kan melken fort bli borte. Finn det som funker for deg og ikke la deg presse av andre.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå