Gå til innhold

"Alle kvinner har nok melk til å mate barna sine"

Anbefalte innlegg

Skrevet

"Og mengden har ingenting med størrelsen på brystene dine å gjøre. Små bryster produserer like mye som store. Kroppen din lager melk etter hvor mye som forlanges, så hvis babyen din tømmer brystene, vil det automatisk bli produsert mer melk. Oppstår det problemer, skyldes det nesten alltid at babyen ikke blir matet ofte nok"

Dette står i "Dagbok for gravide", av Miriam Stoppard.

Det står ingenting om at enkelte kvinner rett og slett ikke produserer nok melk.

Moren min leste gjennom dagboken (før jeg skrev i den :o] ), og kom da til amme-delen. Hun hadde ikke melk nok til noen av oss fire barn, så for henne er dette med amming et sårt punkt, selv om det er snart 20 år siden lillesøsteren min var baby.

Hun irriterte seg over at det står "alle" og ikke "de fleste".

Dette skjønner jeg godt. Har ei venninne som heller ikke produserte melk, og hun følte seg mislykket og som en dårlig mor.

Helsesøster hjalp ikke på ved å si at "Da har du ikke prøvd hardt nok".

Jeg vet ikke om noen andre som har gleda seg mer enn henne til ammestund.

Jeg mener IKKE at det er tabu å velge bort amming; Det er opp til hver enkelt. Men at man får indirekte slengt i ansiktet på kontroll at man er lat pga at man ikke produserer melk tror jeg skaper enda mer vanskeligheter med å klare ammingen.

Hva tror dere?

Har ALLE kvinner nok melk; det er bare latskap som får dem til å ikke "gidde" å prøve hardere?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

I steinalderen så sultet barnet i hjel dersom moren ikke hadde nok melk, og under gitte forhold så heter det seg at alle skal kunne produsere nok melk til barnet sitt.

Ting som kan ødelegge melkeproduksjonen er stress, feilernæring hos mor og psykososiale forhold som kan være vanskelig å fange opp.

Jeg "mistet" for eksempel melken i forbindelse med barnedåpen til jenta mi. I ettertid så ser jeg hvorfor det skjedde, med en småstressa mor som skulle ordne alt og jeg hadde tankene alle andre steder enn der de burde være.

Men det å ikke bli stressa er enklere sagt enn gjort noen ganger, særlig dersom amminga er stress i seg selv. Heldigvis bor vi ikke i steinalderen lenger og jeg og mange fler blir og har blitt fostret opp på mme.

Skrevet

Man velger selv å "miste" melken isåfall. For det går ikke an!!!

Da gidder man rett ås eltt ikke roe ned eller amme når man skal! Latskap! For det er jo lettere å slenge en flaske i microen... elr be andre mate barnet!

Spis riktig!! Sov når man trenger det... og ha ro rundt deg og barnet når det ammes! Er ikke så vanskelig!

Skrevet

Jeg tror bare kvinner som har opplevd ikke å ha nok melk kan forstå dette. Jeg åt og åt og drakk og drakk alt det riktige, slappet av i lange baner (så godt det lar seg gjøre når man føler at man ikke klarer å mate sin egen unge), prøvde flere kjerringråd og ammet femten ganger om dagen, pumpet minst like mange ganger, kokte utstyr og vet ikke hva. Etter fire måneder, FIRE MÅNEDER, ga jeg opp. Da hadde han fått MME i tillegg selvfølgelig, ellers hadde han sulta ihjel.

Ikke så lett å ikke bli stressa når helsesøster henger over deg, familien og mannen din ikke skjønner problemet og den stakkars ungen aldri blir mett. Det kunne vært både krig og armageddon for min del, jeg gjorde absolutt alt riktig, men ikke faen kunne disse store teite brystene mine produsere nok til å fø ungen min.

Forferdelig var det.

Skrevet

Og du, 16.40 kan bare HOLDE KJEFT for min del. Folk med null sosial kompetanse og like lite intelligens gidder jeg ikke lese innleggene til.

Skrevet

Det finnes kvinner som ikke produserer melk i det hele tatt.

Skrevet

Jeg produserer ikke nok melk. Da hadde barnet mitt omkommet av dehydrering skulle jeg fulgt det rådet.

Det var ille en stund siden alle sa det bare var å amme.

Skrevet

jeg blir litt lei meg når jeg ser dette.. jeg produserte ikke nok melk. jeg prøvde alt jeg hadde for at det skulle gå, men det gikk ikke. jeg mistet melken etter 4 uker.. og de 4 ukene var stusselige i produksjonen. jeg kom inn i en vond sirkel hvor jeg følte meg mislykket, stresset fordi jeg ikke fikk det til og ondskapsfulle kjærringer sa at det var jeg som ikke var bra nok eller gjorde det rett..

det er nok slik at ikke alle sammen er ammekuer. likedan som at ikke alle sammen klarer og føde barna sine fordi om de har klart å få dem inn :)

Skrevet

mhm. de kvinnene i steinalderen som ikke hadde melk eller andre mødre barnet kunne få melk av, der døde babyen. det tenker dere ikke på.

Skrevet

so what?hva i all verden har det med denne debatten å gjøre?barn sulter ihjel i afrika akkurat nå også, its part of life og vil alltid være det.

men vi som bor i norge slipper heldigvis dette pga mme

Skrevet

Det er mange faktorer som spiller inn. Amming er ikke for alle. Slik er det bare.

Skrevet

Jeg produserer ganske mye melk i ett døgn,men puppene mine holder ikke tett.Ammer på den ene og pumper på den andre. Etter det ene døgnet så får jeg aldri opp produksjonen igjen.

Ingen kvinner (vi vet om) i direkte linje i familien har klart å fullamme sine barn.

Skrevet

Det finnes jo mange typer "feil" man kan få(være født med) som menneske, så tror jeg nok at det også finnes "en feil" hos noen mødre som gjør at de ikke produserer (nok) melk.

So what? Barn vokser godt opp på mme, og man skal ikke ha dårlig samvittighet for det, det har absolutt ingenting å si om man er god mor eller ikke.

MEN, jeg tror også at det er lettere å ikke få til å amme/miste melka nå i dag en før fordi vi stresser mer, spiser mye rart, forurensing osv.

Og svalt egentlig barn i hel i stenalderen? Kanskje de ble ammet av en annen mor? Hva vet jeg.

Skrevet

Selv fullammet jeg til vesla var 6 mnd, og "del"ammet til hun var 9 mnd, da hun sluttet å ta puppen selv.

Jeg hadde overflod av melk; Når jeg la henne til på den ene, måtte jeg holde en "puppekopp" eller hva det var jeg fikk på sykehuset ved den andre for å fange opp alt som rant ut. Og det jeg samla opp der var et helt måltid i seg selv.

Jeg tviler ikke på at det bare rett og slett er noen som ikke produserer melk. Med så mange milliarder kvinner som får, og har fått barn oppgjennom tidene, så er det ikke MULIG at en av dem ikke har hatt evnen til å produsere melk.

Skrevet

Barnet sultet ikke nødvendigvis ihjel om mor ikke hadde nok melk, på den tiden var det normalt at kvinner ammet andres barn.

Skrevet

godt svart sonja89!:)

"Jeg tviler ikke på at det bare rett og slett er noen som ikke produserer melk. Med så mange milliarder kvinner som får, og har fått barn oppgjennom tidene, så er det ikke MULIG at en av dem ikke har hatt evnen til å produsere melk."

Skrevet

Det er noen som ikke har nok melk uansett hva de gjør, tenker og føler, men det er veldig få av dem. Det er helt sikkert mange av dem som ender opp med å gi mme som i en krisesituasjon hadde klart å fullamme, men ettersom mme er et godt alternativ for barn født i Norge i dag, så gir de det i stedet for. Jeg syns det er et riktig valg når mor syns det å amme av en eller annen grunn er mer stress enn det er enkelt og koselig.

I steinalderen kunne det eneste alternativer for at barnet skulle få i seg nok melk være at mor ammet det hver time døgnet rundt, men nå kan barnet i stedet for få mme. Da får mor sove mer og kose seg mer med barnet, helt greit og en mye bedre løsning for både mor og barn og det gjør ikke mor lat.

Jeg tror det er et like stort problem i dag at mor tvinger seg selv til å fullamme/amme for lenge som at mor gir opp for fort. Flere av venninnene mine brukte alt for mye krefter i begynnelsen på å skulle amme for en hver pris. Noen som omtrent ikke de første 2-3mnd fordi de ammet så ofte. Selv fullammet jeg begge mine barn til de var ca6mnd, men det var forholdsvis uproblematisk. Hadde jeg måttet amme ofte hele døgnet over lengre tid for å ha nok melk, så hadde jeg helt sikkert gitt mme jeg også.

Skrevet

Det finnes kvinner som ikke produserer melk, for eksempel de som har fjernet begge brystene. Det finnes også dem som produserer for lite eller for dårlig melk, men det er langt vanligere at mor ikke legger ned det arbeidet som må til for å kunne fullamme barnet.

Skrevet

Jeg vet nå ikke helt jeg da. Jeg tror dette enorme ammepresset i seg selv er nok til å stoppe melkeproduksjonen på noen og enhver! Nest etter en traumatisk fødsel så er det jo det å ikke klare å amme som er den store skrekken!

Skrevet

jeg er nok et medisinsk vidunder, for jeg hadde NOK melk, men ikke mettende melk. Det var vann rett og slett. Null næring, vann med litt farge. Jeg var ikke stressa, jeg spiste mer enn nok og variert og sundt, men det var så varmt den sommeren jeg fødte, at melka ble veldig tynn. Legg det sammen med en kjempesulten baby, så får du unge som dier til han spyr og som vil die hver time.

Det er flere jeg kjenner som ikke har produsert nok melk, både pga medisinske grunner og psykiske grunner. Og da er det vondt å få høre at man er lat eller ikke flink nok. Gi nå beng i HVORDAN ungen blir matet, så lenge den har mat.

Her i vesten får kvinner kjeft fordi de gir barnet mat på "feil måte", og det synes jeg er merkelig når det finnes barn her i verden som dør av sult. Er ikke det viktigste, sånn i bunn og grunn, at barnet får næring??

Skrevet

Jeg hadde masse melk, men fikk den rett og slett ikke ut. Det var også min feil. Så kom disse bedreviterne og skulle se på når jeg ammet, så de kunne si ifra om hva jeg gjorde galt. Gjorde visst ikke noe galt jeg, så disse besserwisserne stod og klødde seg i hodet. Hele familien har slitt med å få ut melk, så ikke bare meg.

Måtte pumpe i 9 mnd, de måtte krype til korset de som mente at jeg gjorde helt feil. Neste gang jeg skal på klinikken, tar jeg med meg mme i fødebagen, orker ikke den derre ovenifra og ned holdningen. Amming for enhver pris holdt ihvertfall på å ta knekken på meg..

Skrevet

Jeg er helt enig med deg 21.20, men jeg lurer på hva du mener når du sier at det var så varmt den sommeren at melka di ble så tynn? Da burde jo alles melk bli så tynn...du hadde vel overproduksjon av formelk, vil jeg vel heller kalle det ;-)

Skrevet

Jeg er helt enig med deg 21.10, men jeg lurer på hva du mener når du sier at det var så varmt den sommeren at melka di ble så tynn? Da burde jo alles melk bli så tynn...du hadde vel overproduksjon av formelk, vil jeg vel heller kalle det ;-)

Skrevet

Bullshit at alle har nok melk......

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...