Anonym bruker Skrevet 18. april 2011 #1 Skrevet 18. april 2011 er det da saann at han arver 1/2 av det hun eide, mens de tre barna arver resten (delt paa 3)? eller blir arven fordelt paa 4..? hvor mye er arveskatten (eller er det en avgift?) jeg vet ingenting om dette som dere sikkert skjoenner. Greit aa vaere anonym gitt..
Anonym bruker Skrevet 18. april 2011 #2 Skrevet 18. april 2011 Mannen beholder halve boet (som ER hans) og arver halve den delen som var hennes. Barna deler den andre halvparten som var mors. Arveavgiften er en prosentandel, husker ikke hvor mye.
Anonym bruker Skrevet 18. april 2011 #4 Skrevet 18. april 2011 Feil. Han arver 1/4 av hennes del eller minst 4G. § 6. Ektemaken har rett til fjerdeparten av arven når det er livsarvinger etter arvelateren. Minstearven skal likevel tilsvare 4 ganger grunnbeløpet i folketrygda ved dødsfallet. Er dei næraste slektsarvingane til arvelateren foreldra hans eller avkom etter desse, har ektemaken rett til halvparten av arven, likevel minst 6 ganger grunnbeløpet i folketrygda ved dødsfallet. Er det ikkje arvingar som nemnt i første ledd, arvar ektemaken alt. I høve til arvingar som nemnt i første ledd har ektemaken rett til uskifte etter reglane i kap. III. Har ektemaken nytta denne retten, blir det ikkje rekna med arv frå førstavdøde til lengstlevande ektemake etter første ledd dersom buet først blir skift med dei andre arvingane til arvelataren etter at lengstlevande ektemake er død.
Anonym bruker Skrevet 4. mai 2011 #5 Skrevet 4. mai 2011 Uff, jeg forstaar fremdeles ikke helt. La oss si at det er min mor som er doed, Hun var gift for andre gang og mannen overtok boet i uskiftet bo og har bodd i huset siden hun doede, hun hadde egentlig ikke andre verdier. Vi er 3 soesken. La oss si at mannen endelig begynner aa tenke paa aa flytte og selge huset, kan noen hjelpe meg med aa forstaa hvordan delingen av det blir beholder mannen 1/2 av huset pluss at han arver 1/4 av den andre halvparten som var hennes? eller, blir det delt paa 4.. at alle faar like mye. JEg setter pris paa hjelp, blir veldig forvirret og kan ikke snakke saa mye om det til verken broedre eller stefar. hvor mye er 4 ganger grunnbeloepet ?
Anonym bruker Skrevet 4. mai 2011 #6 Skrevet 4. mai 2011 Uff, jeg forstaar fremdeles ikke helt. La oss si at det er min mor som er doed, Hun var gift for andre gang og mannen overtok boet i uskiftet bo og har bodd i huset siden hun doede, hun hadde egentlig ikke andre verdier. Vi er 3 soesken. La oss si at mannen endelig begynner aa tenke paa aa flytte og selge huset, kan noen hjelpe meg med aa forstaa hvordan delingen av det blir beholder mannen 1/2 av huset pluss at han arver 1/4 av den andre halvparten som var hennes? eller, blir det delt paa 4.. at alle faar like mye. JEg setter pris paa hjelp, blir veldig forvirret og kan ikke snakke saa mye om det til verken broedre eller stefar. hvor mye er 4 ganger grunnbeloepet ?
Anonym bruker Skrevet 4. mai 2011 #7 Skrevet 4. mai 2011 Uff, jeg forstaar fremdeles ikke helt. La oss si at det er min mor som er doed, Hun var gift for andre gang og mannen overtok boet i uskiftet bo og har bodd i huset siden hun doede, hun hadde egentlig ikke andre verdier. Vi er 3 soesken. La oss si at mannen endelig begynner aa tenke paa aa flytte og selge huset, kan noen hjelpe meg med aa forstaa hvordan delingen av det blir beholder mannen 1/2 av huset pluss at han arver 1/4 av den andre halvparten som var hennes? eller, blir det delt paa 4.. at alle faar like mye. JEg setter pris paa hjelp, blir veldig forvirret og kan ikke snakke saa mye om det til verken broedre eller stefar. hvor mye er 4 ganger grunnbeloepet ?
Anonym bruker Skrevet 4. mai 2011 #8 Skrevet 4. mai 2011 Dette forumet, blir gal av det noen ganger, det hang seg helt opp vet ikke hvor mange ganger dette ble postet til slutt. skulle oenske det ble litt mer stablit
Anonym bruker Skrevet 4. mai 2011 #9 Skrevet 4. mai 2011 Dersom mannen hun var gift med for andre gang ikke er deres far, har han ikke rett på å sitte i uskifte. Da må alle barna samtykke til dette. Dere kan kreve at han flytter når som helst, at boet skal skiftes. Han får sin opparbeidede del av huset normalt sett halvparten, (du sier ingenting om hvem som betalte hva når de først flyttet sammen). I tillegg har han rett på 1/4 av det din mor etterlater seg, men minimum 4G. 4G = 302564 kr. Så for å lage et regnestykke. Verdien er kun huset som er verdt 4 millioner, av dette er 1/2 stefar sitt, 2 millioner. 2 millioner gjenstår da til deling mellom arvingene. Din stefar skal ha en fjerdedel = 500 000kr, og 1,5 millioner skal deles likt på din mors barn. Dersom huset f.eks. bare er verdt 2 mill, skal stefar ha 1 mill som sitt. Minst 302564 kr i arv og og 697436kr skal deles likt på barna. Men arv er komplisert og det kan være mange fallgruver.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå