BarniHodet og enihverarmkrok Skrevet 18. april 2011 #1 Skrevet 18. april 2011 Tok dere alle klyster foer foedsel? Hjemme eller paa sykehuset? Har aldri tatt det foer, men ser for meg et vanvittig ubehag med "diaré" og urolig mage lenge etterpaa? Og det i tillegg til riene hoeres veldig plagsomt og slitsomt ut! Men det er vel ikke saa gunstig aa IKKE ta det heller? -Eller?...
Løvinna82 Skrevet 18. april 2011 #2 Skrevet 18. april 2011 jeg fikk det på sykehuset, det settes jo inn med en slange, så hjemme er det litt vanskelig å få det til selv. Hjemme kan man ta noe som heter klyx, men det tømmer ikke tarmen like godt som klyster. Jeg synes selvfølgelig det var ubehagelig. Ikke lett å holde det inni seg når man har rier! Men jeg klarte nå å holde på det litt, og rakk toalettet når jeg ikke klarte det mere. Fikk tømt meg godt, og gikk på toalettet en gang til en liten stund etterpå for sikkerhets skyld. Men da uten resultat. Merket ikke noe til at jeg måtte på do tilstadighet eller var urolig i magen etc videre i fødselsforløpet. Grunnen til at man får det er for å skape enda bedre plass for babyen å komme ut, det kan skape fortgang i fødselen og sist men ikke minst (for den fødendes del) for å unngå avføring når man har press rier, for da skal jeg love deg at du presser som du aldri har presset før! Jeg ser ingen grunn til å ikke ta det, bare positive sider ved det spørr du meg. Har man en styrt fødsel så rekker man det ikke, så det er ikke en nødvendighet. Man kan velge og ikke ta også, men jeg synes personlig at alterativet er hakket værre!
Beibifot er blitt Storebror Skrevet 18. april 2011 #3 Skrevet 18. april 2011 Heh... Jeg kom inn med rier som bygde seg opp kraftig og fort. Fikk spørsmål om jeg ville ha kyster...... Fikk jm i svar kjapt fra meg: ikkje faen om eg sidde på do med disse riene Å det var vel den eneste glosa som kom fra meg iløpet av flødselen. Hadde jeg tatt klyster, så er jeg bombe sikker på at ungen hadde blit født i do. Så det er ikke alle som har timevis tilgode under fødsel. Men min mage rydda opp selv før fødselen starta, så da slapp jeg den "dritten".
gulda Skrevet 18. april 2011 #4 Skrevet 18. april 2011 Skulle ta det, men fødselen var kort og intens, og plutselig skikkelig i gang. Så det ble det aldri tid til.. )
S+C - KS 27.05.11 Skrevet 18. april 2011 #5 Skrevet 18. april 2011 Jeg kom inn på sykehuset for å bli satt igang pga vannet hadde gått noen dager før. Jeg fikk klyster i håp om at det ville sette igang litt sammen med rier. Eneste som skjedde var at jeg satt på do en liten stund, og thats it. Tror ikke det var noe som helst igjen i tarmsystemet etterpå, for å si det sånn, så tenkte mest på at det var greit at tarmen var tom så det ikke kom mer på et senere tidspunkt i fødselsforløpet.
miminka Skrevet 18. april 2011 #6 Skrevet 18. april 2011 Jeg har fått klyster begge gangene på sykehuset. Ikke noe å stresse med i det hele tatt. Utrolig hva som blir naturlig der og da. Rier har du jo uansett, så om du sitter på do eller i en annen stol, de få minuttene er til å leve med. Etter at du har tømt deg, er du ferdig. Ikke noe som vedvarer mht at du må mange ganger på do. Max to.
Prinsesse2_på_vei*Fødeklar* Skrevet 18. april 2011 #7 Skrevet 18. april 2011 Jeg fikk klyster på sykehuset. Likte ikke akkurat helt tanken, men ville jo ikke risikere å drite under fødselen heller. Måtte holde det inne en stund, men klarte ikke å holde så lenge som man skulle da men, så var det bare å løpe rett inn på doen. Ble sittende en stund (heldigvis var bf nede å henta bagen, for de lydene var skikkelig ufine haha) så trodde jeg jeg var ferdig å gikk ut, men måtte gå inn igjen et par ganger til, men så var det over. Tok liksom ikke lange tida før alt var tømt. Skal nok ha klyster denne gang også
Popelko Skrevet 18. april 2011 #8 Skrevet 18. april 2011 Jeg fikk det på føden sist, og det var jeg glad for. Fikk tømt meg skikkelig før jeg skulle presse. Og var ikke urolig i magen i ettertid Dessuten var det faktisk ganske behagelig(?) å sitte på do under riene
Linda :) Har født nr 2 <3 Skrevet 18. april 2011 #9 Skrevet 18. april 2011 Jeg fikk også klyster på sykehuset men hadde allerede tømt meg hjemme for måtte på do etter omtrent hver ri, hehe :-P Så det var faktisk bare klysteret som kom ut igjen på sykehuset men ville ta det for sikkerhets skyld. Tar det nok denne gangen også.
pusugle Skrevet 18. april 2011 #10 Skrevet 18. april 2011 Jeg har ikke født før, men ble skikkelig glad da jeg hørte man fikk klyster. Jeg har vært plaget med hard mage hele svangerskapet, og jeg gruer meg skikkelig til å gå på do etter fødselen, tenk om jeg har hard mage da, med sting og greier... Får man tømt seg før man føder, kan man kanskje vente et par dager uten å få forstoppelse?
Løvinna82 Skrevet 18. april 2011 #11 Skrevet 18. april 2011 akkurat der har du et godt poeng pusugle! Jeg husker etter forrige fødsel at jeg ble hard i magen etter noen dager (hadde fått klyster før fødsel), og det var grusomt vondt. Ble nok så hard fordi jeg ikke "tillot" meg selv å gjøre nr 2 grunnet smerter og ekle vonde hemorider.Kan ikke anbefales å "holde seg" for å si det sånn.
DenTredje Skrevet 18. april 2011 #12 Skrevet 18. april 2011 Jeg fikk klyster og det var helt forferdelig å måtte tømme seg med kramper i tarmene samtidig som riene pågikk. Jeg bæsjet til og med under fødselen! Så denne gangen dropper jeg klyster lett som en plett!!! Ikke så pinlig å bæsje under fødsel som man tenker heller, der og da er det viktigere ting å bry seg om, og jordmødrene er vant til bare å plukke det bort. Det pinligste i ettertid er hvordan jeg ropte: "Jeg bæsjer" Hehehe... Hoff!
Maia&Mathias <3 Skrevet 18. april 2011 #13 Skrevet 18. april 2011 AgyBirdie; måtte le litt for meg selv av den kommentaren din for jeg også var veldig opptatt av det når jeg fødte førstemann... For min del var d aldri snakk om klyster ei gang, selv om jeg hadde en lang fødsel så var ikke det noe sykehuset tilbydde automatisk. Spurte ikke om d heller da så vet ikke om jeg kunne fått det. Om det å ha hard mage etter fødselen så fikk jeg duphalac i ca ei uke etter fødsel for å få igang magen igjen og for å slippe å presse så hard pga stingene. En er rimelig sår der nede så det frister ikke å skulle måtte presse noe voldsomt for å kunne klare å gå på do. Det er utrolig viktig å få igang systemet igjen også så de anbefalte å gå på do om en klarte det for d blir bare verre jo lengre du venter. Fikk tom sambo til å kjøpe duphalac på vei hjem fra sykehuset til meg og han kom ut med ei 1 liters flaske!!!! Ha ha ha ha ha!! Har MASSE igjen siden jeg bare brukte d i 3-4 dager etter at jeg kom hjem, men har lang holdbarhet så får vel ta frem litersflaska igjen når lillesnuppa kommer i juli! ;P
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå