Gå til innhold

Forovervendt bilsete til 9mnd gammel baby???

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det er jo påbudt opp til 9 kilo, og gullet vårt er 12 kilo men bare 9mnd gammel. Jeg mener forovervendt stol er helt uaktuelt på lenge enda, men mamma / sambo synes ikke det er så farlig. Tester viser tross alt at risikio for skade / dødsfall er fem ganger så høy for de små når setet er forovervendt.

Hva mener dere?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er vel nok å skrive at vi ikke snudde vårt eldste barn før en stund etter h*n fylte 5år. Nr2 på straks 3år sitter fortsatt bakovervendt...

Skrevet

Høres fornuftig ut. Anbefales jo av bl.a Trygg Trafikk frem til minst 4 år. Ligger vel litt mellom linjene her at jeg blir rimelig sur av slurv med sikkerhet til barn ... :-)

Skrevet

Jeg er blant de liberale her inne. men under 1 år er HELT uaktuelt. Vekt har ingenting å si, du snur aldri et barn under 1, og de sitter tryggest bakover alltid, så om du klarer det til de er 3-4 er det supert.

Skrevet

Jeg trodde det var påbudt til de ble ett år, jeg. Barn skal jo uansett sitte bakovervendt til de er fire. Jeg ville aldri tatt sjansen. Vår jente er 2 1/2 og 15 kg og må snart over på sete nr. 3. Og ja, det skal også være bakovervendt!

Hva din mor sier, ville jeg iallefall ikke hørt på. Foreldregenerasjonen vår hadde et helt annet forhold til sikring i bil. Det stod akkurat en artikkel i avisen om at i fjor døde INGEN barn i bilulykker i Norge, kontra 150 barn i året på 70-tallet. (ca) Så foreldrene våre kan si hva de vil om at det gikk da bra med de fleste tidligere også, men tallene er ikke helt enige i det!

Skrevet

Må si meg enig med annemor80. Husker selv jeg ble pakka i baksetet me dyna rundt meg og ingen sikkerhetsbelte da jeg var liten og syk. (dette er da over 20 år siden) Visst gikk det bra med de fleste, men med fare for å høres hysterisk ut vil jeg si at den risken tar jeg ikke. Vi har både informasjon og muligheten til å sikre barna våre på best mulig måte, så hvorfor ikke bare gjøre det? :)

Skrevet

Hadde vært aldeles uaktuelt å kjøpe forovervendt bilstol til ett så lite barn. Vi snudde eldste da han var litt over 3 år, minstemann får sitte til han er minst 4 år og helst litt lenger også (han er kortere og lettere enn eldste var på samme alder). Hadde hatt begge bakover enda om det fantes store nok stoler.

Både Trygg Trafikk samt leger som arbeider på akuttmottak eller andre steder og ser trafikkskadde barn anbefaler bakovervendt på det sterkeste. Helst til barnet er 4 år, men faktisk burde de sittet til 7-8 år sånn helt optimalt sett.

Det er mye mindre risiko for alvorlige skader og død for barn som sitter i bakovervendt stol, særlig i en frontkollisjon hvor man ofte har høyest fart når det smeller.

At noen må snu før barnet er 4 år skjønner jeg. At noen faktisk velger å sette babyer i forovervendt sete er helt uforståelig.

Skrevet

He he fint å få støtte her i alle fall :-) Må si jeg blir ganske gal av å skulle argumentere for noe som burde være en selvfølgelighet. Men jeg gir meg ikke på denne 'for familiefredens skyld'. Uansett, skulle œnske voksne folk kunne oppdatere kunnskapen sin. Som det ble sagt over her så er tallenes tale helt klar.

Skrevet

Du får gi dem litt informasjon du da. Vet at det i forrige utgave av foreldre og barn var en super artikkel.

Skrevet

Ja, får vifte noen velvalgte artikler under nesa på dem og håpe det etterlater noen spor :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...