Gå til innhold

Hva syns dere om å skremme barna med skumle menn, veitroll, tigere ol ...


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Søsteren min pleide å skremme sønnen sin med at om han ikke leide henne , stakk av ol så ville det komme en tiger å spise han ....

 

Ble dere skremt når dere var små ? Og hva syns dere om det ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mormor og morfar hadde "do-draugen" i toalettet. Do-draugen kom om vi kastet ting i do som ikke skulle være i do.

Var aldri redd for do-draugen, men vi respekterte ham og kastet aldri ting i do. Så det fungerte bra det;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare rett og slett idiotisk, lite gjennomtenkt taktikk.

 

Har ikke sansen for å skremme barn generelt!!

 

Husker moren til ei venninne sa det til oss da vi var små: "Hvis dere ikke passer dere for bilene på veien kommer bilene og TAR dere...."! Jeg i mitt barnehode så jo for meg at de kom etter meg og glefset etter meg.... ;o(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har litt blanda følelser omkring dette merker jeg.

 

For altså; det er ikke til å stikke under en stol at hos en viljesterk toåring så holder det ikke at mamma sier at "sånn er det bare" eller "det er farlig" - for hva er farlig?

 

Men på den annen side; det å si at det kommer en tiger blir jo tatt veldig ut av sammenheng, og er nok ikke noe jeg ville praktisert ..Men kan skjønne en mamma som tyr til dette om hun ser at dette faktisk funker, og har en unge som er veldig glad i å stikke av!

 

Jeg har nok brukt noen skitne knep jeg også. Min toåring er mitt i sin verste trass, vil for alt i verden ikke at mammas bestemmelser skal rå over hans vilje, og synes det er vilt festlig å stikke av. Han er så og si umulig å få inn døren når vi er på vei hjem fra jobb og barnehage om ettermiddagen og mamma er sulten og pappa på vei hjem til ferdig(?) middag og vi har tusen ting å ordne før dette igjen. Om jeg tilfeldigvis da sier at jeg kanskje synes jeg hørte en ugle eller motorsykkel (som er to av han større skrekker for tiden), og ikke avkrefter dette om han sier "hva da?". Ja, da er han rimelig kjapp med å komme seg inn - men er ikke redd for å gå ut igjen litt senere. Så for oss fungerer det jo til alles beste egentlig?

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette var mammaen min veldig imot, så jeg ble ikke skremt nei. Mamma hadde selv blitt skremt med at feieren ville komme å ta henne om hun ikke var snill, så hun ble vel nesten voksen før hun sluttet å skvette til når hun møtte feieren..

 

Jeg utdannet meg til førskolelærer og der var det en politimann som holdt et foredrag om nettopp dette. Han sa at mange blir skremt med at polititet kom og tok dem om de ikke var snille, og det var helt forferdelig den dagen barnet f.eks ble borte i en folkemengde e.l. Da ville jo barnet være livredd alle i uniform, nettopp de som kunne hjulpet dem. Hans drøm var at vi foreldre lærte opp barna våre til at politiet var der for å hjelpe oss, så om de ble borte for mamma i byen på 17. mai så var det nettopp nærmeste politimann som var den beste å få hjelp av.

 

Kunne ikke falle meg inn å skremme barna mine til lydighet, ikke rart barn er mørkeredde når foreldrene gjør sånt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ble aldri skremt av foreldre eller søsken som sa "går du der-og-der kommer det 10 tigre og spiser deg!!".

 

Der andre foreldre skremte barna sine med det, fortalte mine foreldre at tigre finnes i Asia, og ikke løs her i Norge..

 

Jeg har altså vokst opp med å "bli skremt" av ting.

- Men kun "lokkemenn", ild, trafikken og slikt.

 

Opplyse, kalles det vel...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ooops, jeg sier til sønnen min at hvis han ikke har på beltet blir politimannen sint om vi blir stoppa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor kan du ikke fortelle sannheten til gutten din?

 

Om det kommer en pusekatt eller noe annet i veien må du bråstoppe og da vil han dette og slå seg inne i bilen om han ikke har belte. Derfor er det strengt forbudt å kjøre bil uten belte, sånn er reglene!

 

Er jo ikke sinte politimenn som bestemmer reglene da ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min mormor var veldig flink på å skremme meg og lillebroren min da vi var små.

Nordlyset kunne komme å ta oss hvis vi vinket til det.

Hvis vi ikke gjemte oss i grøfta når det kom biler, var vi dømt til å bli kidnappet. Venninna mi som var 3 år yngre misforsto dette og løp gråtende hjem til sin mor og fortalte det var kanibaler som skulle ta oss.

 

Hvis vi gikk ned til sjøen var det ørna som kunne ta oss.

Hvis vi ikke hjalp moren vår med husarbeid, kunne hun bli lam og måtte sitte i rullestol.

 

Mamma brukte å skremme oss med at politiet og barnevernet skulle komme å ta oss hvis vi ikke var snille.

 

Grøsser til dags dato når jeg ser en politimann/bil. Har også slitt mye med angst, både som barn, og ungdomsårene. (uten at jeg vet at det henger sammen med skremminga)

 

Har ikke tenkt å skremme datteren min med noe. Sannheten varer lenge nok.

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...