Gå til innhold

Er det jeg som er fjern her?

Anbefalte innlegg

Skrevet

6åringen min har hatt overnattingsbesøk av sin kusine på 9 år i natt.

Rett før min søster kom for å hente henne begynte hun å skulle bygge lego, og jeg sa at det var ikke noe vits i å begynne å rote utover legoen nå som hun ble hentet om 10-15 minutter.

Så hørte vi krangling nede på rommet til sønnen min, samboeren min gikk ned og da stod hun og var sur fordi hun ikke fikk lov av sønnen min å bygge hans nye lego som ikke er åpnet en gang. Han fortalte at han ville bygge den selv, men ikke i dag. Dette er lego som han fikk til bursdagen sin.

I det dette stod på kom søstra mi omsider og skulle hente tantebarnet mitt. (Ja, en overnatting blir som regel mer som et døgn med de der.)

Jenta begynte å grine for å få sympati hos sin mor,Jeg fortalte hva som hadde hendt, og min søster stod og trøstet henne. Da ble jeg irritert og sa at det er ikke synd på henne og at min sønn måtte da få bestemme selv når han ville åpne legoen sin og bygge den. Søstra mi ble sur og kjeftet og fortalte at det var dårlig gjort at hun ikke fikk bygge legoen hans!?! Jeg sa litt kvast at nå måtte hun gi seg, og sa nok en gang at han måtte da få bestemme selv over sine egne uåpnede leker! Han har jo rommet fullt av andre leker som hun kunne leke med.

Jeg kjenner jeg blir så sint når folk skal oppføre seg slik!

Er det jeg som er helt fjern her??

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du er ikke fjern. Ikke i det hele tatt! Mora til jentungen er rimelig fjern og hun lager en sutre-baby av sitt eget barn.

Skrevet

Takk for det :) Min søster dro herfra i sinne, med jentungen gråtende på slep, og da sitter jeg igjen her med et snev av dårlig samvittighet, selv om jeg er mest sint over oppførselen. Synes bare det er så trist at det alltid skal bli slik, fordi jenta alltid skal få viljen sin.. Begynner jo å lure på om det er jeg som er helt på jordet...

Skrevet

Skjønner at du har dårlig samvittighet for man mener jo ikke å såre barn og gjøre slik at de blir lei seg. Men om mora ikke hadde fyrt uppunder dette, med å trøste henne og skjelle deg ut, så hadde dette blåst over på null komma niks. Så her er det mor, vil jeg si, som har gjort den store brøleren.

Barn kan ikke alltid få viljen sin og slik er det bare. Og det som gjelder av regler i andres hus følger man og så lærer barna at slik er det, de voksne bestemmer og man kan ikke alltid få det som man vil.

Stakkars jente om dette fortsetter.

19:01

Skrevet

Du gjorde rett å si fra, selvfølgelig er det ditt barn som skal få bygge legoen første gang om han ikke syntes det er greit å låne den bort.

Søsteren din har tydeligvis et barn som er vant til å få viljen din bare hun tar til tårene.

Hun har godt av å se at det ikke alltid funker.

Skrevet

Tja, ingen er vel på jordet. Hvorfor kunne hun ikke få bygge med den legoen hun ville? Da mener jeg den hun spurte om først? Hun kunne jo fint ryddet opp etter seg. Hun følte nok at hun var i veien, og det gjorde nok din søster også: derav den noe overdrevne reaksjonen.

Samtidig burde jo alle parter respekte det du sier i eget hjem, men skjønner egentlig ikke hvorfor du ikke bare kunne latt henne leke med legoen i utgangspunktet. Da ville det heller ikke vært mas på din sønn om å åpne sin egen lego, noe han selvfølgelig har førsteretten til å åpne/leke med.

Skrevet

Er niesen din slik hun bør være? Jeg har en datter som er 8 år, og hun hadde aldri begynt å gråte over noe sånt. Hun er så stor nå at hun aksepterer at hun ikke alltid får viljen sin.

Sånne grine-seg-til-episoder har jeg ikke hatt med henne på flere år.

NEI, du er ikke fjern. Søstra di høres litt rar ut.

Skrevet

Hun er dust og du har rett :-)

Skrevet

Sikkert ikke noe galt med ungen, ho fortsetter jo med sånt så lenge ho ser det virker

Skrevet

Hi igjen her.

Søsteren min (og alle andre i familien og for den saks skyld) har alltid gjort alt de kan for at jenta skal få viljen sin. De synes synd i henne rett og slett. Og ja, jeg og synes synd i henne på mange måter, men det pga hennes oppførsel. Siden hun begynte på skolen har jeg merket at har vanskelig for å kommunisere og sosialisere seg, siden hun nå møter motgang fra skolevenninner som plutselig har egne meninger, slik at alt ikke bestemmes av henne lenger. Huff, det er bare trist siden dette er en voksens feil. :( Det går jo ut over jenta til syvende og sist uansett, nå som hun er såpass stor og har kommet ut av hjemmets lune hule...

Skrevet

Mente du egentlig å spørre om det er søstra di som er helt fjern eller? For det kan jeg svare et rungende JAAAAAAA på!

Fremtidens drittunge høres det ut som hun prøver å oppdra.

Skrevet

HI igjen her :)

Takk for alle svarene jeg har fått. Nå vet jeg at det ikke er meg som bør sitte igjen med dårlig samvittighet i allefall.. Jeg er jo ikke feilfri selv, det er jeg klinkende klar over, men føler at hun som regel går langt over streken når det kommer til normal barneoppdragelse.

Hadde jo heller forventet et lite takk for å ha passet henne i hele natt og dag, enn at hun skulle gå herfra å være sinna på meg. Men så feil kan man ta..

Skrevet

Les boka om Rampete Robin, der familien hans har besøk av Gretne Grete i 14 dager! Der er niesa di tatt på kornet.

Syns du skal si det til din søster neste gang det er aktuelt at du skal passe henne over natta. Si rett ut at det er dine regler som gjelder i ditt hus, og de ungene som prøver å gråte seg til noe annet, vil komme til å treffe kvist.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...