Gå til innhold

Seteleie - KS vs vaginal fødsel


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Min søster er gravid i uke 35 - seteleie hittil. Hun hra hørt en skrekkhistorie om en som prøvde å bli snudd, morkaka løsna og baby døde. Nå nekter hun andre forsøk på snuing enn akupunktur hos en akupunktør hun kjenner og stoler på (ikke jordmor). Går ikke dette forsøket sier hun at hun skal kreve KS.

 

Jeg synes vel hun overdramatiserer, det er da mange snuinger som er vellykket?? Og gir de KS i slike tilfeller hvor mor nekter å la jordmor prøve å snu først?

 

Dette er ikke mitt problem, men blir jo litt nysgjerrig på andres erfaring rundt dette, er det virkelig en så stor risiko med snuing som hun nå tror?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Å snu barnet er en risikosport, men det er også setefødsel og ks.

 

Hva hun velger er opptil henne, og jeg syns du skal støtte henne i valget. Det virker jo som om hun er oppriktig redd for å miste barnet sitt, og bør du ikke fortelle henne at hun overdramatiserer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HI her igjen.

Nei, jeg sier ikke hva jeg mener til henne. Såpass respekt har jeg, men jeg er nysgjerrig sånn for egen del. Min søster har alltid vært veldig til å blåse opp ting, dramatisere over dimensjoner og liker oppmerksomhet rundt sine egne plager (kjensgjerning innen familien dette altså). Men, har hun rett i at dette er såpass risikofylt så har hun min fulle støtte, selvfølgelig! Derfor ønsket jeg å snuse litt rundt på egenhånd, for jeg har null formening om setefødsel/snuing.

 

Takk for svar, håper flere kommer med sine oppfatninger evt erfaringer :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barnet mitt lå i seteleie, og jeg ble overtalt til å ta en vending. Dessverre var denne ikke vellykket, og ungen måtte ut med KS med en gang etterpå. Det var like før det gikk galt!

 

Så jeg mener ikke at hun overdramatiserer, fordi jeg hold på å miste datteren min pga dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, det er selvfølgelig veldig risikofylt ettersom det er en stor påkjenning for både mor og barn å gjennomgå en snuing. Barnet kan få navlestrengen rundt halsen, morkaken kan løsne, barnet kan bli stresset.

Men likevel så vil det jo være bedre å forsøke å snu barnet, i stedet for å bare hoppe rett til keisersnitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...