Gå til innhold

Når ordne foreldrepenger?


kine

Anbefalte innlegg

Jeg lurer litt på når man bør gjøre det?

 

Jeg er kun vikar, har dog vært i ca 80% stilling på samme sted i over 3 år...men er kun vikar da :P

så jeg skal fikse det på NAV.

Men jeg vet jo av erfaring at NAV er trege på å behandle ting, så det er vel kanskje greit å fikse det nå snart (er i uke 20).

 

Hvilke papirer bør jeg ha med meg?

greit å ha alt på stell så jeg slipper å utsette det mer ved å mangle noe.

 

(må vel ha lønnslipper for de siste månedene hvertfall, men hva mer?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

tror d kan variere litt fra plass til plass...jeg spurte en jeg kjenner som jobber i nav her og han sa en måned i forveien...men jeg ville gjort d to måneder før tilfelle noe skulle være feil...men papirene får du der nede (mulig du kan printe de ut) men uansett kan du ta de med deg og fylle de ut hjemme:) det burde stå hva annet av papirer du trenger, men synes å huske du trengte en bekreftelse fra legen på graviditet og termin dato!?! og lønnslippene... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja må vel ha helsekortet med da.

Men to måneder før bare? har jo hørt det er forsinkelser på tre måneder og sånn der....da bør jeg kanskje gjøre det tidligere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg tror jeg ville gjort det så fort som mulig.. ting tar tid med nav!! Jeg mener man også må ha med selvangivelse for de tre siste årene jeg da.. men jeg er ikke noen ekspert på dette. Sjekk ut www.nav.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan søkes om dette etter uke 26.

Foreldrepenger/permisjonsregler et ganske omfattende regelverk.

Her i Trondheim hadde de kurs, og det var jammen informativt.

Jeg gikk på dette kurset, alene da hun er i Stavanger. Det ble spurt om alle tenkelige variasjoner av jobb/perm gift, ugift,student, skilt, samboer, type jobb, arbeidsledig,trygdet, deltidsjobb, tid en har jobbet, hvor mye en må ha i inntekt, fordeling av perm, utbetaling, hvor mye, stillingsprosenter o.s.v

Dama som holdt kurset hadde svar på alt, absolutt alt. og forklarte også alt det ble spurt om, til alle forsto!

All honnør til NAV i trondheim :)

Det er et kurs hun gir på sin egen fritid, på kvelden, så alle som er i jobb kan få være med :)

 

Min "bedre halvdel" har ikke satt seg inn i regelverket, og vet ikke/visste ikke engang at hun har krav på penger i permisjonstiden. Hun tror hun kun får fødselspenger.

Jeg fikk opplyst at jeg får langperm...I tillegg kan jeg få velferdsperm fra jobben. Me glær oss ja :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vel, en av tingene som skal legges ved søknaden er bekreftelse på termin, fra enten lege eller jordmor, og denne må være utstedt etter uke 26.i svangerskapet. Altså ingen vits i å tenke på før da.

 

Men du kan jo gå på Nav.no og fylle ut denne siden https://www.nav.no/Om+NAV/Skjemaer/Privatpersoner/vedleggsveileder?key=267385&languagecode=53.

 

Da vil du få en forside til søknaden din, som inneholder informasjon om alt som skal følge med av vedlegg. Er jo greit å begynne å gjøre klart, og sanke vedlegg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk LiteNurk! Da har jeg skrevet ut disse skjemaene, så er de klare til å fylles ut, og så må jeg jo vente til uke 26 og få dokumentasjon på termindato av legen da!

 

Men jeg lurte på en ting: hva slags dokumentasjon av inntekt skal jeg ha?

 

Sist gang så leverte jeg de 6 beste lønnslippene fra de siste 10 månedene før termin, og så regnet de ut derifra...!

Er det slik nå også, eller skal jeg levere selvangivelse eller årsoppgave?

 

Jeg er vikar, og har vært det de siste tre årene (var vikar sist svangerskap også...) og har jo da noe ulik inntekt måned for måned, selv om jeg sånn ca har 80% stilling vil jeg tro

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...