Gå til innhold

hvor dyrt er det å eie noe eget?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

jeg kan bruke 15 000 på bolig i måneden uten at det går ut over min økonomi på noen måte, men da er de 15 000 med alt i boligen. som strøm og sånt også.

 

om jeg selger bilen så kan jeg bruke 17 000 i måneden på bolig.

 

i begge tilfeller så har jeg eventuelt 13 000 igjen til div. vi er to stykker bare.

 

men er 15000 eller 17000 alt for lite til å kjøpe bolig for? (jeg kan få kjøpt noe til 1 400 000, også har jeg spart 200 000 selv, men er redd for at jeg ikke ska ha råd)

 

har aldri eid noe før jeg

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

spørs om du får noe til 1.4 desverre.. eller.. det kommer vel an på hvor du er fra, eller hvor du vil bo...

 

ellers er det jo ikke noe å si på det du klarer å betale. Også er vel spm om du får lån...

 

Lykke til

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du bsu , da kan du faktisk få ganske lav rente.

Jeg kjøpte hus for litt siden, har i overkant av 1 mill i lån, hadde også egenkapital og bsu konto.

 

Nå betaler jeg mindre i lån/strøm/kommunale avgifter, enn det jeg betalte for kun husleie før. Så i noen tilfeller (bare man får lån), så lønner det seg å eie:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg kan flytte litt landlig og da får jeg en fin 3 roms til 1 400 000 :) leiligheten ligger rett ved en barneskole og det er 3 min å gå til toget som tar 30 min til jobben. så det gjør ikke så mye å flytte landlig :)

 

er jo alene med barnet mitt så er jo bare inne på kveldene uansett så beligenheten har liksom ikke så mye å si så lenge det ikke er langt til skolen og tog.

 

tror jeg vil få lån, en med 370 000 i året burde få lån på 1 200 000, ihvertfall når man kan vise til at man klarer å spare og aldri har betalt noe forsent før.

 

takk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

takk :) så søte dere er :)

 

jeg skal snakke med banken og kommunen. kommunen har sakt før at de vil hjelpe meg, bare jeg får 70 % finaningsiering av en bank, så skal kommunen stille med 30 %

 

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har rundt 250000 i årsinntekt + 50000 å året i barnebidrag, er alene med 1 barn og fikk lån til hus, så er rart hvis du som har over 100.000 mer enn meg i inntekt,ikke skulle få lån til bolig.

 

Hilsen 16.50

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kan si det slik:

 

Vi har et lån på 1 850 000 kr.

 

Vi betaler per mnd:

 

Renter: 4800 kr

Kommunale utg.: 550 kr

Renovasjon: 200 kr

Forsikring av bolig: 400 kr

Strøm(grovt gjennomsnitt): 1300 kr

 

Totalt blir det: 7250 i utgifter.

Og det også noe skattefradrag på dette som gjør at summen synker.

Evt avdrag kaller ikke jeg en utgift, men heller "sparing" ettersom du bare putter pengene i verdi av bolig.

 

For vår del kom vi bedre ut av det ved å kjøpe enn å leie. Vi har en mye flottere leilighet, og den er ganske så ny.

 

I tillegg fikk lånet på bare mannens inntekt som er i underkant av 400 tusen i året.

 

Kjør på og kjøp! Du kommer ikke til å angre, det er en fryd å betale på sitt eget i forhold til noen andre sitt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

takk for en fin oversikt :) det er ser ut som om jeg vil greie det fint, for jeg kan jo betale ned ganske mye i måneden om jeg får så billig lån :)

 

og dere har jo til og med mer en meg i lån.

 

om jeg får lån og får kjøpt mitt eget kommer jeg til å føle meg fryktelig selvstendig :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du kjøper til 1.4 og har egenkapital på 200000 så får du gode betingelser. Vi kjøpte i borettslag i Trondheim for 1.370 000 og hadde da 11% egenkap. Med serielån (som vi mener lønner seg i lengden) betaler vi ned 61 000,- på gjelden pr. år. Vi har 20 års nedbetalingstid. Totalt under 15 000,- kr inkludert fellesutgifter på nesten 5 000 og strøm hver mnd.

Løp og kjøp!! Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med serielånn betaler vi mer til å begynne med, avdragene blir mindre og mindre for hver mnd. Ikke så flink til å forklare dette, men med annuitetslån betaler man mye rente til å begynne med og mindre ned på gjelden. Med serielån betaler man mest ned på gjelden. Renten er litt høyere, men om vi vil selge før gjelden er nedbetalt så får vi mer egenkapital siden vi har betalt mye ned på gjelden. Også med tanke på refinansiering for å pusse opp badet. Håper du skjønte noe av krotinga mi.. Banken kan nok svare godt på slike sp.m.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...