Gå til innhold

Til helsepersonell eller andre med erfaring og peiling på sår hud på stumpen!


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Jenta vår er svært sår på rumpen etter dager med diare. Vi har brukt Inotyol salve med relativ bra effekt, men med stadige nye bæsjebleier blir effekten forbigående og sårheten er på stedet hvil. Blir bedre om natten etter å ha brukt Inotyol dekket med en kompress.(Ikke diare om natten). Dvs at dette har en viss bedring,men jeg lurer på om det er blitt en soppinfeksjon nå. Det er forsåvidt forventet,men saken er at nå er vi i stuss på hvordan vi skal behandle. Skal vi behandle med soppmiddel tro? Vil ikke sopp bli verre av Zink som jo Inotyol salven inneholder?Blir jo ikke det. Hvordan vite sikkert om det er sopp?

Andre råd?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Prøv med potetmel. Jenta mi hadde skikkelig sår stump, hun så ut nærmest som en kjøttkake stakkar... Ingen salver hjalp, men potetmel gjorde jobben!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøv med potetmel. Jenta mi hadde skikkelig sår stump, hun så ut nærmest som en kjøttkake stakkar... Ingen salver hjalp, men potetmel gjorde jobben!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

prøv canesten! Hun vil fort bli bedre om det er sopp!

Hvis ikke er det bare å jobbe videre med inotyolen evt prøve potetmel og vaske barnet godt med olje og vann hver gang dere skifter! Husk at barnet ikke må gå for lenge med bleia. (Men regner med dere vet alt dette)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøv krystallfiolett. Det er et mildt middel man smører på stumpen som tørker ut og beskytter huden. Den tar både eksem og sopp - helt ufarlig og blir brukt på sykehuset på hudavdelingen.

Fås kjøpt på apotek.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hydrocortisonsalve 2 ganger daglig i en uke (max) er rådet vi fikk på helsestasjonen. Det funket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kortisonsalve skal jo IKKE brukes i sår, og til barn under 2 år kun i samråd med lege. Den svir dessuten noe helt j..... om du får den i sår.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har styrt mye, bruker både Inotyol og potetmel.

Men har vel innsett at når vi føler at hun er inni en periode der hun tåler mindre så forebygger vi slik at avføringen ikke kommer nær huden.

Vi bruker Aderma dermalibour som vi smører et tynt lag med ved bleieskift. På apoteket anbefalte de også en Tena salve som de bruker på eldre for å forebygge sårhet i bleia og liggesår.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På apoteket snakket de og varmt om krystallfiolett eller hva det heter. Men hun advarte om at fargen ble sittende dønn fast på klær og invetar oga t det ikke skulle smøres på sår.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff det er ikke helt enkelt med de små å såre stumper. Inityol eller andre barrierekremer er fine for å unngå at det blir værre. Ellers vil jeg anbefale å la barnet være så mye som mulig uten bleie på dagtid slik at hun får luftet stumpen sin.

 

Om du skal smøre på soppmiddel vil jeg ikke utale meg om, men en rask telefon til legevakten får du nok svar på om du kan gjøre det.

 

krystallfiolett har jeg også hørt om men har aldri tatt det i bruk selv.

 

lykke til med sårtilhelingen da :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg brukte krystallfiolett på min yngste nå i februar.Hennes rompe var bltt hudløs noen steder etter diare:-(

Det ble bedre etter bare en natt:-D Om du er litt forsiktig så er det ikke no søl heller.Jeg sølte ikke en eneste dråpe.

Anbefales på det sterkeste.

 

Apotekdama her sa det er brukes på sår som ikke vil gro.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...