Gå til innhold

Amming i offentlighet! Så var det min tur å klage...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Forbereder meg på å amme babyen, men er beskjeden så gruer meg selvfølgelig litt til babyen er sulten eks når vi er på cafe. Menmen, med et sjal er det ingen som ser noe:)

Spurte samboer om hvorfor noen hadde så mye i mot det å amma i offentlighet. Svaret jeg fikk var, om jeg skulle gjøre det kunne jeh gå på et annet rom, eks toalettet. Det var uhøflig å amme i offentlighet og han likte det ikke.

Ble litt paff da jeg ikke hadde trodd han skulle være en av dem som ville henvise meg til et toalett for å gi vårt barn mat.

Kan jeg i det hele tatt dra noen som helst plass med han da? Eller må jeg velge amming bort?

Er sikkert litt hormonell nå, men ble bare litt skuffet...

Sånn, det var mitt første og forhåpentligvis siste klageinnlegg:)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Amm i offentligheten.

De som irriterer seg kan bruke en halv kalori på å snu hodet en annen vei.

Jeg pleide å sette meg i et stille hjørne når jeg ammet på kafè.

Ellers ville jeg aldri akseptert et slikt svar fra barnefar ang mat til eget barn.

Ville han spist på et offentlig toalett?

Skrevet

Jøss! sa han virkelig det?

Bedre å amme på et ikke helt rent toalett enn å gjøre det diskret et annet sted?

Ammetoppene fra f.eks. boobs gjør at brystet ikke synes i det hele tatt når babyen spiser.

OG det er mange muligheter for å plassere seg litt diskret når man ammer.

Selv hadde jeg kolikkunge og har sittet og ammet på alt fra en pall i en butikk osv osv osv, men jeg har alltid plassert meg så ingen "må" se det.

Å amme er en helt naturlig ting, men det er lov å ta litt hensyn til omgivelsene.

Så bare amme i vei du!

Skrevet

Vent nå med å ta helt av før barnet faktisk er her, da.

Det er sikkert vanskelig for din samboer å forestille seg deg på café viftende med en pupp eller to.

Når barnet først kommer innser han nok at amming er diskré, naturlig og nødvendig. Jeg er en av dem som ikke synes noe om å vifte med puppene i offentlighet -er også sjenert av meg- men ammingen ble ganske naturlig. Og tross mitt noe skeptiske syn på dette med offentlig amming har jeg aldri sett noe jeg har reagert på. Tipper din samboer vil tenke det samme etter hvert.

Skrevet

Er det noen voksne som spiser maten sin på et offentlig toalett?

Nei!

Skrevet

Amm i vei tenker jeg. Men det går ann å ta hensyn på offentlige steder eller sammen med andre. Jeg bryr meg ingenting om det ammes i et hjørne eller den som ammer sitter vendt fra mesteparten av andre gjester osv. Det som er ubehagelig er dersom noen ammer mens andre spiser og i det uendelige. Det syntes jeg er unødvendig dersom det er andre ledige plasser. Det går jo ann å gjøre det lslik at ikke alle andre MÅ se på. Som du selv sier kan du bruke et sjal, du kan sitte i et hjørne, vendt fra folk, der det sitter få folk osv. Det med respekt går begge veier. ,

Skrevet

En gang jeg ammet eldste offentlig fikk jeg kommentar fra nabobordet "også her som folk spiser da!".

Haha, babyen spiste jo den også, ikke noe annet. OG jeg var diskret, hadde ammetopp osv. noen tror at amming er noe annet enn å gi babyer mat tror jeg.

Skrevet

Hehe, hadde svart "ja, folk spiser på kafè. Babyer som ammes også, tenk" og gitt et stort (overdrevent vennlig) smil.

Skrevet

De som klager kan gå på do og spise selv! Frekkasser!

Skrevet

At det går ann! Hvorfor skal man gjemme se vekk? Ingen må for all del se en pupp. Tenk om noen faktisk ser hvordan naturen fungerer.

Skrevet

For min egen del synes jeg det er kjempepinlig å amme i offentlighet, og går gjerne på et ammerom for å gjøre det. Amming må være så naturlig og fantastisk det bare vil (jeg synes jo også det), men det er ikke naturlig for _meg_ å vise puppen min til fremmede. Selv om det bare er små deler av den, om man blir flink med teknikken.

Mange ammerom her er bare et rom med en god stol, stellebord og vask. Ingen toalett med andre ord, mange ser ut til å synes det er forferdelig å amme i nærheten av toaletter. Selv har jeg til og med ammet mens jeg selv satt på toalettet, dog en engangshendelse av ren nødvendighet. Jeg synes faktisk de ammerommene med toalett er best, for da kan jeg lure meg en snartur på do også, mens babyen ligger i vogna, i stedet for å måtte ut og inn på en egen do etterpå. Men det er nå bare meg.

Skrevet

Jeg reagerer overhodet ikke på folk som ammer offentlig:) og synes forøvrig det er noe andre skal drite i;)

Men selv ventet jeg til ammingen var 'på plass', søkk at jeg ikke pladges med å legge lille til og måtte fram med hele puppen;)

Det er jo gjerne litt sånn til å begynne med, at man nødvendigvis må blotte litt mer enn man ønsker.

Hadde ikke brydd meg om det dersom mannen min hadde sagt noe sånt. Hadde sagt at da fikk han la være å bli med da. For babyen skal ikke forvises til en do pga noen trangsynte personer som med all sannsynlighet har gitt ungene sine flaske;)

Skrevet

kjære vene.... nå er det veldig mange ammerom rundt omkring, så du trenger nok ikke sitte på do å amme... er ikke alle babyer som vil spise offentlig... min jente kunne ikke spise med mye støy rundt seg...

slapp av og ta det som det kommer.

Skrevet

Jeg sier som mange ovenfor: vent å se det an, det ordner seg nok.

Om dere ikke har barn fra før så har nok samboeren din for det første ingen ide om hvor ofte babyen faktisk må spise den første tiden - og hvor mye tid du må bruke på amming. Når han skjønner det så er det nok en sjanse for at han ikke har lyst til at du må gjemme deg bort hele denne tiden.

For det andre så kommer jo ikke det å gå på kafe til å være det første dere gjør etter at dere kommer fra sykehuset. Han kommer derfor til å ha god tid til å innse at å amme ikke nødvendigvis betyr å flagre med puppene til sjenanse for alle omkring deg. Det er ganske forskjellig hvor diskret mødre klarer å amme, noen flasher jo pupper som bare det. Det skjønner jeg at mange kan synes blir for intenst, ihvertfall for de som ikke er vant til den slags, og det er en god sjanse for at et er slik amming samboeren din ser for seg. - De mødrene som har ammet diskret på steder der han har vært, har han sikkert ikke lagt merke til en gang :) Når han oppdager at det finnes andre og mer diskret måter å gjøre dette på så innser han nok at det ikke er noe problem om du ammer i offentlighet. Lykke til!

Skrevet

Hadde noen (også mannen) bedt meg gå på do for å amme babyen, hadde jeg sagt:

"Nei, det gjør jeg ikke, men dersom du syns det er så fælt å se på, kan jo du gå på do og spise lunsjen din der"

Skrevet

Ammerom??

Nå har jeg flyttet litt landlig, men hvor er disse rommene? Har de egne symboler/skilt? Har ammet i 7 mnd nå og ikke hørt om det...

Til HI:

Bare vent til du får babyen, så kjenner du hva du føler for da. At samboeren din sier sånn får du bare glemme til problemstillingen (?) virkelig er der.

Jeg synes selv det er ubehagelig å få "andres pupper presset på meg" offentlig, folk som står midt i rulletrappa og ammer synes jeg blir litt mye. Samt ammer mens servitøren tar bestilling og unge og pupp nærmest velter over bordet. Men det finnes mellomting. Ammer selv på cafe, finner bare en rolig plass og viser minst mulig. Ellers har jeg brukt bilen en del :D Samboer kan og hjelpe meg litt dirskre med å "skjule" oss.

Skrevet

Dette er ikke ment som et råd, HI, men jeg hadde en samboer som sa akkurat det samme som din. Jeg fant meg en annen mann som jeg i dag har barn med... :-)

Skrevet

Fy f*** så dumt det er med folk som ber "voksne folk spise på do så kan de se hvordan det er". En baby driter en lang marsj i om mor sitter på dolokket og ammer.

Skrevet

Det er fult mulig du syns det, men jeg driter ikke i om babyen min får mat på et skittent offentlig toalett.

I Norge oppfordres det til å amme, og det er lov å amme offentlig.

Ingen skal få lov til å fortelle meg at jeg må mate babyen min på en do

Skrevet

har ennå ikke vært et sted der det ikke er ammerom..... mange steder er stellerom og ammerom samme sted... der står det gjerne en sofa eller stol el..

Skrevet

Jeg bor i en by uten ett eneste ammerom som jeg har klart å finne hvertfall.... Så her er ikke ammerom noe alternativ. Setter meg heller ikke på entrang illeluktende do for å gi babyen mat, men s resten av familien sitterpå kafè (f.eks).

Har heldigvis aldri opplevd å få negative kommentarer for å amme på offentlig sted, og reagerer absolutt ikke på at andre gir babyen sin mat mens de er blant andre mennesker. Det tar jeg da som en selvfølge :-)

Skrevet

Amminge er fint det men man kan vel ta hensyn til andre gjester også? Det høres ut på mange over her at amming av ens eget barn er viktigst av alt uansett. Man må ta hensyn. Jeg bryr meg ikke om noen ammer diskre og "gjør seg ferdig", men jeg syntes faktisk det er sjenerende når jeg sitter på spisesteder der puppen er i luften under HELE mitt måltid. Det er det mange som syntes. Eller barn som må ammes 100 ganger i løpet av en halv time. Da går det ann å tenke litt på hvor man setter seg og hvilket sted man går på.

Skrevet

Konkret HVA er det som er så ekkelt med en pupp, som gjør at det ikke går an å spise hvis man ser en?

Skrevet

Rull inn klærne og les skikkelig. Jeg har ikke sagt et ord om amming offentlig. Jeg skrev at det dummeste argumentet mot å amme på et toalett er når man bruker babyen som unnskyldning. Babyen driter i det. Det er kun mors prippenhet som gjør det til er problem.

Skrevet

Helt konkret 12:46, HVILKE hensyn mener du ammende mødre bør ta før det er ok at de ammer? Du er nemlig veldig klar på dette om at vi må ta hensyn, men veldig vag i forhold til HVORDAN vi må ta hensyn. Har det noe med antall minutter babyen kan være ved puppen? Antall legginger til brystet hver time? Skal man sitte med stoppeklokke og si "nei baby, greit at du ikke er helt mett enda, men mamma skal ta HENSYN, så nå har du fått nok mat!

Hvor mange kvadratcentimeter naken hud som kan vises innenfor en gitt (hvilken?) tidsramme, er det et hensyn å ta?

Niks, slike hensyn gidder ikke jeg å ta. Det finnes muslimer der ute som mener jeg bør dekke til hele meg med unntak av øynene også, men jeg gidder da ikke å forholde meg til det fordet. Så lenge jeg holder meg innafor loven så tar jeg kun de hensynene JEG mener er fornuftige å ta.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...