Gå til innhold

Hvilken diagnose vil dere tro denne personen har?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Et menneske som er ute av stand til å forholde seg normalt til andre mennesker; som prater ustanselig og dels usammenhengende i samtale med villt fremmede på gata eller bak kassa på Rema, tilsynelatende i et forsøk på å "avreagere" fra den stressede følelsen som kommer i fremmede menneskers nærvær. Men også for å bevise sin uskyld (som ingen har forsøkt å motbevise) hva butikktyveri angår; velter gjerne ut innholdet i poser og vesker mens prater om hva årsaken til at nettopp de utvalgte (mat)varene ble kjøpt..

 

Blir dermed ofte litt "klovn" i sosiale sammenhenger. Skal forsøke å spøke og være jovial, både for å "være med" (klarer ikke være med på "normalt" vis, via "normale" samtaler), men også for å sørge for at andre ikke føler seg utenfor. Om spøkene ikke gir resultat i spontan latter (noe de sjeldent gjør), kommer en enorm usikkerhet frem, både i kroppsspråk og verbalt språk; ordene renner ut, og budskapet er hovedsakelig at ingenting vondt mentes med det som ble sagt, at det var en spøk, og at håper ikke noen tok seg nær av det! Kan "mase" om dette i lange tider etterpå, selv om var en bitteliten bagatell. Ikke bare i tiden umiddelbart etter sprøken ble sagt, men i ukesvis, via telefon og tekstmeldinger. Uavhengig av om får bekreftelse på at alt er ok eller ei.

 

Har et stort behov for å få gjennomslag for sine ønsker/mål. Ikke på bekostning av andre, mer som en "besettelse" når et mål først er satt. Gir seg ikke før andre er enige, kan mase og ringe om ting uendelig mange ganger, og må enten får "ok" eller "hold kjeft!" før gir seg. Vil i enkelte tilfeller likevel gjennomføre, selv om IKKE avklart med andre, avhengig av om er gjennomførbart uten andres aksept.

 

Er litt som en trassig 3åring hvis får for lite oppmerksomhet i sosiale sammenehenger; verbalt masete, gjerne hoppende opp og ned foran andre, mens gjør ablegøyer ala blomsterpotte oppå hodet. Men ALDRI hvis mange ukjente rundt. Da ganske innesluttet og stille, uten behov for mer oppmerksomhet enn strengt nødvendig. Går derfor f.eks. aldri på kafé e.l., og har såivdt meg bekjent heller aldri deltatt i større sosiale sammenhenger med andre enn relativt nær familie (ikke svigerfamilie e.l.) Er det personer tilstede som ikke er veldig sikker på, trekker seg unna og "virrer rundt sin egen akse", foruten muligens en og annen fryktelig formell kommentar, som også ofte er litt "merkelig"..

 

 

Dette er sikkert en elendig beskrivelse, og sier muligens ikke stort om hvilken diagnose vedkommende har. Men om noen har peiling på noen av tingene jeg har skrevet, så kom gjerne med innspill?

Personen det gjelder er bror el. søster til mannen til en av mine næreste venninner, ca 50 år gammel, har egen familie (voksne barn) og har visstnok aldri vært til behandling eller på institusjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

jeg har selv vært nesten på det planet..

jeg fikk diagnosen paranoid schizofreni.. samt at jeg har en mild form av asberger som gjør meg en smule autistist..

og det kan også stemme med denne beskrivvelsen..

jeg er kvitt den paranoide schizofrenien. og har opplegg rundt meg for å minske "synligheten" av autismen.. får liksom hjelp sånn at jeg kan være "normal" i sosiale samenhenger..

 

 

men så er jo ikke jeg noen lege så jeg kan ikke uttale meg egentlig..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...