Gå til innhold

8. april kom Isobel til verden.. 4 uker før termin.. :) (langt) ( samme som 3. tri)


2,5barn+1engel

Anbefalte innlegg

Allerede i uke 32 ble jeg innlagt pga vonde kynnere og moden.. låg på sykehuset i 2 uker før jeg fikk reise hjem. Da var det ca 1 cm åpning. Så da var det bare å vente å se når det skulle skje noe..

Var på kontroll hver mandag etter at jeg ble sent hjem for å se om det var noen forandring.. eneste som hadde skjedd på de mandagene var at hodet hadde kommet seg ennå lengre ned. men ikke mer åpning..

Onsdag 6 april så fikk jeg skikkelig menssmerter.. begynte ca kl 15. og jeg hadde ca 1 (??) rie i timen etter det. Jeg prøvde å legge meg kl 22 pga at de menssmertene var helt jævlige.. men riene var ikke vonde ennå.. våknet ved midnatt og da var riene igang. det var allerede 4 min fra den ene begynte den den andre begynte. Ringte sykehuset og de sa at vi måtte komme med en gang..!! De var redde fødselen skulle gå veldig fort..

Da vi kom inn hadde jeg ca 3-3,5 cm åpning.. og ble lagt inn på ei fødestue.. Jordmor og legen gjore istand alt til fødselen.. Men til ingen nytte.. ble sjekket igjen kl 08 pga at riene hadde dabbet av.. fortsatt samme åpning.. så ga riene seg..

Jeg fikk beskjed om at jeg måtte ligge til fredag for så å reise hjem hvis ikke noe hadde skjedd.. legenee trodde dette var falsk alarm og sa at jeg kom nok ikke til å føde på ei god stund..!!

Torsdags kvelden så begynte riene igjen og gikk rett på 5 min fra start til neste start.. men fikk 2 panalgin forte for at jeg skulle få sove.. de trodde fortsatt at det var falsk alarm.. men jeg fikk sove på ei fødestue for ikke åvekke de som låg på sammeventerom som meg..

Ingen sjekket meg den natten.. ingen som kom innom.. og jeg ringte heller ikke på de.. tok da de smertene som kom jeg, og ventet på at de skulle gi seg som legensa at de kom til å gjøre.. menfy å vondt det var da.. jordmor som begynte på jobb kl09 kom inn for å snakke.. ( ei kjempe koselig jordmor). jeg sa hvor vondt det var, og hun sa at hun godt kunne sjekke åpningen hvis jeg ville det.. Det var da ca 4-5 cm.. og hun sa at her blir det fødselen.. så hun ringte på legen som skulle være med underfødselen.. han sjekket åpningen og da var det plutselig 7-7,5 cm.. ( på under 30 min).

Legen tok vannet kl 11. og riene ble sterke.. fikk lystgass.. :) :)

men åpningen kom til 9 cm, men ikke lengre.. vesla satt fast... hun låg å stanket inn i noe.. kom ikke igjennom.. Så jeg fikk spinalbedøvelse og hun skulle bli tatt med tang. men da stoppet nesten riene.. var plutselig 8 min imellom da jeg skulle presse.. men 4 personer holdt beinene mine, barnelegen stod klar for å ta imot og legen var klar til å dra ungen ut.. da endelig siste rie kom så tok legen spennetak i senga imens jeg presset alt jeg kunne.. og ut kom henne.. som en stjernekikker.. :) :)

og det var først da vi fikk vite at det var ei jente.. ( vi ville ikke vite det igjennom svanerskapet).. Isobel ble født kl 14.30. Hun var 3370 g og 50 cm lang. stor for "alderen".. men perfekt.. barnelegen tok henne med seg en tur for å sjekke at alt var bra.. og det var det.. :)

jeg måtte ned på operasjonsstua for å sy.. legen trodde at jeg måtte sy masse, men pga hevelsen etter tanga så såg han ikke så godt..

men det ble bare noen sting etter klipping, og et par sting innvendig. ikke ille.. :) Jeg hadde mistet over 1 liter blod, så måtte holde senga ei stund. og fikk jern intravanøst 1 gang pr dag i 3 dager..

 

men nå er vesla bikka 1 uke gammel og vi storkoser oss.. nå skal vi ut og trille i finæret..

kos dere masse videre allesammen.. lykke til da dagen kommer. :)

 

 

( det er masse skrivefeil her, men det får bare være.. :) )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Takk for at du ville dele denne fine historien med oss!

Tross i at jeg syns det hørtes ut som du hadde en ganske tøff fødsel.....

Så forferdelig at det dabbet av hele tiden!

Man er jo så hjelpesløs....

Rart de ikke ga deg drypp for å sette fart på riene?

De gjorde kanskje det....

Jeg fødte en gutt i seteleie for 2 år siden og fødselen var kjempe tøff!!!

Men jeg var heldig med at alt gikk som det skulle,vannet gikk hjemme og ingen rier før sykehuset.

Hun må ha vært stor for alderen ja,sønnen min var 3200g da han ble født,5 dager før termin:)

 

Masse lykke til med Isobel(nydelig navn,forresten)!!!

Håper ammingen går greit:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

en veldig grei fødsel selv om det var hardt på slutten.. :)

pga at jeg "bare" var i uke 36 så ville de ikke fremprovosere noen fødsel.. så det var ikke før etter noen timer etter at de tok vannet at jeg fikk drypp..

men dryppet hjalp ikke slik de håpet.. så lenge hun satt fast så var det lite som hjalp.. utennom tang da.. :)

 

hun var veldig stor til å være tidlig født.. derfor veldig glad hun kom tidlig.. kunne ha blitt ganske stor hvis jeg hadde gått til termin.. og legen sa at da hadde det blitt hastekeisersnitt.. med tankte på at hun satt fast..

 

 

det er fortsatt ingen amming her, men jeg pumper og hun får flaske..

hun har ikke tålmodighet til å ta pupp.. for så lenge det ikke kommer med en gang så hyyyyyyyyyyyyler hun... men vi gir ikke opp.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ikke gi opp ammingen,det er såååå verdt det!

tøft gjort av deg med pumpingen,for det er slitsomt....

men hold ut,snart tar hun sikkert puppen:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...