Gå til innhold

4 årig jente. Normalt sosialt samspill?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Jeg har lagt merke til at hun er litt for direkte iblant, feks med fremmede barn. Var i butikken en dag, hu gikk bort til en et bord med lego. Det satt en annen jente der også, sikkert 1-2 år eldre enn jenta mi. De begynte å småprate litt, og i løpet av kort tid blir jenta mi liksom "litt for ivrig". Hun prater høylytt, ler og skøyer. Den andre jenta trekker seg litt tilbake,det ble nok litt for mye for henne.

 

Hva kan man egentlig forvente av barn på denne alderen? Er det vanlig at de ikke kan slike sosiale koder ennå? eller er det sånn 4 åringer er? Hun går i en stor basebarnehage, så hun er vant til å omgås "fremmede" barn. Hun er en litt høylytt og intens person, kan feks hyle i butikken om hun ikke får det som hun vil, og løpe vekk. Sitter vel her og lurer på om hun er normal. Flere her som har slike barn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Selvfølgelig er ikke alle sosiale koder oppe å går for en 4-åring. Som voksne er også barn forskjellige. Kan jo være den 6-årige jenta som er "unormal" og ikke intr i andre barn;) Sånn for å sette det på spissen.

 

At hun blir høylytt og skøyer er hennes måte å prøve å få oppmerksomhet på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

0046: For en sjuk kommentar!

 

Til HI: det er da normalt. Sosialiseringen inn i den atferden vi forventes å mestre som voksne tar da mange år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sosialiseringen kommer jo i stor grad av omgang med jevnaldrende. Barn "oppdrar" hverandre, og sanksjonen når et barn gjør noe feil, er gjerne avvisning eller en tydelig verbal/ fysisk tilbakemelding. Det avgjørende for god sosial tilpasning er da at datteren din klarer å lese tilbakemeldingene, og justerer oppførselen sin deretter.

 

Basert på det du skriver, tror jeg ikke at hun er unormal. Jeg ville holdt et øye med det, og sett til at hun fikk rikelig kontakt med andre barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...