Gå til innhold

Alt for enkelt å få sykmeldinger


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Kom akkurat hjem fra en venninnekveld hvor dette ble diskutert. Alle hadde inntrykk av at dette var tilfellet (og vi har jo alle forskjellige leger). At man bare får dyttet på seg en ukes sykmelding for den minste ting.

 

Hvordan opplever dette dette? Er det bare her det er sånn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

er ikke ofte jeg har trengt/bedt om sykemelding - men har ikke følelsen av at legen min kaster dem ut iallfall.

Tror det varierer veldig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg må være syk for å få sykemelding.

 

måtte gå annen hver uke i noen måneder for å få fornyet sykemelding som gravid, har endelig fått måneds meldingene så jeg slipper det maset. men er inn og ut hos legen hele tiden.

 

så hos min lege må man kan bevise at man er for syk til å jobbe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har heller aldri bedt om sykmelding. Men siden desember har jeg fått "prakket på meg" tre sykmeldinger på en uke hver. Uten at jeg har vært ute av stand til å jobbe/smittsom (To av dem var hos fastlege og en hos Ø-hjelp)

 

Og mange av venninnene mine hadde opplevd lignende ting. Virker jo litt dumt rent samfunnsøkonomisk da.

 

Jeg brukte forøvrig ingen av sykemeldingene, gikk på jobb allikevel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres merkelig ut om du får dyttet på deg en sykemelding. Leger skal være restriktive med å skrive ut sykemeldinger og insisterer bare i spesielle tilfeller. Å ikke ta legens anbefalinger på alvor er ikke særlig smart, men det er opp til deg om du vil høre på faglige råd eller ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har aldri fått det dyttet på meg, de gangene det har vært et tvilstilfelle (altså, at legen ikke umiddelbart sier "dette er alvorlig, så hold deg hjemme") har vi diskutert det sammen. Han/hun har spurt meg om jeg selv trodde jeg var i stand til å jobbe, og evt hvor mye eller gradert. Noen ganger har vi diskutert hvilken del av jobben/hvilke oppgaver jeg burde unngå og hvilke jeg kan gjøre. Både mht bekkenløsing og angstlidelser er dette relevante diskusjoner, og legens avgjørelse om sykmelding eller ikke baserer seg på et tillitsforhold mellom lege og pasient. Det må det gjøre, ellers er legens tjenester verdiløse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...