Gå til innhold

Jeg har nå innsett at jeg må gå ned i vekt.


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Jeg er 172 cm høy og veier 90 kilo. Kiloene har kommet som følge av en skade jeg nå er kvitt og "trøstespising" etter jeg har opplevd flere dødsfall i nær familie/omgangskrets.

Jeg har inntil nå "trivdes" med vekten. Selvfølgelig skulle jeg ønske at jeg var slankere/bedre trent, men jeg har ikke hatt noe LYST til å jobbe for det. Jeg har heller kost meg med maten og ikke hatt interesse for trening.

For ikke lenge siden ble jeg kalt for "feit" på byen. Det gikk veldig inn på meg da jeg ikke har sett på meg selv som feit.

Idealvekten min er 75 og jeg har nå veldig lyst å komme meg ned dit.

 

Jeg ser ikke for meg at jeg klarer å omlegge kosten såpass at jeg vil begynne på hverken lavkarbo eller grete rhode. Jeg er også en person som ikke elsker å trene. Ihvertfall ikke på treningsstudio eller fjelltur/joggetur.

Er det fremdeles"håp" for meg? Jeg vil ikke mistrives i slankeprosessen, men jeg skjønner selvfølgelig at 15 kilo ikke raser av uten at jeg gjør noe.

 

 

Så.. Hva funket for deg? Og hvilke tips sitter du inne med?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du behøver ikke følge noen "diett". Det som er viktig er at du forbrenner mer enn du bruker i forbindelse med vektreduksjon.

Du liker ikke å trene sier du - men skyldes det at du er i dårlig form?

Ta det rolig i starten og begynn med å gå deg tur (gå så du blir svett), være med i leken (herje med) barn. Bli med på å hoppe på trampolina osv.

Når det gjelder trening (altså for eksempel gå) så anbefaler jeg deg at du velger deg en "runde". Ta tiden på den og kjenn etter hvor sliten du blir. Etterhvert vil du merke at denne runden vil gå lettere og lettere - og du kan finne en ny runde. Et annet eks er at du finner en lang bakke underveis i turen. Se hvor fort du kan gå opp den og kjenn etter.

 

For å få et godt blikk på om du spiser helt feil/får i deg for mange kalorier i forhold til forbrenning - bruk f.eks. vektklubb.no i noen mnd. Jeg har aldri fulgt oppskriftene der, men har brukt det for å sjekke om jeg faktisk har noen "bomber" i kostholdet mitt.

 

Lykke til!

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hold deg først og fremst unna tunge middager. Spis heller 3 brødskiver med det kjøttpålegget du liker, eller spis salater.

Da blir du ikke så sigen etter middag og setter det for godt i sofaen.

 

Drikk vann eller spis isbiter hvis du har mulighet. Kan få dilla på knust is;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må ikke finne på å følge rådet til 08:41, i alle fall.... Middag er ofte vår viktigste kilde til proteiner og sunt fett, og hun mener du skal bytte det ut med masse karbohydrater....da legger man i hvert fall på seg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du trenger ikke gå på noen slankediett, men du må kutte ut trøstemat og mellomåltider. Spis 5 faste måltider til fast tid hver dag og husk at måltidene ikke skal være for store. Velg fullkorns alternativer, spis mer salater enn feks rotgrønnsaker. Godterier, kaker, brus og snacks kun en dag i uka. Og ja, du er nødt til å trene i en eller annen form. Start med intervaltrening feks ved å gå raskt i 5 minutter, så 5 minutter roligere gange, gjenta dette i minst 30 minutter hver dag. Etter et par uker så går du over til å løpe i 5 miutter og gå raskt i 5 minutter.

I tillegg bør du ta utfall, mageøvelser og push ups hver dag.

 

Om du ikke er typen til å gjøre en innsats for deg selv og for framtida di så får du bare ese ut og forfalle. Vil man se bra ut i det lange løp så må man spise sunt, trene og slite.

 

Jeg har selv gått fra å ha en dvask og halvfeit kropp pga min egen latskap og fråtsing til å våkne opp der jeg trente å jeg kjente blodmaken i kjeften, jeg rører knapt noe med sukker i lengre, men belønningen er at kroppen min ser helt fantastisk ut til tross for flere svangerskap og at jeg har rundet 30år.

 

Så mitt råd, skjerp deg og innse at bra kropp ikke kommer uten blod, tårer og slit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har samme høyde som deg og har gått ned fra 89 til 79 kilo. Bruker kaloritelling på nett, vektklubb.no. Det koster penger, men vektklubben.no med Grete Roede er gratis.

Har også litt aktivitet i hverdagen siden jeg har en ettåring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan telle kalorier på nett GRATIS med www.diett.no, så ikke gidd å bruke penger på vektklubb.no.

 

Å slanke seg er hardt arbeide.

Du får ingenting "gratis" her i livet. Sorry, men det er sannheten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for fine svar alle sammen!!

 

Ja, nå er jeg i dårlig form. Men jeg har trent to ganger i uken med en sport jeg liker, inntil en skade satt meg på sidelinjen. Nå er det bare så forderdelig tungt å begynne igjen, og det er noen år siden jeg sist var i GOD form. Veien tilbake er så lang, at jeg mister helt motet når jeg ikke ser resultater med en gang.

 

Jeg er forøvrig støl i magen i dag, da jeg etter å ha skrevet innlegget tok 200 situps, noen armhevninger, osv.. Så jeg tror kanskje det er det som er veien for meg. Jeg må uansett gjøre noe, det skjønner jo jeg også!

 

Skulle ønske jeg hadde energien til alle dere andre damer, som feks. oppdaterer statusen daglig om hvor flinke dere er. Jeg har irritert meg grønn, fordi jeg har tenkt at "alle" føler seg tvunget til å trene/spise sunt, fordi omverden krever det. Og ser ned på deg om du ikke følger "trenden".

 

Nå har jeg omsider gått litt mer i meg selv, og innsett at jeg bare har holdt alt på avstand fordi jeg ikke har nok tro på meg selv at JEG kan klare det samme. Jeg har de siste årene tenkt "jaja, stress dere, jeg forholder meg til de som aksepterer meg som jeg er". Men nå har altså den tanken fått seg en liten knekk. Fortsatt føler jeg meg ikke feit. Jeg har ikke valker, men fordelt fett over hele kroppen. Derfor føler jeg meg heller ikke stygg.

 

Jaja, jeg får håpe at jeg klarer å opprettholde styrke treningen hjemme. Og kanskje etterhvert får jeg nok selvtillit og motivasjon til å komme meg på et treningssenter, evt. ta meg en joggetur selvom jeg på dette tidspunktet ikke liker det. Det er vel det å komme i gang som er det verste.

 

Takk igjen for et lite spark i baken, og lykke lykke til dere andre som jobber med selvtilliten på den ene eller andre måten.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For 3 måneder siden var midjemålet mitt 12 cm større enn det er i dag.

Jeg har ikke gjort så mye annet enn å sørge for 30 min sammenhegnde aktivitet hver dag. Byttet ut mykt brød med knekkebrød, spist mindre porsjoner og kuttet ut fete sauser.

 

Jeg spiser godteri på lørdagen og drikker pepsi max nesten hver dag. Vet ikke hvor mange kilo som har gått av, for jeg veier meg ikke. Men 1 cm i uka er jo ganske bra, synes jeg =) Har gått fra strl 42 til 38. Strl 36 er målet mitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...