Gå til innhold

Lurer på å søke om å bli ufør - hvordan gjør jeg det?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Jeg kjenner at jeg sjelden har lyst til å stå opp om morgenen og blir faktisk ofte litt uvel av tanken på å skulle på jobb. Det frister ganske lite rett og slett. Spesielt på dager når jeg er ekstra trøtt.

 

Kan jeg be om å få støtte til å være hjemme istedet? Og hvordan gjør jeg det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Syns ikke sarkasmene din er så morsomme. Den dagen du selv har gått på en depresjon der alt er helsvart, skjønner du at det ikke dreier seg om å "ta seg litt sammen"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fastlegen min sa det ikke var vits i å søke siden jeg bare var ringevikar. Syns det var litt merkelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svaret er veldig enkelt. Du bare maler deg sort, går til legen og sier du har traumer og vondt i tåneglene dine, vips så har du uføretrygden på plass:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Se om du kan påføre deg en nakkeslengskade, en kreftdiagnose, knekke nakken eller noe sånt. Så skal du se at legen mer enn gjerne hjelper deg!

 

Fy for en drittsekk du er!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan gjøre som min mor:

 

Først må du bli voldtatt. Så må du stå i kør for å få hjelp til å bearbeide voldtekten. Du begynner å bli deprimert, får angst, murer deg inne og begynner å drikke. Så må du forsøke å ta selvmord 3 ganger, ringe barna dine slik at de får deg tvangsinnlagt, bo på institusjon i flere år og gå på sterke medisiner.

 

Hun er nå uføretrygdet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner ikke hvorfor dere er slik mot meg? Jeg lurer oppriktig på hva jeg skal gjøre - jeg har da overhodet ingen planer om å pådra meg hverken kreft, nakkesleng eller bli fyllik. Jeg synes jeg har det fælt nok som det er om dere ikke skal komme med "jeg har det myyyyye værre enn deg-historier".

 

HI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilken diagnose da? At du er trøtt og mistrives på jobben din? Hmm, du blir nok ikke uføretrygdet på det grunnlaget.

 

Anbefaler å:

- Legge deg tidligere

- Søke ny jobb

 

08:14

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har byttet jobb flere ganger allerede og det hjelper ikke. Det er liksom selve konseptet med å jobbe jeg føler meg lite komfortabel med.

 

HI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får ikke uføretrygd bare fordi at du ikke liker å jobbe.. Så enkelt er det ikke... Du må faktisk være så syk at du ikke kan jobbe før du får det. Og før du kommer så langt, så må du utprøves i div. jobber.. Hadde det vært så enkelt, så hadde det vært mange der ute som hadde vært uføretrygdet..

 

Så ta deg sammen, og se det positive og ikke bare det negative. Alle har dager da man heller vil være hjemme fra jobb fordi man er trøtt. Men man kan ikke få uføretryd for det. Tenk på alle de som er uføretrygdet som gjerne vil jobbe, men som er for syke til det.

 

Tror du bare kan glemme å få uføretrygd. Nav vil iallefall ikke godkjenne det, og det er de som avgjør til slutt om du får det eller ikke. Og så lenge ikke legen din vil søke for deg, ja, da får du bare bite i det sure eple og skjerpe deg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er lege og Nav som må komme fram til om du "kvalifiserer" til å få ufør, i de fleste tilfeller får man bare AAP i dag og det må man uansett gå på lenge og prøves ut mye før man kan søke om ufør. Det skal enorme tungtveiene grunner for å få uføretrygd.

Kan tenkes at du er syk nok til å bli delvis ufør, nå aner ikke jeg hva som feiler deg.

Jeg har selv AAP, men jeg vil helst jobbe og ønsker ikke ufør. Nav har sagt at jeg kvalifiserer og bare kan sende inn søknad så får jeg minst 50% ung-ufør, men som sagt så ønsker ikke jeg dette selv og vil heller forsøke å komme meg tilbake til arbeid for fullt.

 

At du heller vil være hjemme fordi du foretrekker dette må du gjerne gjøre, men husk at uførestønad ikke er for de som ønsker å være husmødre, det er for de som er for syke eller er skadet slik at de ikke har mulighet til å jobbe. Der tror ikke jeg du kvalifiserer HI. Å være trøtt er ingen sykdom, det er noe småbarnsforeldre flest sliter med i perioder.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En får da ikke uføretrygd selv om en får en kreftdiagnose.

 

En kan bli sykemeldt i harde perioder, men ellers går livet videre under behandlingen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...