Gå til innhold

Hvordan legge en trassig 3åring?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg holder på å bli gal rett og slett. HVER eneste kveld, når JEG skal legge hu, så har vi det samme problemet. Det går helt fint de kveldene jeg er på jobb, og kjæresten min skal legge hu, eller at ei venninne passer hu, og skal legge hu. Men når bare jeg skal legge hu, så skal hu teste min tålmodighet, og hu er sta som et esel.

Og jeg har prøvd alt. Jeg har prøvd å vært streng mot hu, jeg har prøvd å lest bok og synget hu i søvn. Jeg har prøvd å gi hu klistremerker. Og den siste uka så har jeg sagt at vi leser ei lita bok som hu skal få velge, og synger to sanger, også er det natta, også har jeg prøvd å oversett hu, og bare tatt hu i handa og fulgt hu tilbake til senga når hu har kommet opp igjen. Og da rekker jeg ikke å gå ut av rommet engang, før hu er oppe fra senga. Telte at hu var oppe fra senga 140 ganger på en kveld før hu sovna, og det har ikke blitt noen færre runder med dagene. Og dette begynner å bli slitsomt!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Sånn holdt min sønn på også å tilslutt så måtte jeg si til kjæresten at han ikke fikk lov å legge han fordi at gutten skulle spektere meg såpass at han la seg når jeg sa det var natt å ikke bare når kjæresten sa det. Følte meg også som er dårlig mamma når jeg ikke fikk mitt eget barn til å sove.

Vi holdt på i iallefall i to mndr med sånn som du har det å jeg prøvde vikrlig ALT! Så tilslutt begynte jeg rett etter at vi kom hjem fra barnehagen å si at nå er det snart natt å da skal man sove. Også sa jeg også at vi skulle bare synge en sang også var det natt!

Har tidligere sunget flere sanger til han, men fant ut at det ikke funket lenger så det måtte være nok med en.

Sa det samme gjentatte ganger i flere timer og spurte om han husket hva mamma hadde sagt om at vi bare skulle synge en sang også var det natt.

Å vet du, da gikk det! Sang en sang, han spurte etter flere, men jeg sa det samme som jeg hadde sagt hele dagen. Vi sa god natt, han ble liggende i sengen sin og fem minutter senere så sov han. Å da sov han også hele nattenn igjennom som var første gang på to mndr!

Ble litt rotete, men håper du skjønte det:)

Lykke til:) Vet at det kan gå;)

Skrevet

La mannen gjøre det, da. Min eksmann var alltid flinkere til leggingen enn jeg med de to yngste. Men han hadde hygge av det, jeg syntes bare det var et mareritt, og ungene sovna lettere når han la dem.

Da han flytta ut ble jeg nødt til å lære meg tricksene hans....

Det jeg reagerer på hos deg er "Jeg har prøvd alt, jeg har prøvd å være streng, jeg har prøvd bok og klistremerker.... "etc

Å stadig prøve noe nytt er IKKE det du får hjelp av.... Men legg inn en ekstra halvtime før leggingen, kanskje? Laaaaangsom stelletid på badet og langsom lesetid, så er hun mindre mammasjuk når du endelig går.

Skrevet

Du får ta fra h*n noe hvis han ikke hører etter, slik at handlingene har en konsekvens.. Hvis h*n bruker smokke, kan du la vær å gi han den til h*n hører etter, eller koseklut, kosebamse - hva som helst. Eller andre sanksjoner som ting han liker å gjøre eller noe. Snakk med h*n og si at hvis h*n ikke hører etter, så blir det ikke noe xxxxxxx osv.

Det kan også være at dere leser en bok h*n skal sove.. Vær konsekvent og bestemt, og ikke minst STA! Mer sta enn ungen, det hjelper!;)

Skrevet

Tja, 00:33? Det jeg reagerer hos deg igjen da; prøver en ikke alt når en er desperat? Dette har jo pågått siden nytt år, så jeg har jo selvfølgelig prøvd å gjøre det samme i flere uker på rad, uten hell! Som ei over her skreiv også, så prøvde hu også alt i 2 måneder før hu fikk noe til å hjelpe! Så jeg er vel ikke unormal av den grunn!

Og det å få kjæresten min til å legge hu hver kveld, går jo ikke, når han også jobber noen kvelder, og er borte!

Og triksene hans er jo ikke så mye å lære av, da han ikke gjør noe annerledes enn meg, bare enn at når han legger hu, så leser han ei lita bok, synger to sanger, også ER det natta. Av den grunn av at jenta har mer respekt for han, enn meg, og ikke prøver å komme opp når han legger hu!

Skrevet

Tror neppe flere svarer deg når du blir så sur for svar. 00:33 sa ingenting galt så at du forsvarer deg slik til de grader er helt bak mål. Ikke spør her inne om du ikke tåler svar.

Kanskje barnet foretrekker kjæresten din siden du er ei sur ku? Tenkt på det det?

Skrevet

Jeg er 0033

Ja, kan godt hende man prøver mye rart, det vil jeg tro. Har også vært fortvilet, men valgte å fortsette på en og samme vie likevel, fordi jeg så at det bare åpnet for flere "kamper" dersom jeg begynte å endre.

Jeg prøver ikke å ødelegge for deg, men du ødelegger for deg selv ved stadig å skifte taktikk. Mannen din gjør noen helt enkle ting (la oss kalle dem tricks, selv om det ikke er det det er standard prosedyre i 9 av 10 norske hjem) og du klarer ikke gjøre det samme. Du sier at når han gjør det, så ER det natta. Vel, bestem deg for at når du gjør det også, så er det natta. Og ikke legg ut små snubletråder i taktikken, som eks "javel, en sang til da" osv. Bare følg programmet totalt uten avvik.

F eks, har du valgt replikken "Nå er det natt og du skal sove", så gjenta akkurat den. Ikke varier med "godnatta, vi var jo enige om at du skal sove nå" eller "vet du hva, det begynner å bli veldig seint, nå skal du legge deg ned altså" eller "ho ajajaja bof, sov godt, nå må det bli slutt på å stå opp vennen min" etc etc etc

Varierer du for hver gang, blir det en form for konversasjon, og da gir du henne belønning for å påkalle deg. Gir du henne det samme hver gang, blir det kjedelig og forutsigbart i lengden, dvs mindre belønnende. See?

Hvis hun noen ganger belønnes med en flaske vann, noen ganger med ekstra sang, noen ganger med ny dyne eller med at du snur puta, så vil hun også fortsette.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...